Een overzicht van antwoorden op de meest gestelde vragen

Vragen & antwoorden

  • Bagage & handbagage

    Tijdens onze rondreizen staan wij, naast uw handbagage, 1 koffer per persoon van maximaal 20 kilogram toe. Voor de handbagage kunt u tussen de 5 tot 7 kilo aanhouden. Dit ongeacht of het aantal toegestane kilo's van de luchtvaartmaatschappij hiervan afwijkt. Voor de maximale afmetingen van uw bagage verwijzen wij u naar de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Deze informatie kunt u per vervoerder vinden via de link www.anvr.nl/bagagevoorwaarden.
     
    Indien voor uw reis specifieke bagage-informatie van toepassing is, dan zullen wij u middels uw reisbescheiden informeren. U kunt hierbij denken aan het reizen met een reistas in plaats van een harde koffer of een wijziging in het maximale gewicht i.v.m. binnenlandse vluchten.

    Inzake de EU regels voor Handbagage & Bagage verwijzen wij u naar de website van de luchthaven Schiphol.

    FOX kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van eventuele gewijzigde regels voor Handbagage & Bagage.

  • Alles over een reservering OP AANVRAAG?

    Uw boeking is op aanvraag. Dit betekent dat de door u geboekte reis niet direct vanuit onze voorraad beschikbaar is.  Als uw aanvraag niet gerealiseerd kan worden, dan vervalt uw boeking kosteloos. Kan aan de aanvraag worden voldaan, dan is uw boeking definitief.

    • Wat gebeurt er als u een boeking op aanvraag doet?

      Zodra uw boeking op aanvraag bij ons is ontvangen, streven we ernaar om u binnen 5 werkdagen te informeren over deze extra inkoop. Bij een last-minute aanvraag (vertrek binnen 2 dagen) is de streeftermijn 2 werkdagen.

    • Wat gebeurt er als de extra inkoop mogelijk is?

      Wanneer de extra inkoop geregeld kan worden, dan is de boeking op aanvraag definitief en ontvangt u hier bericht over.

    • Wat gebeurt er als de extra inkoop niet mogelijk is?

      Lukt het ons niet om de extra inkoop te regelen, dan nemen we hierover contact met u op. Indien gewenst, helpen wij u graag een passend alternatief te vinden. U bent vrij om in te gaan op dit aanbod.

    • Wat als er extra kosten aan de orde zijn?

      Mocht een luchtvaartmaatschappij of accommodatieverschaffer hiervoor een toeslag rekenen, dan overleggen we dat uiteraard eerst met u voordat we de boeking definitief maken.

    • Is een reservering op aanvraag bindend?

      Een reis met de status Op Aanvraag is bindend als de reis zonder wijzigingen/alternatieven bevestigd kan worden. Als de reis wel door kan gaan, maar er zijn wijzigingen of alternatieven nodig, dan nemen we altijd contact met u op om dit te bespreken. Indien u niet akkoord gaat, dan kunt u kosteloos van de reservering afzien. Als u wel akkoord gaat met de eventuele wijzigingen of alternatieven, wordt de boeking definitief.

    • Gelden er annuleringskosten bij een reis in aanvraag?

      Ja. Wanneer u een lopende aanvraag annuleert zullen wij hiervoor kosten in rekening brengen ad. € 50,00 per persoon. Annuleert u een lopende aanvraag binnen 6 weken voor vertrek, bedragen de kosten € 50,00 per persoon plus eventuele kosten afhankelijk van de door de luchtvaartmaatschappij en/of lokale agentschap berekende annuleringskosten en volgens eventueel geldende speciale voorwaarden. Zodra in uw FOXBOX de status van uw reis op Factuurcontrole staat, of indien u de boekingsbevestiging en/of factuur ontvangen heeft, dan is de boeking definitief en zijn de FOX-Annuleringsvoorwaarden hierop van toepassing.

  • Alles over het visum

    Wat is een visum?

