Canada

Canada Reisleider

canada

anita
02-01-2016 - 13:29 uur
welke is de beste periode om de individuele reis te maken van oost naar west, te kunnen genieten van de indian summer en is dat ook nog een goede periode om de walvissen te spotten?
met dank
Er zijn 1 reacties gevonden
Nu getoond reacties 1 t/m 1
RE: Fox Reisleider
02-01-2016 - 14:07 uur
Hallo Anita,

Je pikt er wel een aantal héle mooie natuurverschijnselen uit!
De Indian Summer, echt heel mooi! Deze pracht van kleuren is jaarlijks in de late herfst en het kondigt de overgangsfase naar het koude seizoen aan. Er komt een eerste verkleuring van de bladeren aan de bomen en voordat de eerste sneeuw valt, veranderen de kleuren van de bladeren van groen in koperbruin, karmijnrood, honinggeel. De naaldbomen blijven uiteraard groen en dat contrast maakt het fenomenaal mooi. Dus ik snap dat je daar naartoe wilt in deze periode!

Daar komt nog eens bij; in Canada valt in de periode van de Indian Summer het traditionele oogstdankfeest. Dit is de tweede maandag van oktober en dan komen de families bij elkaar en smullen van een kalkoengerecht. Ook zijn er dan georganiseerde uitstapjes naar de kleurrijke loofbossen en je pikt de laatste warme zonnestralen van het jaar mee.
Overigens noemen ze het in de VS en Canada geen Indian Summer. Daar heet dit fenomeen 'Fall Foliage'.

Nou moet ik eerlijk zeggen, dat het weer wereldwijd enigszins van slag is en dat het moeilijk is om precies te voorspellen wanneer de Indian Summer te beginnen staat. Het kan zich uitstrekken van eind september tot ver in oktober. Het heeft ook te maken met de hoeveelheid vocht/regen van dat jaar en de temperaturen van de voorgaande maanden en de nachtvorst. Vroeger kon je met iets meer zekerheid zeggen, dat de Indian Summer ergens van half september tot half oktober plaats vond. Je moet dus ook een beetje geluk erbij hebben. Maar houd het op eind september/begin oktober?

Dit geluk geldt overigens ook bij de walvissen. Ook daarbij moet je geluk hebben, want ze laten zich niet oproepen! Ikzelf heb meerdere walvistochten mogen maken en bij de ene tour heb ik 40 stuks walvissen om me heen zien zwemmen en twee weken later zagen we er geen een.

Normaal gesproken kan je dit zeggen: des te later je het seizoen ingaat? Des te minder walvissen je zou kunnen treffen. Want de meeste walvissen komen richting Vancouver Island en andere locaties, omdat er vanaf mei/juni veel zalm te vinden is. Deze zalmen zwemmen richting de rivieren en gaan terug naar hun geboortelocatie om te paren. Ze zwemmen tegen de stroom op en zodra ze de rivier bereikt hebben en de rivier inzwemmen is het gedaan met de zalm in de oceaan. Zodra dit gebeurt is het ook gedaan met de killer whales voor de kust en zwemmen ze verder.

Wanneer gebeurt dit? Tja... Ik heb meerdere reizen in diverse jaren mogen begeleiden en het afgelopen jaar was het volle bak met de whales zowel in mei als eind september! Het jaar ervoor zagen we ze in augustus al niet meer. Ga er vanuit, dat je ze niet meer kunt treffen eind september en alles wat je wel ziet is een bonusje?

Als je dan die twee zou combineren? Dan kom ik uit op half september. Neig je meer naar de walvissen? Dan zou ik rond 15 september gaan en vanuit Vancouver beginnen! Dus niet van oost naar west, maar van west naar oost. Dan heb je de grootste kans nog wat te zien. En dan ga je langzaam richting het oosten. En hopelijk begint daar dan ook je Indian Summer. Maar zekerheid kan ik je natuurlijk niet bieden.
footer-vraaghetdefoxreisleider

Heeft u een praktische vraag over één van onze bestemmingen?

Vraag het de FOX reisleider
Terug naar boven