7-daagse Single Stedentrip Moskou en St. Petersburg

Arend op reis door Rusland

Mijn naam is Arend en ik werk op de marketing afdeling van FOX. Onlangs ben ik mee geweest op de 7-daagse Single Stedentrip Moskou en St. Petersburg.

Benieuwd naar deze twee fascinerende steden? Lees dan snel verder!

Dag 1: Amsterdam – Moskou

17 april, 10:00 ‘s morgens. De 7-daagse single stedentrip naar Moskou en St. Petersburg is begonnen. We vliegen op de comfortabele tijd van 11:50 in de ochtend – voor mij, wonend in Amsterdam, zelfs een beetje uitslapen.

Ik reis, zoals ik altijd probeer, met enkel handbagage. Geen wachtrij bij de check-in, maar gelijk door naar de vertrekhal, op zoek naar een kopje koffie en een zitplaats om te genieten van de vertrekkende vliegtuigen en de vele verschillende talen en culturen links en rechts van mij. Families, zakenreizigers, mensen uit de meest verre oorden, verliefde stelletjes, stewardessen en piloten, op een vliegveld komt de hele wereld altijd samen. Schiphol, een fascinerende plek om de wereld om je heen eens goed te observeren.

Na een korte en vlotte vlucht landen we om 16:00 uur op Luchthaven Sjeremetjevo, te Moskou. Jeroen, onze kundige reisleider tijdens deze rondreis zegt even later in de bus: ‘Vel geen oordeel over een land gebaseerd op de douanebeambte’. Ik grinnik want even daarvoor ging ik door de douane, wat overigens erg soepel en snel ging, maar moest ik nog wel even de douanebeambte wakker maken, die was blijkbaar net even weggedommeld. Dat is weer eens wat anders dan een chagrijnige douanier.

Tijdens de busrit naar het ibis Moscow Kievskaya hotel krijgen we tekst en uitleg van Jeroen over Rusland, Russen en (optionele) excursies. Zo weten we meteen dat Russen zo nors kijken, omdat ze gewoon zo nors kijken, ze zijn niet boos, integendeel, ze zijn gewoon zoals het gezicht staat. Lachen zonder dat er een grap wordt gemaakt, wordt gezien als onnozel. Goed om te weten, het ligt dus niet aan ons.

Luchthaven Sjeremetjevo is de grootste luchthaven van Moskou en ligt op zo’n 35 kilometer van ons hotel. Het verkeer in Moskou kan flink vastlopen, zeker rond het uur dat wij aankomen waardoor de aankomsttijd bij ons hotel niet vaststaat. We komen uiteindelijk om kwart voor 7 ’s avonds aan in het hotel. Dezelfde avond staat ons nog een welkomstdiner te wachten bij een restaurant op enkele minuten van het hotel. Een goede manier om kennis te maken met de rest van de groep!

De groep bestaat, zoals de naam van de reis al doet vermoeden, uit alleenreizende reizigers. In totaal zijn we met 19 man, waarvan 6 reizigers samen met een kennis of familielid op reis zijn.

Moscow by Night

Na het diner wacht ons de eerste optionele excursie van de rondreis: Moscow by night. Vrijwel de gehele groep, Jeroen én Kira, onze Russische gids in Moskou, vertrekt per bus naar het Rode Plein. Het Rode Plein is het centrale plein van Moskou, waar de jaarlijkse militaire parades te zien zijn. Aan het Rode Plein liggen onder meer het Kremlin, de beroemde Kathedraal van de Voorbede van de Moeder Gods, ofwel de Basiliuskathedraal, het Mausoleum van Lenin en het prachtig verlichtte warenhuis GUM.

Jeroen en Kira verschaffen ons van allerlei leuke weetjes en feitjes over de geschiedenis van dit plein, maar we krijgen ook voldoende tijd om rustig rond te lopen en de vele verschillende gebouwen van alle hoekjes te fotograferen.

Sinds het WK voetbal in Rusland in 2018 heeft de regering, Moskou flink ‘opgeknapt’. Alle grote en historische gebouwen zijn prachtig verlicht, waar dit in het verleden nog weleens donker en somber kon zijn. We hebben dus geluk – de avondtour is zo een stuk levendiger.

