Cuba

(34 stemmen)

R. Spoor

Reisdatum: 25-05-2015 t/m 09-06-2015

Daar staan we dan, 25 mei rond 8 uur ’s ochtends. Helemaal klaar voor de 10 uur durende vlucht naar Havana, Cuba. Enigzins zenuwachtig en vol verwachtingen van wat dit bijzondere land ons kan gaan brengen.

Na een busritje richting vliegtuig en lichte vertraging landen we bijna op tijd op Havana. De douane perikelen gaan opvallend snel en voor we het weten staan we in een lange rij bij het wisselkantoor op de luchthaven. Gewaarschuwd door meneer Stegeman zijn we allemaal heel erg op ons hoede en besluiten we per 2 geld te wisselen. Leuk idee, maar zoals alles in Cuba gaat ook dit niet via onze planning. Je mag per persoon naar binnen door de beveiligde schuifdeur (die door een mannetje op een stoel open en dicht geschoven wordt). Alle angst voor oplichting blijkt hier echter niet nodig. Er wordt gewoon gebruik gemaakt van telmachines en alles verloopt keurig.

Met een pak CUC’s op zak lopen we naar de transferbus die ons in een Cubaans half uurtje (45 minuten) naar hotel Plaza in het centrum brengen. Onderweg houden we ons uitgelaten bezig met ‘oldtimer spotten’. Ze zijn er echt!!! Het is niet alleen voor de toeristen. Overal waar je kijkt rijden ze!

Na een welkomstcocktail (rum) en opfrismomentje verzamelen we weer in de mooie lobby van het hotel waar we opgehaald worden voor het diner. We rijden naar een restaurantje op de heuvel van waar we een mooi uitzicht hebben over Havana. Hier maken we kennis met de eerste salsaklanken deze vakantie. Na de maaltijd keren we terug naar het hotel waar we op het dakterras nog kort van een bandje genieten en worden de eerste voorzichtige salsapasjes gezet.

Dag 2
De volgende dag begint met een uitgebreid en lekker ontbijtbuffet. We hebben een stevige bodem nodig want we hebben een drukke dag voor de boeg met zeker al één hoogtepunt voor iedereen. Oldtimertour!! Maar we beginnen met een bezoek aan het rum-museum. Hier zien we hoe rum gestookt wordt en uiteraard eindigt de tour met het proeven van de rum. Wat maakt ons het uit dat het pas 10.30 uur in de ochtend is.

Hierna gaan we naar de haven bij Havana Vieja. Hier staat een prachtige stoet oldtimers klaar voor ons om lekker te gaan touren door Havana. Wat heb ik hier naar uitgekeken. We racen als een stel idioten naar de mooiste oldtimer waar je met 4 tegelijk in mag. Gedurende de rit wisselen we echter steeds van oldtimer waardoor we ze allemaal van binnen hebben mogen bewonderen. We rijden over de Maleconpromenade naar de heuvel waar we de avond ervoor gegeten hebben naar het plein van de revolutie met beeltenissen van Che Guevara en Fidel Castro. Waar we echter het meest van genieten is simpelweg de belevenis op zich.

In de middag wacht ons een stadstour die leidt langs de 4 centrale pleinen van Havana Vieja en ons een goede indruk geeft van de prachtige architectuur van weleer, maar ook van de vervallen staat van Cuba. Heel bijzonder om dit allemaal zo dicht bij elkaar te zien. De warmte is inmiddels goed te voelen dus tussendoor nemen we een paar welverdiende pauzes op heerlijke terrasjes met even heerlijke drankjes (mojito’s voor sommigen).

s’Avonds besluiten we met een klein groepje onze eigen weg te kiezen en belanden we in een paladar. Een thuisrestaurant wat niet meer dan een bepaald aantal tafels mag hebben. Heerlijk gegeten en gedronken. Dit was zeker een succes en dus een aanrader. Hierna nog heerlijk nagenoten van een indrukwekkende dag op één van de terrasjes in Havana Centro met mojito’s en Cuba Libres.