    Een visum is een officiële toestemming om een land binnen te reizen en in dat land voor bepaalde tijd te verblijven. In tegenstelling tot een paspoort wordt een visum over het algemeen niet afgegeven door het thuisland van de reiziger maar door het land waar hij / zij wil inreizen. Op deze manier kan dat land beter in de gaten houden wie het land binnenkomt en ook wanneer.

    Visa moeten meestal binnen een bepaalde periode gebruikt worden, en vaak wordt het aantal keren dat in die periode het land mag worden betreden aangegeven in het visum (de zogenaamde single entry, double entry en multiple entry visa).

    Heb ik een visum nodig?

    Voor sommige bestemmingen heeft u een visum nodig. Of u een visum nodig heeft, vindt u terug via: Landeninformatie > Praktische informatie > Paspoort en Visum.

    FOX verzorgt het visum graag voor u

    De visumafhandelaar Keith Export Services (KES), waar FOX sedert jaar en dag mee samenwerkt, verzorgt graag het visum voor u. Indien u KES het visum laat verzorgen dan berekenen wij, afhankelijk van de bestemming, een totaalbedrag per persoon voor het visum, inclusief handlingkosten. Op het tabblad Prijzen & Inbegrepen vindt u bij alle reizen onder de gepubliceerde vertrekdata, een bijkomende kostenoverzicht.  

    Wat is de procedure?

    U ontvangt, afhankelijk van de bestemming, minimaal 4 weken tot maximaal 7 weken voor vertrek een e-mail van KES met daarin uitleg omtrent de te volgen procedure bij het aanvragen van het visum. U dient uw paspoort en aanvullende gegevens aangetekend aan KES te verzenden.

    Zelf het visum regelen

    U kunt ook zelf uw visum regelen. Dit deel van het reisdocument valt dan ook onder uw eigen verantwoording. Wanneer u het visum zelf regelt en u dit niet in uw bezit heeft op de dag van vertrek, of het visum is niet correct, dan zijn alle gevolgen die hieruit voortvloeien voor eigen rekening. FOX is in dit geval niet aansprakelijk.

    Geen Nederlandse nationaliteit?

    Indien u niet de Nederlandse nationaliteit bezit of niet woonachtig bent in Nederland, dient u zelf met de betreffende ambassade/consulaat contact op te nemen om te controleren of u een visum nodig heeft. 

    KES kan voor personen met een andere nationaliteit dan de Nederlandse helaas geen visum voor u verzorgen. Wij aanvaarden dan ook geen aansprakelijkheid voor de gevolgen, indien u dit nalaat.

  • Betalingen; wanneer betaal ik wat?

    Een aanbetaling is een deel van uw reissom die u direct na uw boeking aan FOX voldoet. Het bedrag van uw aanbetaling staat op uw factuur vermeld.

    Betalingsvoorwaarden voor niet ANWB leden

    • Bij boeking tot zes weken voor vertrek: Aanbetaling 15 % van de reissom plus verzekeringspremie.
    • Het restant van de reissom moet  uiterlijk zes weken vóór de vertrekdatum vertrek in ons bezit te zijn.
    • Indien de overeenkomst binnen zes weken vóór de dag van vertrek tot stand komt moet terstond de gehele reissom worden voldaan. 

    Betalingsvoorwaarden voor ANWB leden

    • Bij boeking tot zes weken voor vertrek: als ANWB lid bent u géén aanbetaling verschuldigd. U dient wel de totale premie-en poliskosten van de eventueel bij de reservering gesloten kortlopende reis- en/of  annuleringsverzekering te voldoen.
    • Het totaal uitstaande bedrag van de reissom moet uiterlijk zes weken vóór de vertrekdatum in ons bezit te zijn.
    • Indien de overeenkomst binnen zes weken vóór de dag van vertrek tot stand komt dient u de gehele reissom direct te betalen.

