Dé ultieme bestemming voor natuurliefhebbers

Costa Rica

17-daagse groepsrondreis Natuurlijk Costa Rica All-In

(23 stemmen)

D. van Linden

Reisdatum: 13-03-2017 t/m 29-03-2017

De dag voor vertrek
We vertrekken in de namiddag richting Amsterdam, om nog ergens te stoppen en te genieten van onze avondmaal daarna namen we intrek in ons hotelletje aan de tarmac van Schiphol,om rustig te slapen en goed uitgerust aan onze lange vliegreis te beginnen.

Dag 1: Amsterdam - San José 13 maart
s' Morgens hadden we afgesproken met Paul en tilly in Schiphol. Paul moest de dag ervoor nog werken en daarom vervoegde ze ons voor vertrek. Inchecken en koffers afgeven, ticketten en rustig nog een koffietje en lekkere rozijnen bookes van Tilly. Het verliep allemaal vlot. Instappen en gelukkig was vliegtuig helemaal niet volzet. Dus iedereen plaats genoeg. Wel een spijtige zaak voor de mannen ,de opgetrokken pensioen leeftijd van de stewardessen was al heeeel duidelijk te zien. Dus granny zorgen op tijd en stond voor onze maaltijden en versnaperingen. Na 10 uur vliegen hebben we Houston Texas bereikt in de Verenigde Staten.

Toen begon de Amerikaanse controle, wat een ramp 2 uur aanschuiven ging vooruit als bonenknopen, handscan, duimscan, foto 1 wat verder foto 2 weer aanschuiven en dan spurten... terug pascontrole... douanen, schoenen uit ... en laatste controle. We begonnen al een beetje zenuwachtig te worden dat we onze volgende vlucht zouden missen, onze plannen om even in Amerika te Shoppen werd verwisseld door ... wachten, aanschuiven en veel lopen. Maar ja we zullen maar denken beter eentje te veel dan te weinig. Snel een drankje kopen en het volgende vliegtuig op De vermoeidheid begint toch toe te slaan, maar we zijn getraind lol.

Aankomst vlieghaven Costa Rica. Ken je dat gevoel van een hete vakantiedag in Bobbejaanland en je bent aan aanschuiven aan je favoriete attractie zo je jou buurman 50 keer tegen komt ,en dan denkt ja we zijn er en achter de hoek het volgende labyrint wacht .... zo was de rij ook daar maar ging gelukkig snel voorbij. Nu hotel en slapen ....

Dag 2: San José - La Fortuna 14 maart
We rijden door een groen landschap naar La Fortuna, waar we twee nachten verblijven aan de voet van de Arenal vulkaan. op de Arenal en hoort u af en toe nog een donderend geraas. Sinds enige tijd heeft de vulkaan geen lava-uitbarstingen meer maar enkel gasexplosies, die ook erg de moeite waard zijn! De busreis was van ongeveer 3 uur .....maar werden er 4 het landschap is super mooi maar de wegen hobbelig we zitten gelukkig ruim in de bus. De groep is meerendeel gevuld met Hollanders en 4 Belgen ....wij !!!!

s'Middags zijn we lekker gaan eten en dan naar hotel dat verdeeld is in mooie lodges in de tuin zijn mooie vogels te zien. Onze gids ging nog op zoek naar luiaards in de boom maar eigenlijk aan het lekker warm zwembad zaten er genoeg. Super duikje gedaan en s'avonds nog eens lekker gaan eten... het eten is hier allemaal zo lekker mmmm.

Dag 3: La Fortuna 15 maart
Vroeg in de ochtend vertrekken we per bus naar het grensplaatsje Los Chiles, alwaar we op de boot stappen en een prachtige tocht maken over de Río Frío. Dit is één van de beste plekken in het land om dieren te spotten, waaronder kaaimannen, apen en diverse vogels.

Het was adembenemend, enkel een trekkings tip pak steeds flesjes met grote top ,want als de nood het hoogst is is de opening te klein conclusie .... Shit. Na deze trip een coctailtje met de prijs van 9000 collon

Door een mooie combinatie van nevelwoud en subtropisch woud voert een pad waarover we, in de ochtend, ruim twee uur zijn gaan wandelen. Door het bos, en over hangbruggen (30 meter boven de grond) , de schitterende flora, fauna en uitzichten waren adembenemend.