Dag 3
Na het ontbijt lopen we naar Teatro de Havana waar we in een klein zaaltje onze dansmoves mogen oefenen tijdens een echte salsa-les! Met de temperatuur boven de 30 graden beginnen we twijfelend met onze eerste pasjes. Sommigen pakken het wonderwel snel en soepel op, anderen iets minder...
Ik ben een middenmoter. 2 Uur later staan we volledig los in de heupen weer buiten en volgt de volgende tour. Ook weer iets waar ik naar uitgekeken heb. Met de coco-taxi rondrijden. Met deze als sinaasappel vermomde tuktuks crossen we Havana Vieja door en hebben we ontzettend veel lol. Het zal je nog verbazen hoe snel ze gaan.

Hierna genieten we van een vrije middag. We besluiten naar ijssalon Coppeleria te gaan. Dit moet een heel bijzondere ijssalon zijn waar de Cubanen zelf naartoe gaan en waar men gemiddeld 2 uur in de rij staat om een ijsje te bemachtigen. Dit moet dus wel goed zijn! We nemen een (oldtimer!)taxi naar de ijssalon. Officieel mag je niet met 6 personen in een oldtimertaxi, maar als je lief kijkt mag het wel en word je zelfs uitgezwaaid door de o zo strenge politie. Aangekomen bij de ijssalon zien we inderdaad heel veel Cubanen staan. We lopen een pad van de ingang op waar we worden onderschept door de bewaker. Zij voert ons langs allerlei paadjes naar een aparte ruimte met airconditioning waar wij ons ijsje mogen bestellen. Op onze vraag of we niet gewoon buiten bij de lokalen mogen gaan zitten volgt een gedecideerd ‘nee’. Dit is zo’n plaats waar toeristen en lokalen strikt gescheiden worden. De cubanen krijgen voor deze ijssalon bonnetjes waardoor ze bijna gratis een ijsje kunnen krijgen. Wij betalen hier uiteraard wel flink voor maar hebben binnen 5 minuten ons ijsje. Er zijn welgeteld 3 smaken waar we uit kunnen kiezen en het is zeker niet het lekkerste ijs dat ik ooit op heb. Maar het was wel weer een belevenis.

Hierna heb ik met mijn houtje touwtje Spaans 2 oude lada’s als taxi terug naar de stad geregeld. 5 CUC per auto en ook weer te grappig. Alles piept en kraakt en het is een wonder dat ze nog rijden. Vlak voor we het centrum inrijden stapt de chauffeur uit en haalt zijn ‘taxi’bordje van het dak. Was het toch een bijna legale taxi.

’s Avonds genieten we van een perfecte afsluiting van Havana met de Buena Vista Social Club. Echt Cubaans en zelfs nog met enkele van de originele leden die gemiddeld tussen de 85 en 95 jaar oud zijn. Heerlijke muziek en supersfeer. Indrukwekkend!

Dag 4:
De volgende ochtend vertrekken we voor de rit naar Vinales. Het echte rondreizen gaat nu beginnen. Vol goede zin stappen we in de bus voor een 3 (cubaans) uur durende rit. Onderweg stoppen we bij een sigarenfabriek waar we het hele proces van blad tot sigaar kunnen aanschouwen. Nooit geweten dat er zoveel werk in één sigaar gaat. Later stoppen we bij een sigarenboer, waar bladeren gekweekt  en ook wat sigaren gedraaid worden. De boer heeft humor en een goede handelsgeest. Binnen 5 minuten heeft hij zijn sigaren en zijn schoonmoeder verkocht!

Uiteindelijk komen we einde van de dag bij Vinales aan bij Rancho San Vicente, waar het zwembad ons aanlokkelijk aankijkt...