    Om gebruik te kunnen maken van dit ANWB Ledenvoordeel bij betaling kunt u bij het boeken van de reis uw persoonlijk ANWB lidmaatschapsnummer invullen.

  • Wanneer krijg ik mijn reisbescheiden?

    Uw digitale reisbescheiden staan 7 dagen voor vertrek klaar in uw FOXBOX. Zodra ze klaar staan, ontvangt u van ons een e-mail. Ook indien u de reisbescheiden per post wenst te ontvangen, ontvangt u deze 7 dagen voor vertrek. Om de reisbescheiden per post te ontvangen, dient u dit bij het boeken aan te geven. De kosten hiervoor bedragen € 10,- per boeking.

    In uw FOXBOX vindt u de e-tickets, een deelnemerslijst (bij groepsreizen), een vluchtschema, informatie over algemene zaken en een hotellijst voorzien van adressen en telefoonnummers.

    Daarnaast ontvangt u een overzicht van eventueel extra te maken optionele excursies, die u desgewenst bij de reisleiding ter plaatse kunt boeken. U bent geheel vrij om hieraan deel te nemen (geen enkele optionele excursie is verplicht).

  • Waarom heeft FOX mijn paspoort nodig?

    Wij hebben uw paspoort nodig, als u het visum door FOX laat verzorgen.

    Het paspoort hebben wij nodig om de noodzakelijke handelingen te kunnen voeren om uw visum aan te vragen. Hierdoor zult u bij aankomst in het land van uw bestemming geen problemen bij de douane ondervinden.

    Wij sturen u ruim van te voren een uitgebreide brief met daarin de voor u geldende procedure. 

  • Is het afsluiten van een reisverzekering verplicht?

    Ja. FOX stelt het in het bezit zijn van een adequate reisverzekering als noodzakelijke voorwaarde voor het boeken van een reis. Indien u geen reisverzekering via ons heeft afgesloten, kunnen we u vragen om een kopie van uw reisverzekeringpolis/bewijs te overleggen. De verzekeringsgegevens (polisnummer en naam verzekeringsmaatschappij) dienen aan uw boeking te worden toegevoegd. Dit kunt u zelf via uw FOXBOX doen.

    Lees meer over verzekeringen

  • Welke hotels zijn opgenomen in mijn rondreis?

    Bij de reis die u wilt maken vindt u een selectie van hotels waar we in de bestemming gebruik van maken. Dit zijn de meest gebruikte hotels voor deze reis. We kunnen de hotels niet altijd garanderen, omdat een hotel bijvoorbeeld geen beschikbaarheid heeft. We overnachten dan in een gelijkwaardig alternatief.

    U ontvangt een definitief overzicht van de hotels, de hotellijst, bij uw reisbescheiden. Deze vindt u ongeveer 7 dagen voor vertrek in uw FOXBOX.

  • Wat houdt een vlucht- en/of accommodatietoeslag in?

    Luchtvaartmaatschappijen stellen een bepaald aantal stoelen beschikbaar tegen een basistarief. Het kan voorkomen dat deze voorraad op is en de stoelen niet meer in het basistarief vallen. Vanaf dat moment kunnen wij de stoelen alleen nog met een vluchttoeslag kopen. Desondanks blijft u in de Economy Class reizen.

    Wanneer deze situatie van toepassing is, staat deze vertrekdatum "op aanvraag". Van een vluchttoeslag kan eveneens sprake zijn, wanneer er van de standaardreisduur afgeweken wordt, bijvoorbeeld door het aanvragen van een verlenging.

    Wanneer een vluchttoeslag op uw boekingsaanvraag van toepassing is, wordt er te allen tijde eerst contact met u opgenomen om dit met u te bespreken.

    Er kan ook sprake zijn van een accomodatietoeslag, indien de standaardkamer zoals aangeboden in het reisaanbod niet meer beschikbaar is of niet meer beschikbaar is tegen het basistarief.

    Wanneer dit van toepassing is op uw boekingsaanvraag, worden de mogelijkheden altijd eerst met u besproken.