We vervolgens onze weg naar Vorobyovy Gory, een van de hoogste punten van Moskou. Vanaf hier hebben we een indrukwekkend uitzicht over de stad.

Op het moment dat we de bus willen instappen staat ons een leuke verrassing te wachten, het blijkt de verjaardag van zowel Jennifer, één van de reizigers als Kira te zijn. Jeroen en Kira trakteren ons op Sovjetbubbels uit de Krim en Russische chocolade.

We rijden verder naar Poklonnaya Gora of ‘Bow Hill’, de plek waarvan iedereen die uit het westen in Moskou arriveerde van werd verwacht hier een eerbetoon te doen aan de stad. Maar ook andersom verwachtte Napoleon op deze plek de sleutels van het Kremlin te krijgen. Zoals bekend kwam hij echter van een koude kermis thuis en liep het ietwat anders af voor de Fransen.

Hedendaags vinden we op deze Bow Hill een groot oorlogsmuseum en talloze Russische gevechtsvoertuigen. Voor de geïnteresseerden in de Tweede Wereldoorlog en de Russische kant ‘van het verhaal’, is deze plek een must-visit.

We ronden rond middernacht de tour door Moskou af en rijden richting het hotel.

Dag 2: Moskou

Aangezien het een stedentrip is en we ons al in de stad bevinden is het rustig opstarten vandaag. De bus vertrekt om half 10 ’s morgens waardoor iedereen genoeg slaap heeft kunnen krijgen en nog rustig heeft kunnen ontbijten in het hotel.

Stadstour door Moskou

Vandaag staat ons een stadstour door Moskou te wachten. Gisteravond hebben we al een glimp kunnen opvangen van de stad, maar vandaag duiken we nog dieper de stad in. Onze eerste stop is de Novodevitsjibegraafplaats. Een begraafplaats is en blijft iets boeiends. De vele verschillende mensen, allemaal met een eigen verhaal. Deze specifieke begraafplaats wordt beschouwd als een van de meest prestigieuze in Rusland, tijdens de Sovjetjaren stond enkel het Kremlin hoger in aanzien. Hier krijgen we voor het eerst écht te maken met de wandelende encyclopedie Jeroen, die hier vol overgave en hartstocht de vele verhalen van de talloze dichters, musici, wetenschappers en politici aan ons vertelt. Zo krijgen we meer te weten over zowel Boris Jeltsin als Nikita Chroesjtsjov maar ook over grootheden als Anton Tsjechov en de Russische acteur en clown Joeri Nikoelin.

Met onze hersenpan vol verhalen vervolgen we onze weg naar de Christus-Verlosserkathedraal, de hoogste en grootste Russisch-orthodoxe kerk in de wereld. Oorspronkelijk gebouwd in 1817 door Tsaar Alexander I, echter door Stalin verwoest in 1931. Na de val van het communisme gaf Boris Jeltsin toestemming om de kathedraal weer te herbouwen op dezelfde locatie (nadat er jaren een groot openluchtzwembad stond).

We steken de Moskva rivier over richting het Park van de Gevallen Monumenten. Toen het communisme viel in 1991, werden veel standbeelden van Sovjetleiders verwijderd van hun plek en naar dit park gebracht, of eigenlijk eerder in dit park gegooid. Dit was tot 2011 het gezicht van het park, grote bustes van Lenin en Stalin overwoekerd door gras, kriskras op een hoop op de grond. Toen de overheid in 2011 het toerisme van Moskou een boost wilde geven, werd er beslist de standbeelden weer op te bouwen en van naamborden te voorzien. Volgens Jeroen was juist het beeld tot 2011 spectaculair (en waarschijnlijk interessanter voor toeristen).

In de middag staat ons een metrotour te wachten. De wereldberoemde metro van Moskou is bijna een museum zo bijzonder. Onder leiding van Jeroen en Kira maken we verschillende stops en krijgen we bij elk station waar we uitstappen weer de nodige informatie.

We sluiten af bij ons hotel waarna de avond ter vrije besteding is. Ik ga samen met 3 van mijn medereizigers uit eten in een klein, hip restaurantje om de hoek: Odessa-Mamma, een aanrader!