Dag 4 en 5: La Fortuna - Rincón de la Vieja 16 en 17 maart
Vervolgens rijden we door de provincie Guanacaste naar Rincón de la vieja de neusbeer stond pal naast de weg ons uit te waaien ....In het gebied Rincón de la Vieja verbleven we twee nachten in een prachtig vulkanisch gebied dat létterlijk bruist van de activiteit. We verblijven in sfeervolle berglodges. We hebben een wandeling van 8 km gedaan waar 5 km van klimmen was en 3 km dalen in los zand met veel wind op kop jaja jullie lezen goe ons Sandra heeft dat echt gedaan en is er super trots op enkel heb ik nu op mijn grote tenen nog maar voor de helft nagellak de rest is er afgeschuurd door het stijl dalen we hebben 3 watervallen mogen bewonderen ik ga wel zeggen er zijn niet veel foto's gemaakt moest op de baan letten lol.

Vooraan ging er een gids met een reuze kapmes mee indrukwekkend al heeft die de laatste 20 min voor gesteld om laatste stuk met tractor te doen ... maar ik gaf niet af ik zal ze doen alle 8 ..., s'avonds naar de modderbaden, Na heerlijk gebadderd te hebben in de modderbaden (goed voor uw huid!) genoten van een diner midden in het bos! Na afloop zijn we in het donker per tractor terug naar de lodge. Een unieke ervaring!

Deze morgen vroeg opgestaan om onze grenzen te verleggen we gaan meters boven de toppen van de bomen op kabels in harnassen overvliegen.

Hoeveel  adrenaline door onze aderen stroomde kunnen we niet vertellen
Voor de waaghalzen onder ons  was er ook de Tarzan swing ....en ja zene we laten alles op ons af komen dus ik en Paul waren van de partij de ene al wat stiller dan de andere. Ik denk na mijn gil dat de  jungle ... dier ,vogel en spin vrij was.

Douchen en de bus op, even stoppen bij de Amerikaanse Subway voor broodje en drankje en de traditie een "pakje chips". Daar werden we even met het wereldnieuws zika virus geconfronteerd een mama met haar kindje op de schoot ,die voor de rest van hun leven de gevolgen van deze virus zullen moeten dragen...

Dag 6 en 7: Rincón de la Vieja - Sámara/Playa Carrillo 18 en 19 maart
De bus op richting zee
Ik voel spieren die in nog nooit heb gevoeld ,maar ga verder met een glimlach van oor tot oor. We vervolgen we onze rondreis in zuidelijke richting, naar het dromerige strandplaatsje Samara/Playa Carrillo. Dit is een authentiek 'Tico-dorpje' met barretjes en sfeervolle visrestaurantjes. Het brede zandstrand ligt aan een mooie baai waar uitstekend gezwommen kan worden. Van hieruit kunt u allerlei uitstapjes maken naar onder andere het nationale park Ostional, waar tussen circa juli en december zeeschildpadden te zien zijn. We maken een boottocht met lokale vissers om op zoek te gaan naar een groep dolfijnen.

En ........ Yes yes we hebben ze gezien ze dansten rond de boot de wereld staat even stil wat een natuur zo tastbaar en mooi, wat verder op zagen we een schildpad die vriendschap had gesloten met een zeemeeuw en samen verder vaarden en de golven trotseerde .....schip AHOI .... Een groep pelikanen die ook nieuwschierig waren kwamen even en lieten zich gewillig fotograferen.

Vol voldoening stapten we van de boot...... Lekker hapje eten en genieten van de strand en een lekkere cocktail ....

Dag 8 en 9: Samara/Playa Carrillo - omgeving Palo Verde NP 20 en 21 maart
Vandaag  gaan we op weg naar een mooie ecolodge in de omgeving van Palo Verde NP. De vegetatie onderweg verandert aanzienlijk. We overnachten twee nachten in een fijne lodge, een heerlijke plek om te genieten van de omliggende natuur of het zwembad. We maken een mangrove-boottocht op de rivier in de buurt waarbij we vele watervogels, zwarte leguanen en met een beetje geluk krokodillen zien we zijn benieuwd .....

