- Onderwerp:
- Visum
- Bestemming:
- Sri Lanka
- Bericht:
- Op 19 december bericht gekregen dat per 1 januari een visum vereist is voor Sri Lanka.
Aanvraag heb ik netjes digitaal ingevuld, binnen 24 uur zou ik het visum per mail ontvangen. Tot op heden heb ik nog geen mail met visum ontvangen.
Fox gebeld,ik kreeg als reactie: wij doen niets,eigen verantwoordelijkheid.
Graag ervaringen van andere reizigers.
Er zijn 69 reacties gevonden
Nu getoond reacties 1 t/m 30
1
2
3
Volgende
Laatste
Mocht er iemand de handleiding zoeken voor het aanvragen van een visum voor Sri Lanka, dan is deze te vinden met de volgende link: http://www.ayubowan.org/images/stories/visum%20handleiding/visa_manual.pdf
Het duurt nog even, maar wij gaan in september naar Sri Lanka. Wanneer is het wijs om de visum voor Sri Lanka aan te vragen. Kan dat al twee maanden voodat je vertrekt of zit daar een beperking op.
Emma Polman
Hoi Coby,
Ik neem aan dat jullie aanvraag inmiddels 48 uur is geleden. Als je doet wat ik hieronder schrijf, dan weet je op zeker of je aanvraag is goedgekeurd.
Typ:
www.eta.gov.lk en je ziet de site van Eta.
Kies engels als taal
Kies tabblad: check status
Zet een vinkje in het vierkantje
Voer nummer paspoort in.
Kies Nederland als nationaliteit
Druk op check of controle
Onderin zie je dan:
1.je referentienummer;
2.je paspoortnummer;
3.je Eta goedkeuring.
Dit kan je van jullie alle vier doen.
Dit is de enige manier om zekerheid te krijgen en w.s. de wijze waarop Eta werkt. Ze beloven na 48 uur een reactie, maar dat komt er nooit van. En feitelijk hoeft 't ook niet want je kunt het zelf checken na 48 uur, zoals ik hierboven heb beschreven. Ik hoop dat alle Visa aanvragers deze info kunnen gebruiken.
Hallo Karel, Wij gaan ook 14 maart. We hebben met 4 personen geboekt, 2 hebben wel een reactie dat het visum approved is. 2 niet.
We hebben alle 4 wel een printscreen gemaakt van de status en daar staat; In principle approved. Advies van de Srilankaanse ambassade in Nederland is om die uitdraai mee te nemen. Tot 14 maart.
Leonie,
Vergeet ik nog te melden, het ref.nummer wat je hebt ontvangen kun je na 48 uur intikken op de ETA site. (tabblad status)
Je ziet onderaan het formulier Approved wat betekent dat je VISA in orde is.
Hoi Leonie, fijn dat het gelukt is. Dat de geldigheid op een eerdere datum ligt dan vertrekt, kan wellicht te maken hebben met een tikfout in de elektronische agenda. Ik heb ervaren dat als je de ETA formulieren invult met Google Crome, (vertaald gelijk in Nederlands) het steevast fout gaat. Zodra je de formulieren invult in het Engels, dan gaat 't goed. Maar goed de datum kan beter eerder liggen dan later! Wij gaan 14 maart a.s. en ik hoop dat ook jij (jullie) nu met een gerust hart op reis gaan.
Vandaag weer geprobeerd visum aan te vragen en waarempel, het ging zonder problemen. Kregen inderdaad gelijk een bevestiging terug en een mail met de ETA Approval notice.Dus als het goed is is het nu rond.
Wat alleen vreemd is dat de datum of validity een andere datum is dan dat wij weggaan. Deze ligt eerder.
Hoi Leonie,
Zodra je met visa of master je betaling heb gedaan, moet je een online reactie terug ontvangen. In het Engels staat dan vermeld dat je aanvraag succesvol is ontvangen en je ziet tevens een referentie nummer. Bij mij was het de eerste keer ook niet gelukt. Ik heb voor de zekerheid Eta gebeld en in de computer hebben ze niets kunnen terugvinden, het bewijs dat de betaling niet is gelukt. Je kunt 't nog een keer invullen, verzenden en betalen. Nogmaals, na betaling moet je een reactie krijgen. Je ontvangt alleen een ref.nummer als je betaling is gelukt.
Uitprinten, bewaren en meenemen naar SL. Succes meid.