Bekijk alle rondreizen naar Rusland

Dag 3: Moskou

Vandaag gaan we op bezoek bij Putin, of nouja, we komen in de buurt, vandaag staat namelijk een bezoek aan het wereldberoemde Kremlin op de planning.

Het Rode Plein & de Basiliuskathedraal
Maar voordat het zo ver is, bezoeken we onder leiding van Kira het warenhuis GUM aan het Rode Plein en de Basiliuskathedraal. We worden al wel een beetje gewaarschuwd, de kathedraal is van buiten indrukwekkender dan van binnen. Desalniettemin is het een bezoek meer dan waard, binnen worden we nog even getrakteerd op een stukje traditioneel Russische zang van de koorzangers van Doros.

Het Kremlin
Maar waar het écht om draait vandaag is natuurlijk het Kremlin en de prachtige, met gouden koepels gekleurde kerken en kathedralen.

Om binnen het stevig ommuurde Kremlin te komen moeten we allereerst door een flinke controle en over een lange loopbrug. Eenmaal binnen krijgen we van zowel Jeroen als Kira de nodige uitleg over de verschillende gebouwen links en rechts van ons.

We stoppen bij de Tsarenklok wat de grootste klok die ooit gegoten is. Grappig feitje hierbij is overigens dat de klok nooit gewerkt heeft omdat deze brak voordat ‘ie in werking werd gesteld. Hedendaags staat de klok triomfantelijk aan de voet van de Klokkentoren van Ivan de Grote.

Als we de hoek omdraaien, komen we uit op het Sobornaya plein, ofwel het Kathedralen plein van Moskou. De naam komt voor uit de drie kathedralen die aan dit plein grenzen:

• De Kathedraal van de Ontslapenis van de Moeder Gods
  • Aartsengel Michaëlkathedraal
  • Verkondigingskathedraal

Maar naast de drie kathedralen vinden we er ook nog twee kerken! Namelijk de:

• Kleedafleggingskerk
  • Twaalf Apostelenkerk

Nadat we een korte rondleiding hebben gekregen door de verschillende kathedralen en kerken, zit het programma van deze dag er alweer op. Het is tegen het middaguur en er is tijd om zelf verder te dwalen door het Kremlin of juist iets anders in Moskou te bezoeken.

De groep splitst zich op richting allerlei verschillende hoogtepunten van de stad zoals de beroemde Bunker 42, een bunker uit de Koude Oorlog, en verschillende musea. Zelf kies ik er voor om te genieten van het prachtige weer in Moskou en langs de Moskva rivier richting het Gorkipark te wandelen. Het beroemde park dat terugkomt in een nummer van de Scorpions (Wind of Change).

Het Gorkipark wordt door Moskovieten beschouwd als een plek van rust in het drukke Moskou. Met dit prachtige weer was het een bezoek meer dan waard!

Via een omweg loop ik terug richting ons hotel om uiteindelijk rond een uur of 8 neer te ploffen in mijn bed.

Wil je meer foto's zien van Moskou? Klik dan op onderstaande afbeelding.

Dag 4: Moskou – Sint-Petersburg

We laten Moskou achter ons en vertrekken per Sapsan, de hogesnelheidstrein, naar St. Petersburg.

We verzamelen om 08:30 voor ons hotel om met de bus naar het treinstation te gaan, vanwaar de trein een uur later zal vertrekken.

Met een topsnelheid van 250 kilometer per uur rijden we in ongeveer 4 uur naar St. Petersburg. Een enorme verbetering ten opzichte van de wiebelende en trage boemeltreintjes die gedurende de nacht rijden.

Het leuke aan deze trein is dat we ‘m overdag pakken en ook nog rond het middaguur aankomen in St. Petersburg, zo verliezen we weinig tijd en kunnen we nog goed gebruik maken van onze middag. Daarnaast is het fantastisch om het Russische platteland te kunnen aanschouwen vanuit de trein. Binnen luttele minuten waren we de grote metropool Moskou uit en reden we door kleine dorpjes met houten hutjes, oude fabrieksgebouwen en lange uitgestrekte dennenbossen. Een fascinerende tocht!