Daarna maken we ons weer allemaal mooi voor een heerlijk etentje bij een restaurantje in de buurt. Na een lekkere kipmaaltijd zetten we de gezellige gesprekken voort op ons terrasje bij de kamer onder het genot van zelfgemaakte Cuba Libres en wat hongerige muggen.... het echte vakantiegevoel.

Dag 5:
Vandaag vertrekken we op tijd voor een ultieme relaxdag. We gaan naar Cayo Levisa! We gaan 2 uur terug naar boven naar de ferry die ons naar Cayo (eiland) Levisa gaat brengen. Tenminste dat is het plan. De ferry blijkt namelijk 5 mensen voor het einde van de groep nét te vol te zijn. En dan moet je gewoon wachten! Gelukkig gaat er 15 minuten later nog een ferry en dus mogen wij niet veel later ook genieten van zon zee strand 2.0.

En na zo’n heerlijke dag cocktails drinken, zonnen, wandelen, zonder doorkomen de zee in lopen, zwemmen, meedansen met de salsaband en schaduwzoeken wordt het toch echt weer tijd om terug te gaan met de ferry....ware het niet dat deze ook terug net te vol zat voor de laatste 3 personen....toch maar eens proberen niet de laatste van de groep te zijn.

Van diverse mensen had ik al gehoord dat ik in Vinales echt de openlucht disco Polo Montanez aldaar moest bezoeken. Ik had eigenlijk verwacht dat dit niet zou lukken in het reisschema. Vanavond blijkt tot mijn vreugde echter dat we toch naar deze bar gaan. En het is echt leuk. Binnen zijn veel Cubanen die staan te popelen om salsa te dansen. Of dit nu met een Cubaanse dansgodin is, of met een struikelende toerist met één salsales op haar dans-cv. Speciaal is ook het pleintje voor de disco. Hier komt de lokale jeugd samen om tegen elkaar te battelen en gewoon heerlijk te dansen op reggaeton. Geweldige sfeer en geweldige avond!

Dag 6:
De reis gaat na het ontbijt verder richting Soroa. Omdat dit een rit is van slechts 1 uur maken we een aantal stops onderweg om nog te genieten van wat Vinales te bieden heeft.

Een aparte alinea verdienen de toiletstops onderweg. Nooit geweten dat plassen als top-sport kan gelden. Een gemiddeld toiletbezoek verloopt als volgt; Men neme een muntje van willekeurige grootte en geve deze aan de vriendelijke toiletdame. Dan krijg je van deze zelfde dame een stukje wc-papier. Soms één velletje, soms meer. Daarna mag je een hokje zoeken. Sloten lijken overbodig, evenals goed sluitende deuren en wc-brillen. Tevens zijn de wc-deuren gebouwd op Cubaanse lengtes en komen ze voor de gemiddelde Nederlandse vrouw net tot borsthoogte. Uiteindelijk bestaat het sportieve gedeelte uit het met twee handen aan de wc-deur hangen om deze te sluiten en tegelijkertijd boven de pot zweven.... Na deze uitputtingsslag stap je naar buiten en staat er iemand op je te wachten om voor je door te spoelen...met een emmertje water.

Na stops bij de cueva del Indio (grot met water) en de muurschildering Mural de la Prehistorica komen we uiteindelijk aan in regenachtig Soroa. De regen lijkt de Cubanen dit weekend niet te deren. Wanneer zij vrij zijn mogen ze gebruik maken van de zwembaden van de diverse hotels. Hierdoor is er een hoop drukte maar ook een erg levendige sfeer met veel muziek en rum bij het zwembad.

Omdat Hollanders niet goed tegen zwemmen in de regen kunnen besluiten we een wandeling te maken. Door sommige Cubanen omschreven als een vlak gebied, door enkelen van de groep ervaren als de Mount Everest. In werkelijkheid was het een leuke wandeling met wat klimmen en wat dalen die langs een oude koffieplantage leidde.

’s Avonds ontdekken we hoe donker Cuba kan worden in de gebieden in het binnenland, wanneer we gezellig en vooral lekker gaan eten bij een paladar op loopafstand.