Vandaag geprobeerd een visum aan te vragen., maar helaas, ik heb helemaal niets terug gehad. Ik heb zelfs geen referentie nummer gezien. Je moet namelijk 5 pagina's invullen en de belangrijkste pagina waar het referentienummer op zou staan hebben we niet gezien. Ik zou dus echt niet weten of het aangekomen is.
Zou het erg zijn als je het nog een keer zou aanvragen???
We hebben vannochtend geprobeerd een visum aan te vragen voor Sri Lanka. Volgens mij is het niet gelukt.
We hebben helemaal niets terug ontvangen via de mail. Nog niet eens een ontvangstbevestiging. Wat nu??
Geld wisselen op Schiphol brengt wel kosten met zich mee. Het is voordeliger te pinnen op het vliegveld van Colombo of in plaatselijke ATM automaten. Ik ben net terug van de 23-daagse reis en hoorde dit van medereizigers. Zelf heb ik ter plaatse gepind en had een goede (soms wisselende)koers.
Bedankt Corrie,
dat was eigenlijk het antwoord waarnaar ik op zoek was. Wij zijn met 3 personen, dus is het fijn om in 1 keer de visa aan te vragen.
Corrie, inderdaad. Immigratie Srilanka heeft dit onlangs mogelijk gemaakt op de site. Bij aanvang in december 2011 was dit nog niet mogelijk.
René
Je kan op schiphol ook al geld wisselen, de koers is gelijk aan pinnen in sri lanka.
14 dagen geleden heb ik voor 4 personen tegelijk een visum aangevraagd en gekregen. Dus het kan wel degelijk voor meerdere personen tegelijk. Binnen 48 uur had ik 4maal een visum binnen met verschillende nummers erop.
...(kleine) aanvulling op het laatste bericht van Karel;
Bij de Nederlandse Banken kun je geen Srilankaanse Rupees aankopen. (Wellicht wel voor de zakelijk markt?) Je zult bij aankomst in Colombo naar een ATM machine moeten, maar die zijn er genoeg.
Let op: Volgens de Srilankaanse wetgeving mag je geen Rupees uitvoeren. Maar daar heb je in andere ook niets aan. Dus voor inchecken bij vertrek, omwisselen voor Dollars of Euro's.!!
René
Via google: WWW.ETA.GOV.LK kun je individueel je visum voor SL aanvragen. Je vult alle gegevens in en je maakt langs dezelfde weg 20 dollar over via je VISA of Master kaart. Je ontvangt direct een bericht dat je aanvraag is ontvangen. Print dat bericht uit. Kun je niet printen....dan alleen het nummer opschrijven en goed bewaren.
Het bericht bevat namelijk een cijferreeks die je o.a. kunt gebruiken om(24/48 uur)je aanvraag te checken op dezelfde site. Je voert 't nummer in en je ziet of je aanvraag is goedgekeurd(approve).
De cijferreeks wordt gekoppeld aan je paspoortnummer wat de douane in SL kan zien op zijn scherm. Neem daarom je print gewoon mee naar SL. Als je in Nederland al hebt kunnen zien dat je aanvraag is goedgekeurd, dan weet de douane dat ook.
Er wordt geschreven dat de douane nergens naar kijkt of vraagt. Dat is niet waar, de douane checkt je paspoortnummer en ziet ook de cijferreeks die jij vanuit ETA hebt ontvangen. Dat is het bewijs dat je visumaanvraag in orde is.
Daarom lijkt 't alsof de douane nergens om vraagt.
Zorg er ook voor dat je een recente bankafschrift bij je hebt. Je moet namelijk kunnen aantonen, dat je 25 dollar per dag, maal het aantal vakantiedagen, zou kunnen uitgeven. Dat is ongeveer 1100 dollar.
Ik bel met enige regelmaat naar ETA om vragen te stellen. Een Nederlands sprekende medewerker kan heel vragen beantwoorden. By the way, ik heb ook nog gevraagd of je vanuit Nederland SL.kaans geld mag meenemen: "ja, dat mag". Je mag tot 10.000 euro invoeren, als je eigen bank zoiezo al SL.geld op voorraad heeft, aldus de ETA medew. Hij gaf ook aan om restant SL. geld tijdens je vakantie op te maken. Terugwisselen in Ned. kost je veel geld.
Concreet: Raak niet in paniek als je na 24/48 uur geen email hebt ontvangen vanuit ETA. Check gewoon je aanvraag via de cijferreeks op de site van ETA. Is je aanvraag goedgekeurd, dan weet de douane in SL dat ook.