  • Ik heb geen e-mailbevestiging ontvangen

    Het kan gebeuren dat e-mailberichten van FOX in de map "Ongewenste e-mail" of "Spambox" van uw mailbox terecht komen.

    Wij adviseren u dan ook om deze map regelmatig te controleren, met name als u reeds een reis geboekt heeft, of een boekingsaanvraag heeft lopen. Het is tevens aan te raden om FOX toe te voegen aan uw veilige contactpersonen. De e-mailberichten zullen dan in de toekomst steeds uw inbox terechtkomen.

  • Alles over een ESTA aanvraag?

    Passagiers uit landen die onder het Visa Waiver Program vallen, dienen een aanvullende reistoestemming (ESTA) aan te vragen voor reizen naar of via de Verenigde Staten. Deze aanvraag kan eenvoudig online worden ingediend.

    Wat is een ESTA reistoestemming?
    Als u naar de Verenigde Staten reist en inwoner bent van een land dat onder het Visa Waiver Program valt, dan moet u een ESTA-reistoestemming (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. Personen met een niet-Nederlands paspoort kunnen verplicht zijn een visum aan te vragen.

    LET BIJ UW ESTA-AANVRAAG OP HET VOLGENDE:

    • U dient uw aanvraag uiterlijk 72 uur voor vertrek (tenminste 3 dagen vóór vertrek) in te dienen. Hierna kunt u nog wel ESTA-reistoestemming aanvragen, maar als u geen toestemming krijgt, heeft u wellicht niet genoeg tijd om de benodigde visa alsnog aan te vragen.
    • Bij het aanvragen van ESTA dient u erop te letten dat u de gegevens invoert zoals deze in uw paspoort staan vermeld.
    • De aanvraag valt onder uw eigen verantwoording. 
    • Een online aanvraag via de officiële website van ESTA kost 14 dollar, te voldoen per creditcard.
    • U hoeft alleen een ESTA-aanvraag te doen als u een nieuw paspoort heeft, of als een eventuele eerdere ESTA-reistoestemming verlopen is.
    • De letter O komt niet voor in een Nederlands paspoortnummer. U dient te allen tijde het cijfer 0 te gebruiken. Dit voorkomt problemen bij het inchecken op uw vlucht.

    Na de aanvraag
    ESTA geeft in de meeste gevallen direct autorisatie nadat u de gevraagde informatie heeft ingevuld. In sommige gevallen kan het 3 dagen in beslag nemen.  Het kan gebeuren dat u niet direct een ESTA-reistoestemming krijgt. In dat geval wordt u geadviseerd om met behulp van het ESTA-aanvraagnummer na te kijken of de toestemming voor vertrek alsnog wordt gegeven. Doet u dit vooral tijdig omdat u wellicht naar de ambassade of het consulaat van de V.S. wordt verwezen om een visum aan te vragen.

    Geldigheid
    De ESTA-reistoestemming is 2 jaar geldig. Gedurende deze 2 jaar kunt u zo vaak als u wilt naar de VS reizen, totdat een of meerdere antwoorden op de JA/NEE-vragen in uw ESTA-aanvraag veranderen, of totdat uw paspoort verloopt.

    Loop geen risico!
    Indien u niet via ESTA van te voren reistoestemming hebt aangevraagd en verkregen, loopt u het risico dat u vertragingen ondervindt op de luchthaven van aankomst in de VS. In het ergste geval kan u zelfs de toegang worden geweigerd en/of een boete worden opgelegd.

    Een ESTA aanvraag doen
    Uw online aanvraag doet u op: https://esta.cbp.dhs.gov.

  • Prijsverschillen in de reissom

    FOX werkt met wisselende prijzen. Hetgeen betekent dat prijzen kunnen variëren naargelang bezetting op de rondreis en het tijdstip van boeking, maar uiteraard ook door prijsacties met een tijdelijke boekingsduur. Het tijdstip van boeken is aldus bepalend voor uw prijs. 