Dag 7:
Vandaag vertrekken we op tijd vanuit Soroa. Er staat ons een langdurige rit te wachten door het echte binnenland van Cuba over de zo gevreesde en beruchte slechte wegen vol kuilen. Tot nu toe is de staat van de wegen me erg meegevallen. Nu beschikken wij ook over een uitzonderlijk goede chauffeur die alle kuilen moeiteloos weet te omzeilen. Vandaag zijn er echter zo veel kuilen dat het zoeken naar de weg is. Dat is snel te merken aan de stemming in de bus. Er zijn toch wat meer mensen misselijk dan normaal. Maar na een rit van een uur of 4 komen we in de middag eindelijk aan bij hotel Jagua in Cienfuegos. Dit hotel beschikt ook weer over een heerlijk zwembad en dat besluiten we collectief van dichtbij te gaan bekijken. De beste manier om een lange wiebelige busreis van je af te wassen.

’s Avonds dineren we in een echte kleine paladar buiten Cienfuegos. Florida Blanca 18. We hebben ons vooral zitten verbazen hoe er zo snel, zo veel eten uit een minuscuul keukentje met 4 gaspitjes kon komen.

Met volle buiken worden we vervolgens naar dé uitgaansplek van Cienfuegos gebracht. Het is een bar waar die avond eerst karaoke is en daarna dansen. TIP! Doe nooit mee aan karaoke in Cuba! Zeker niet zoals wij Nederlanders dit graag doen. Hard en vals. Voor Cubanen is karaoke serious business en iedereen die dit als grapje ziet wordt bekogeld met ijsblokjes! Helaas ben ik daar inmiddels ervaringsdeskundige in.

Dag 8:
We beginnen vandaag rustig met een vrije ochtend. Veel mensen van de groep besluiten met dolfijnen te gaan zwemmen en dit is echt een aanrader. Hier bij Cienfuegos is het rustiger dan in het grotere Varadero en is er dus meer tijd met de dolfijnen. Deze ochtend is voor velen een droom die uitkomt. Wat ook duidelijk te zien is aan de enorme lach die niet meer van de gezichten af gaat.

Na een smaakvolle lunch bij het zwembad is het weer tijd om actief te worden en op ontdekkingstocht te gaan. We gaan met een stadstour ontdekken wat Cienfuegos te bieden heeft. We bezoeken het mooie plein met het indrukwekkende theater. We dwalen door enkele karakteristieke straatjes met paard en wagen. En ‘when you least expect it’ worden we ineens herkend! Vanuit begint er iemand het Bruno Mars liedje te zingen waar we de avond ervoor furore mee hebben gemaakt in de karaoke-club. Dan wordt het écht tijd om te gaan.

In de avond zijn we vrij en met een klein groepje gaan we weer op paladar-jacht. Het hotel ligt echter iets uit het centrum dus na een tijdje lopen over de boulevard hadden we vooral trek. Gelukkig was daar Las Mamparas. In beginsel hadden we weinig vertrouwen in deze paladar maar ik kan toch wel zeggen dat het eten hier het lekkerste is dat ik op Cuba op heb... En de drankjes de sterkste die ik op heb. Wat zullen wij lekker slapen.

Dag 9
Vandaag verlaten we Cienfuegos om onze weg te vervolgen naar Trinidad. Dit is echt zo’n hoogtepunt van de reis waar ik persoonlijk enorm naar uitgekeken heb. Van wat ik gehoord heb moet Trinidad een heel gezellige stad zijn met veel Franse invloeden. Doordat het lange tijd afgesloten is geweest van de rest van Cuba heeft het een heel eigen sfeer. En wat een fijne sfeer is dat! Heerlijke stad met kinderkopjes in de straten en felgekleurde huisjes. Het straatbeeld wordt gevuld door de inmiddels zo bekende oldtimers, afgewisseld door paard en wagen, tuktuks en fietsen. Trinidad bruist!