We hebben een mangrove-boottocht op de rivier gemaakt waar in de buurt veel vogels en krokodillen ons aan het opwachten waren.... eerlijk gezegd iedereen bleef mooi op zijn plaats in de boot zitten, geen handje ging in het verkoelende water, en zeker niet toen mama croc was haar eitjes aan het beschermen en iets vlugger onze richting uit kwam. Indrukwekkend, we hebben nog nooit zoveel verschillende vogels gezien. De mangrove was verdeeld in zout, brak en zoet water, weer voldaan de bus op naar de lodges.

Paul en Tilly gingen nog een wandeling maken, en ik ben jullie verslag aan het maken, onze Danny is even de vogeltjes aan het tellen lol.

"De wandeling"
Paul zei in de bus dat hij nog vol energie was en nog een wandeling wilde maken. Na deze woorden gingen bij hem wel even de oogjes toe ????  Energie opladen denk ik lol. In vol ornaat vertrok hij met Tilly op tocht. Het was vrij stijl en na een 40 minuutjes stonden er boos kijkende reuze koeien op de weg. Tilly pakte al een stok, en samen zochten ze naar een ontsnappingsplan. Op of onder de prikkeldraad??? De horror begon pas echt dat er een zwerm gieren boven hun hoofd rond cirkelde. Stilletjes achteruit en snel terug naar de lodge. Dan maar kaarten met zen vieren.

Dag 10 en 11: Omgeving Palo Verde NP - Manuel Antonio 22 en 23 maart
Volgende morgen gaan we weer meer richting de kust: Manuel Antonio national park heeft de prachtige combinatie van zon, zee, jungle en strand. Ook sfeervolle restaurantjes zijn er in overvloed. Wij hebben de entree van het aangrenzende natuurreservaat én een natuurgids .... hier slingeren apen van boom tot boom en leguanen, luiaards en vogels zijn er te spotten. Alleen al in Manuel Antonio leven meer dan 350 vogelsoorten!

Vroeger stonden hier in deze streek duizenden bananen bomen maar door een bladvirus uit Panama zijn deze allemaal vervangen door palmbomen zo een boom geeft 20 liter palmolie. Goed voor bio diesel ..... Straf wiste, we niet.

Aangekomen we hebben onze benen weer ingesmeerd voor een fikse jungle wandeling. En hoe verwend we geweest zijn vonden we deze het minste alhoewel we apen, luiaards enz gespot hebben ... Erg he dat je zoveel natuur zo snel gewoon bent.

Na de lunch even van het strand genieten hmhm ik toch .....de rest was gaan lopen van mijn geronk al twijfel ik eraan heel het land zit vol brulapen er zal er wel ene boven mij in de palmboom gezeten hebben.....

Maar morgen komt onze midlife echt naar boven we gaan raften de wilde rivier op en we nemen niveau 3 het kan zijn dat ons verhaal hier stopt anders horen jullie het vervolg lol.

Raften op de savrege rivier
Man man wat een belevenis, de busrit alleen al was spectaculair een super gids. We hebben veel geleerd, zoals de zijdespin die hij onderweg oppikten om te laten zien en voelen ..... De rag van de spin was zo sterk als stikzijden, naar het schijnt worden daar kogelvrijvesten van geweven. Een groen blad dat hij tussen zijn handen wreef en rode inkt uit kwam, en een boom waar de kaneel word gewonnen uit de schors. Ook vertelde hij dat we antigif bijhadden voor slangen en schorpioenen, dat is toedienen en naar eerste ziekenhuis racen. Vroeger in de tijd van zijn opa hadden die mensen steeds een goede sigaar op zak als ze zouden worden gestoken of gebeten was het enkel die laatste sigaar oproken en sterven. Of het een verhaaltje was laten we in het midden.

Aangekomen aan de savrege rivier werden de boten afgeladen en wij voorzien van zwemvesten en helmen, geloof me was absoluut geen luxe. Dat kon Paul aan de eerste stroomversnelling al gewaar worden, hij werd uit de boot gekatapulteerd en werd met de stroming meegesleurd, hij was zeker niet de enige je zag er geregeld helmpjes mee de stroming doorgaan,laat ons zeggen dat hier misschien ons gewicht hier een pluspunt was lol.