    Voor al onze reizen geldt dat de actuele prijs op dat moment de beste prijs is. Actie tarieven en zeer gunstig geprijsde reizen zijn beperkt beschikbaar. Wees er dus snel bij, want op = op!

  • Ik heb afwijkende wensen voor mijn boeking, is mijn aanvraag/ reservering bindend?

    Wanneer u speciale wensen heeft bij uw reservering, verzoeken wij u dit op te geven in het opmerkingenveld van het online boekingsformulier. Hier kunt u al uw reiswensen aangeven. Bij afwijkende wensen in het opmerkingenveld is uw boeking niet bindend. FOX neemt dan direct contact met u op om uw wensen door te spreken.

  • Hoe weet ik wat de status van mijn boeking is?

    U kunt de status van uw boeking volgen via uw FOXBOX. 

    Nadat u een boeking heeft gemaakt, wordt er automatisch een FOXBOX aangemaakt. U ontvangt dan een bericht met meer uitleg over de FOXBOX en over het aanmaken van een wachtwoord.

    In de FOXBOX kunt u naast de status van uw boeking ook persoonlijke gegevens aanvullen, de reisbescheiden inzien en uitprinten. Ook kunt u gebruik maken van het FOX Klantvoordeel.

  • Als ik online een reis boek, kan ik dan gebruik maken van het Herroepingsrecht?

    Nee, u kunt hier bij FOX, verre reizen van ANWB geen gebruik van maken. Bij het online boeken van uw reis gaat u bij FOX een definitieve overeenkomst aan. Na bevestiging van uw boeking is er geen Herroepingsrecht.

  • Kan ik mijn stoelen in het vliegtuig online reserveren?

    Mocht u een preferentie voor uw stoel in het vliegtuig hebben (gangpad/raamplaats/stoelen naast elkaar), dan kunt u deze aan ons doorgeven op het boekingsaanvraagformulier. Een preferentie is een voorkeur, deze kunnen wij dan ook nimmer garanderen.

    Bij een aantal luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om zelf via de website van deze maatschappij online in te checken en/of vooraf stoelnummers te reserveren. Indien dit mogelijk is dan wordt de procedure, die voor de uitvoerende luchtvaartmaatschappij van uw reis geldt, in uw reisbescheiden uitgelegd. Uw reisbescheiden ontvangt u 7 dagen voor vertrek. Eerlijkheid gebiedt ons te melden dat ook in dit geval geen garanties afgegeven kunnen worden. De luchtvaartmaatschappij behoudt te allen tijde het recht om reeds vastgelegde stoelen in te trekken en naar eigen goeddunken opnieuw in te delen. FOX heeft hier geen invloed op en kan niet verantwoordelijk worden gehouden.

    Vliegen met KLM
    Zodra uw KLM Boekingscode bij ons bekend is, dan ontvangt u van ons een e-mailbericht. Deze code wordt dan in uw FOXBOX getoond. In de e-mail wordt uitgelegd hoe u de stoelnummers kunt vastleggen.

    Doorgaans gebeurt dit 30 dagen voor de vertrekdatum. In sommige gevallen kan het zijn dat deze code op een eerder tijdstip bekend is. FOX zal deze dan zo spoedig mogelijk per email toesturen.

Trefwoorden op alfabet

merch-vrouwopstrandStaat uw vraag niet tussen de Actuele vragen & antwoorden? We hebben alle mogelijke onderwerpen handig onderverdeeld in trefwoorden op alfabet.

Bekijk de trefwoorden op alfabet

Nieuws & Actuele Zaken

Actueel nieuwsBekijk alle actuele zaken die betrekking kunnen hebben tot het uitvoeren van onze reizen of de voorbereidingen op een reis.

Naar het laatste nieuws


Heeft u nog een vraag?

Laat u informeren door onze reisspecialisten.

0252 - 66 00 00 Stuur een bericht

Terug naar boven