De Srilankaanse immigratie dienst doet bij aankomst inderdaad een controle of je in het bezit bent van een approved visum. Deze moet je dus bij je hebben. Indien je bij aankomst niet in het bezit bent van het visum, dan kun je deze op locatie bij de immigratie dienst aanvragen. Men zit daar niet echt op te wachten. De kosten zijn dan ook veel hoger en je bent veel tijd kwijt. Dus vooraf via Internet regelen is uiteraard beter.
Bij aankomst hadden wij eveneens een kopie van een recent bankafschrift bij ons maar werd niet eens naar gekeken. Daarnaast voldoett een Credit Card eveneens.
René
Via Google: www.ETA.GOV.LK om een visum aan te vragen. Formulier ingevuld (per persoon)en afgesloten door betaling van 20 dollar. Direct een melding retour dat de visum aanvraag in goede orde is ontvangen.
Druk direct dit bericht af. Binnen dat bericht staat een cijferreeks wat je na 24/28 uur kan gebruiken op dezelfde site om de status van je aanvraag te controleren. Je hoeft alleen maar het nummer in te voeren en je ziet dan onderaan de melding (in het Engels of Nederlands)dat je aanvraag goedgekeurd is of niet. Goedgekeurd is approve.
Er wordt gesuggereerd dat je niet bang moet zijn, gewoon gaan, de SL.douane geef gewoon een stempel en vraag verder nergens naar. Dat is niet helemaal waar.
Als je visum is goedgekeurd, dan geeft ETA het nummer door, die cijferreeks dus. Daarom moet je die afdrukken en meenemen. De douane checkt je paspoortnummer en krijgt dan direct te zien of je in Nederland een ETA goedkeuring hebt ontvangen. Dat kan de douane zien aan het paspoort gekoppeld nummer wat jij hebt uitgeprint.
Zorgt dat je een recente bankafschrift bij je hebt. Je moet per dag 25 dollar kunnen uitgeven voor de duur van het aantal dagen je in SL. verblijft. Dus zeg maar zo'n 1100 euro.
Concreet: Mocht je na 48 geen Email goedkeuring hebben ontvangen, raak dan niet in paniek. Check gewoon je status via het nummer en als je leest dat het is goedgekeurd, dan weet de douane het ook.
Hallo Michen,
Het is helaas niet mogelijk om het visum in een keer voor een hele groep aan te vragen en dient per deelnemer te gebeuren.
René
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om voor meerdere personen tegelijk een visum voor Sri Lanka aan te vragen?
Of moet dit per persoon aangevraagd worden?
van 16 t/m 31 januari Sri Lanka bezocht, na de kerst visum aanvraag gedaan, nimmer een bevestiging ontvangen. Wat schetst mijn verbazing: Om een visum en bankafschrift is niet verzocht, een vrolijke ambtenaar stempelde in onze paspoorten en dat was het.
Niet bang zijn gewoon een printscreen van internetbankieren. Je visum niet in orde, totaal geen probleem. Er wordt nergens om gevraagd. Wij zijn er nu. Jullie hoeven nergens bang voor te zijn. Je kan ook altijd nog een visum in sri lanka kopen. Maar dat was ook niet nodig. Prettige vakantie allemaal
Nog even over het bank afschrift.. weet iemand hoe recent dit moet zijn?? Ik doe alles via internet kan ik gewoon een print mee nemen of moet ik een afschrift aanvragen? Als ik het goed heb moet er 25 euro per dag op staan..
(visum is gelukt)
Vandaag weer contact gehad met Fox. Weer een e-mail verzonden 6de of 7de, alles geprobeerd, bellen en inloggen voor de status, wel een copy van de status, maar geen visa. Zal mij benieuwen
Vandaag weer contact gehad met Fox. Weer een e-mail verzonden 6de of 7de, alles geprobeerd, bellen en inloggen voor de status, wel een copy van de status, maar geen visa. Zal mij benieuwen
Gisteren weer een e-mail verzonden naar Sri Lanka voor het visum (4de) zoals met fox is afgesproken. Nog steeds niets vernomen. Als je op Google rondkijk zijn er overal de nodige problemen, niet alleen bij Fox. De 16de vertrekken wij, zal mij benieuwen.
Even een emailtje sturen met referencenumber erbij naar de link in de bevestiging van de aanvraag die je gedaan hebt , volgende dag heb je hem per email binnen
bij iedereen alles in orde????
Nu getoond reacties 1 t/m 30
1
2
3
Volgende
Laatste