Aangekomen bij een waterval konden we ons te goed doen aan een frisse douche alhoewel fris het water was vrij warm ook al was het berg water maar het is droog seizoen en ik denk dat het daarom warmer water was. Rondom raften in zo een natuur is een belevenis om nooit te vergeten. Zoals de gidsen het ons vertellen, de schoonheid van mama natuur.

Dag 12: Manuel Antonio - Puerto Viejo de Saraouqui 24 maart
In de loop van de ochtend laten we het mooie Manuel Antonio achter ons en vertrekken we via San José naar Puerto Viejo de Sarapiqui. Onderweg rijden we door het groene landschap waarna we een flinke klim maken naar het hoger gelegen San José. Via de overweldigende nevelwouden van Braulio Carillio rijden we dan weer richting de tropische laaglanden. De route is op zichzelf al een unieke belevenis. Wanneer we verder afdalen en bij de laagvlaktes aankomen, stijgt de temperatuur en zien we uitgestrekte ananasplantages. 's Avonds gaan we op zoek naar de roodoogboomkikker in de tuin rondom het hotel.

Dag 13: Puerto Viejo de Sarapiqui - Tortuguero 25 maart
Na het ontbijt worden we naar de Parismina rivier gebracht, waar we per boot verder reizen naar het meest spectaculaire natuurreservaat van Costa Rica: Tortuguero. De boot is het enige vervoermiddel om in dit mooie en natuurrijke gebied te komen. Tijdens ons verblijf maken we prachtige excursies in de omgeving.

Maar eerst gaan we vandaag een kweek plaats van zeeschildpadden  bezoeken. En hebben er eentje geadopteerd een meisje .... die we de naam dreamhomes gegeven ..."DREAMHOMES ... omdat ze steeds haar huisje bij heeft, en we een leven voor haar hopen als een dream.

We hebben een certificaat en gaan deze inkaderen en vragen dat deze in office mag opgehangen worden, in ons appartement complex dreamhomes zo iedereen er van kan genieten. Ook worden we op de hoogte gehouden hoe het met haar is en gaan het niet laten jullie ook op de hoogte te brengen. Laat deze turtel het symbool voor de vriendschap in dreamhomes brengen.

We hebben dan nog een driekilometer tocht in de benen genomen, lekker gegeten en met een dochter bij in slaap gevallen.

Dag 14: Tortuguero 26 maart
Vroeg uit de veren voor een vogelexcursie per boot, dwars door de schitterende jungle. Een unieke ervaring.

Per boot reizen we dwars door de jungle terug naar het havenplaatsje, vanwaar we per bus verder reizen naar San Jose, door het nevelwoud van Braulio Carrillo. Op deze route ziet u uitgestrekte jungle, kabbelende riviertjes en nevelwoudvegetatie zoals bromelia's.

Dag 15: Tortuguero - San José 27 maart
Terug aan gekomen in San José. Man man wat een reis we zijn moe maar zo voldaan. We hebben veel geleerd en moeten terug onze Europese normen aannemen. Dat wil zeggen gebruik toiletpapier in wc en niet in vuilzakje. Geen bussen off spuiten een verfverwijderaar en muggen beschermer .....als we ons in gespoten hadden en erna in een boot zat plakte de verf van de boot op onze benen lol. Al onze kleren zijn klammig van de vochtige streek waar we van komen.

Als we thuis komen zal de mail wel komen met reis beoordeling ..... En die is heel moeilijk in te vullen..... Wat moet je schrijven 10 ???? Dan is het nog te weinig. Dit is een reis waar we geen getal op kunnen zetten. En dan bedoel ik hele pakket. Eten, slapen excursie gezelschap,en vooral gids Vincent. We gaan nog jaren na kunnen vertellen en na genieten.

Voor ons rest nog een zin.

PURA VIDA

Familie van linden en familie Aertsens

Waardeer dit reisverslag

De waardering is een leidraad en heeft geen invloed op de plaatsing van het verslag!