- Onderwerp:
- Vrijblijvende fooienpot
- Bestemming:
- Sri Lanka
- Bericht:
- Kan Fox ons eens uitleggen wat er met een vrijblijvende fooi word bedoeld?
Volgens de Fox brochure c.q. boek, is dat vrijblijvend, ondanks men een richt bedrag geeft. Maar volgens reizigers word er een apart bedrag voor fooien opgehaald, los van de lunches onderweg, en excursies, zoals ik hier lees?
Ilse
Er zijn 11 reacties gevonden
Nu getoond reacties 1 t/m 11
Fox geeft aan €2,50 fooi per dag per persoon.
In 2 weken is dat €35,- dat lijkt mij een redelijk bedrag.
Fox geeft aan voor de triange trip €89,- ook dat lijkt mij redelijk.
Op het einde is men verder vrij om de reisleider en bus personeel een fooi te geven, ook dat lijkt mij normaal.
Er zijn dus eigenlijk helemaal geen problemen of onduidelijkheden meer, tenminste zover ik het zie?
Al de andere getallen voor fooien en excusies genoemd, lijken mij althans overdreven, men bepaalt zeker zelf nog wel wat men geeft.
Fritz
Fox adviseert een bedrag van €65,- per persoon aan te houden voor de fooienpot exclusief reisleider en kamermeisjes. Gedurende de 23 daagse reis waarvan de reisleiders en bus chauffeur/busboy er 15 dagen van aanwezig zijn.
In een bus met 25 personen haalt men dus € 1625,-op alleen voor fooien??
Een geluk is er dan al wel kamermeisje fooi kan men overslaan, want die zult u waarschijnlijk nooit tegenkomen omdat het allemaal roomboy's zijn.
Zo valt de fooi dan best weer mee
Marja. Helaas pakt mijn laptop jouw email adres niet op. Je mag me bellen.
Groetjes, Jacquelien.
0527 698615
Wij hebben al 6 reizen van fox meegemaakt en altijd aan de fooienpot meegedaan. Het is heel makkelijk.Soms lijkt het wel veel maar als je nadenkt en ziet hoeveel ermee gedaan wordt ben je als je alles zelf doet duurder uit denk ik. We hebben ook elke reis een afrekening van de reisleider gezien die door 2 personen ondertekend moest worden. Een keer hielden we geld over en hebben we er nog iets leuks met zijn allen voor gedaan. Dus ga lekker op vakantie en doe mee aan die fooienpot. Je hebt er alleen maar gemak van.
Marja.
Heb je mijn mail nog gekregen?
Groetjes,Jacquelien.
Jaqueline schreef ik quote dit even
"Regelmatig wordt de koffie en het middageten hieruit betaald en dat gebeurde regelmatig"
---------------------
Dat is niet helemaal juist, want voor de middaglunches en ook de koffie/thee word daar echt wel apart een bedrag voor opgehaald. Dus los van de fooienpot, die overigens best wel kan oplopen, en niet geheel vrijblijvend is!!
Frits
Gewoon meedoen met de fooienpot!!! Hier worden zoveel dingen uit betaald!!! Regelmatig wordt de koffie en het middageten hieruit betaald en dat gebeurde regelmatig. Alles maar dan ook alles ging er heel eerlijk aan toe en we mochten ook alles controleren (voor wie dat wil) maar dat was echt NIET nodig. Aan het einde van de reis (23 dagen Sri Lanka) was er zelfs nog geld over en dat hadden we volgens mij toen aan de reisleiding gegeven. Wij hadden Daan en Anura en dat was een GEWELDIG KOPPEL!!! Heel leuk en gezellig die 2 zo samen. Anura is een geweldige gids en hebben daar ook heel veel plezier aan gehad maar ook Daan is echt een SUPER VENT die net zo goed alles maar dan ook alles deed voor IEDEREEN. Dit was echt een geweldige reis!!!
Ik heb pas 1 keer ervaring met Fox en de fooienpot. Prima geregeld. Bedrag valt alleszins mee (voor de Westerse toerist he) , alles wordt voor je geregeld en we kregen een afrekening van de reisleider tot op de laatste "cent". Kortom, gewoon doen!
Als het goed is wordt er bijgehouden hoeveel geld en waarvoor het gebruikt wordt. Dus kan je (gebeurt bijna nooit) vragen of je die lijst mag inzien aan het einde van de reis.
Wij hebben 1 keer meegemaakt(was niet bij Fox) dat de gids ons vertelde dat het bedrag te hoog was en zij vroeg ons toen een lager bedrag te geven. Zij hield alles bij en aan het einde van de reis was er toen nog wat geld over en dat is in onderling overleg aan een plaatselijk project geschonken.
Fooienpot kan je ook direct linken aan echt vakantie ! Alles wordt voor je geregeld zoals Wilma ook schreef lunches , koffie stops , en overal waar je in hotels komt zoals de kofferboys , bediening etc etc .....via de groep ontvangen ze dan een fooitje = overzichtbaar en voorkomt dat de een meer geeft als de ander. Tevens als iemand niet met de fooienpot mee wil / kan doen ( tenslotte is dit altijd nog je eigen beslissing )dan ontstaat er ook binnen een groep ongetwijfeld wachttijden zoals dat als je niet mee doet lunches a la carte bestellen terwijl het voor de groep direct op tafel komt als je binnen komt dit alles hangt ook weer vast aan de reistijd en bezienswaardigheden om op tijd te kunnen tijden. Ook bij tempels gaat er vanuit de algemene fooienpot betaald worden voor bijv je schoenen. Al met al als je in een groepreis mee gaat wel handiger om mee te doen en je hebt zelf nergens geen omkijken meer naar. succes met de beslissing !
Ten eerste: je stelt via dit forum een vraag aan Fox. Volgens mij kun je dat beter rechtstreeks aan Fox doen, zodat ze je meteen antwoord kunnen geven. Vind ik ook wel zo netjes tegenover Fox, om ze eerst de gelegenheid te geven om zelf antwoord te geven. Maar goed, nu je het toch via het forum speelt: deelname aan de fooienpot is NIET verplicht. Fox geeft een richtbedrag zodat iedereen weet hoe hoog de fooienpot ongeveer is. Maar iedereen is vrij om daaraan mee te doen of zelf fooien te geven. Wij hebben het een paar keer meegemaakt dat medereizigers niet wilden meedoen. Houd er wel rekening mee dat er ook zaken als koffie/lunches/entrees en dat soort zaken uit de fooienpot worden betaald. Als je niet mee doet, moet je zelf ter plaatse afrekenen. Maar dat kan de reisleider je haarfijn vertellen.
Nu getoond reacties 1 t/m 11