Dit ervaren we ook in de avonduren. Door de flinke regen die Trinidad al de hele dag ‘teistert’ is het rustiger dan normaal op straat. In Casa de la Trova is hier echter weinig van te merken. Deze salsa-club is bekend bij zowel toeristen als locals en alles en iedereen mixt heel natuurlijk op de klanken van swingend Cuba.

Dag 10
Hoopvol open ik de volgende ochtend mijn gordijnen...om te ontdekken dat het helaas nog steeds regent. Maar een beetje regen houdt ons Nederlanders niet tegen en dus lopen we vol goede moed naar beneden naar Trinidad. Daar kopen we 3 paraplu’s met 6 mensen en gaan weer heerlijk bar-hoppen. Een heel leuke en relaxte manier om Trinidad te zien. En in de middag klaart het zowaar op! Dan zijn die paraplu’s nog steeds ideaal.... Als zonneschermen!! Want als het warm is in Cuba, is het warm!

We besluiten lekker van de zon te genieten op het terrasje bij ons verblijf in Las Cuevas onder het genot van een glas rum met mathé. Een goede voorbereiding voor de avond wanneer we genieten van lekker eten en live salsa op de grote trap naast de kathedraal. The place to be.

Dag 11
Che city, here we come! We gaan onderweg naar Santa Clara. Dit is de stad waar zich het plein bevindt waar Che Guevarra zijn speeches hield. Dit is de stad waar Che Guevarra  zijn grootste overwinning had in de strijd tegen Batista. Vanzelfsprekend is hier ook het museum over Che Guevarra waar bijna alles te vinden is wat hij ooit bezeten heeft.

Na een inspannende dag vol revolutionaire historie heeft een deel van de groep zin om de heupen eens flink los te gooien in een reggaeton club. Een paar uur later zijn de heupen los en de billen geschud en begint de vermoeidheid toe te slaan. Samen met een groepsgenoot besluit ik terug te gaan naar het hotel, voor wat welverdiende nachtrust. Ik vraag de portier waar we een taxi kunnen vinden. Hij kijkt eens rond in de verder lege straat en roept één keer hard 'Taxi'

Met piepende remmen staat er vanuit het niets een autootje naast ons. We spreken een prijs af en stappen in. Dit is de eerste en enige keer dat iemand geprobeerd heeft ons op te lichten. Na een flinke omweg komen we eindelijk aan bij het hotel. Bij het afrekenen probeert de amateur-chauffeur ineens het dubbele bedrag te ontfutselen. Na een ferm 'No no no' van onze kant scheurt de bestuurder met de deur nog open, weg. Mooi moment om te gaan slapen.

Dag 12
Na de korte nachtrust is het voor de laatste keer tijd om de spullen te pakken en naar de laatste vakantieplek te vertrekken. En wel naar de plaats waar we uitkijken naar zon, zee, strand.....Varadero! Helaas zijn de weergoden ons niet goed gezind. Het regent pijpestelen en meer! Vandaag vullen we de dag met cocktails en 'wie ben ik'. Levert ons enige vreemde blikken en een hoop lol op.

Gelukkig kunnen we de dagen erna naar hartelust, zonnen, cocktails drinken, eten, zwemmen, insmeren, snorkelen, wandelen en naar shows kijken. Een goede afsluiting van een heerlijke vakantie.

De laatste dag volgt een transfer die ons terugbrengt naar Havana airport. Een rit die eeuwig lijkt te duren. We zijn vrij laat op de luchthaven, maar het incheckproces verloopt opvallend snel en uiteindelijk halen we allemaal de vlucht terug naar huis. Negen uur later landen we veilig en vol nieuwe indrukken op Schiphol. Tijd voor afscheid, maar niet voor altijd...

Waardeer dit reisverslag

De waardering is een leidraad en heeft geen invloed op de plaatsing van het verslag!