Canada

Canada Reisleider

Fooienpot 50euro niet verplicht

Chris
14-01-2017 - 20:07 uur
Waarom is dit niet verplicht ? Als er maar 15 deelnemers het wel doen wat is dan de uitkomst
Word er dan minder fooi gegeven aan de mensen die dat ontvangen ?
Graag uitleg Mvrgr Chris. Ps want dit vind ik wel een beetje raar !
Er zijn 4 reacties gevonden
Nu getoond reacties 1 t/m 4
RE: Fox Reisleider
17-01-2017 - 00:54 uur
Hallo Chris,

Graag gedaan.
Weet je? Geld is en blijft altijd een heikel punt en ik wil daar altijd zo duidelijk en transparant mee omgaan. Dus ik ben heel blij met je vraag. En hopelijk is het hiermee ook iets duidelijker voor je.
Zo niet? Dan mag je het 20 mei nogmaals persoonlijk aan me vragen...
Want als ik het goed begrijp, dan heb je de single reis West-Canada geboekt met vertrek de 20e mei?
Dan krijg je hetzelfde verhaal nogmaals te horen, maar dan in de live versie van mij...
Ik zit dan al daar en ben dan nét klaar met de vorige groepsreis.
En ik heb dan de grote eer om ook jouw reis te mogen doen!
Dus ik ga je reisleidster zijn...

Veel plezier met je voorbereidingen en tot over een paar maanden in Vancouver!
Dan maken we er echt een meer dan mooie reis van.
Groeten,
Nicole
RE: Chris
17-01-2017 - 00:37 uur
Hallo Nicole
Bedankt voor je heldere uitleg over de fooienpot
Ik had al geboekt voor de tour van 20Mei en zie er nu al naar uit!!
Mvrgr Chris Schaap
16-01-2017 - 03:19 uur
Hallo Chris,

Mijn antwoord past niet in één vak, dus ik doe het in 2 delen.
Deel 1/2:

Ik begrijp je vraag en het is vaak een lastig iets, het geven van fooi.
Want bij ons in Nederland zijn we er niet zo aan gewend.
In heel veel landen is het geven van fooi echter onderdeel van hun salaris of sterker nog: ís het hun salaris!

In dit geval in Canada is het geven van fooi ook een gebruikelijk iets en dit zal uitgebreid door de tourleader ter plekke uitgelegd worden.
Het geven van fooi is altijd een blijk van waardering en kan nooit een verplichting zijn.
Wel zijn er richtlijnen voor en deze zullen in ieder land, op al onze bestemmingen, door de lokale gidsen of tourleaders uitgelegd worden.
Dat doen we ook in Canada.

Wij hanteren bij al onze reizen een fooienpot.
Dit verplichten we de mensen niet.
Uit deze pot worden alle betrokken mensen gedurende de reis mee betaald.
Dit is per land verschillend.
Maar je moet denken aan de lokale gidsen, de chauffeur, de bijrijder, de kofferservice, het hotelpersoneel, de fotostops, etc.
Voorafgaand aan de reis zal de tourleader ook altijd een volledig, door Fox samengesteld, overzicht tonen aan álle gasten, zodat heel helder en heel duidelijk is, waar dit bedrag aan uitgegeven zal worden. Het fooienpot-bedrag en de uitgaven worden door Fox gecontroleerd en bekeken en ieder jaar weer geanalyseerd, zodat het altijd accuraat is.

Gedurende onze reis aan de West-kust van Canada bedraagt het fooienpot-bedrag inderdaad 50 Euro.
Het grootste gedeelte hiervan is het geld voor de lokale chauffeur. Maar ook de lokale gidsen worden hiervan betaald. In sommige landen moet je betalen voor fotostops of worden er koffiestops uit betaald, wc-stops, etc. Het ligt een beetje aan het land.
Indien mensen er voor kiezen om niet met deze pot mee te doen, dan worden zij bij de betreffende punten door de tourleader ingeseind, dat ze kleingeld paraat kunnen hebben, zodat zij op eigen gelegenheid de fooien kunnen geven. En dan heb je dus kans, dat je constant in de weer bent met je portemonnee en soms niet weet wat je wel of niet moet geven. Heel eerlijk? Het komt amper voor dat mensen niet met de fooienpot mee willen doen, want het is toch echt een groot gemak voor de gasten. Je kan lekker vakantie vieren en hoeft er dan niet alle dagen constant aan te denken.
16-01-2017 - 03:18 uur
2/2:

Het idee van een fooienpot is puur en alleen een service naar onze gasten toe. Niet meer en niet minder! We zorgen er voor, dat een ieder, die de reizen van ons zo mooi maken en ons zo goed verzorgen, dat deze een kleine beloning hiervoor krijgen.
En de gasten hoeven niet om de haverklap hun portemonnee te trekken, daar komt het op neer. Dat doen wij, wij weten waar we wat moeten geven en aan wie. En dan hoef je er zelf niet constant aan te denken en constant weer geld te moeten pakken en geven. De gasten kunnen op deze manier lekker van hun vakantie genieten en zijn niet constant in de weer met geld. En je kan het dan ook niet verkeerd doen en teveel of te weinig geven, want de tourleaders weten precies waar ze wat moeten geven.
Denk bv aan de enthousiaste gids bovenop de gletser die je net aan het lachen heeft gekregen, die aardige receptionist die je kapotte badkamer snel heeft laten maken, die lieve bellboy die je koffers zo snel naar de kamer heeft gebracht of die professionele chauffeur, die je dag in dag uit veilig van A naar B heeft gebracht. Overigens verschilt het per land wat er wel en niet uit de pot betaald wordt, maar de kamermeisjes én de tourleader zitten er nooit bij. Dat wordt aan de gasten zelf overgelaten.

Aangezien wij vaker met dezelfde mensen samenwerken is er een fooienpot in het leven geroepen. Zo worden alle mensen netjes voorzien van een kleine fooi en krijgen ze wat ze verdienen. Dit is heel transparant en open en duidelijk en wordt zo ook altijd gecommuniceerd naar onze gasten toe. Maar feit is: fooien geven is en blijft een teken van waardering! En daarom kunnen we het nooit verplichten en staat het daarom ook zo vermeld.
Hopelijk is dit een beetje verhelderend voor je?
Zo niet dan mag je me altijd alsnog vragen stellen.
En hopelijk tot in Canada?
Dan zal ik de vragen persoonlijk beantwoorden.
Of een van mijn collega's.
Groeten,
Nicole
footer-vraaghetdefoxreisleider

Heeft u een praktische vraag over één van onze bestemmingen?

Vraag het de FOX reisleider
Terug naar boven