Bij aankomst in St. Petersburg gaan we niet direct naar ons hotel, maar maken we eerst een korte stadstour per bus door de stad. We doen dit zodat we een beetje een idee hebben van hoe de stad in elkaar steekt, St. Petersburg is namelijk een ontzettend logisch opgebouwde stad. Vrijwel alle ‘hoogtepunten’, liggen langs of nabij de Nevski Prospekt, de hoofdstraat van de stad.

Jeroen heeft een tijd lang in deze stad gewoond en kent de stad als geen ander, we worden zodoende overspoeld met feitjes. Onze hoofden draaien van links naar rechts en weer terug, het ene historische gebouw wisselt zich af met het volgende hoogtepunt.

In de bus maken we ook kennis met onze nieuwe Russische gids, Daria. Kira uit Moskou is namelijk achtergebleven in Moskou.

Welkom in St. Petersburg! Hier zullen we ons niet vervelen, dat moge duidelijk zijn.

Petersburg werd in 1703 gesticht door Peter de Grote, 10 jaar later werd het de hoofdstad van Rusland. In tegenstelling tot wat velen denken, plus wat wellicht logisch klinkt, is de stad niet vernoemd naar Peter de Grote, maar naar apostel Petrus, de beschermheilige van de stad.

De stad heeft in haar 300 jaar al vele verschillende namen gehad, waar het ooit begon als Sankt-Piter-Boerch, genaamd naar het Nederlandse Sint-Pietersburg, veranderde het al snel naar het Duitse Sankt-Peterburg. Vanaf 1914 hield de stad tien jaar lang de naam Petrograd, terwijl tijdens het communisme de naam Leningrad werd gebruikt. Na de val van het communisme werd de naam St. Petersburg weer gebruikt.

De stad doet tijdens de rondrit enorm denken aan westerse steden als Amsterdam, Parijs en Venetië. Peter heeft in zijn korte leven enkele lange reizen naar ‘het westen’ ondernomen. Zo verbleef hij lange periodes in Zaandam en Amsterdam om te leren over bijvoorbeeld de scheepsbouw.

Hij wilde van St. Petersburg een opening voor Rusland met het westen creëren. Zo wordt het straatbeeld gedomineerd door op het oog Nederlandse kanalen en Italiaanse bouwwerken en gevels. Italiaanse architecten hadden van Peter de opdracht gekregen ‘het Venetië van het Noorden’ te bouwen.

Het eerste gebouw dat Peter liet bouwen was de Petrus-en-Paulusvesting, wat nog steeds bestaat.

Na de stadstour checken we in in ons hotel, het ibis St. Petersburg hotel, op loopafstand van de Nevski Prospekt.

De middag en avond zijn we weer vrij om zelf in te delen. Ik besluit om de Izaäkkathedraal te bezoeken, deze kan je namelijk tot de koepel op zo'n 97 meter hoogte beklimmen om een mooi overzicht van de stad te krijgen. Zo heb ik uitzicht op onder meer het Hermitage en de admiraliteit.

Ik wandel de rest van de dag rustig door de straten van St. Petersburg, sla enkele souvenirs voor het thuisfront in om de dag af te sluiten met een biertje in het hotel.

Dag 5: St. Petersburg

Met onze Russische gids Daria, die overigens Nederlands studeert in Rusland, bezoeken we vandaag het Hermitage. Daria gidst ons kundig door de lange rij waardoor we niet hoeven te wachten. We hangen onze jassen op en de rondleiding begint. Daria legt, in het Nederlands, uit dat je dagenlang in het Hermitage kan ronddwalen en dan nog niet eens alles hebt kunnen bekijken. Omdat wij die tijd niet hebben heeft Daria een route uitgestippeld met enkele van haar favoriete schilderijen, maar ook veel schilderen uit de Vlaamse en Nederlandse schilderkunst. We bekijken werken van onder meer Rembrandt, Vincent van Gogh en Peter Paul Rubens.

We spenderen in totaal bijna drie uur in een van de grootste en omvangrijkste kunst-en cultuurhistorische musea ter wereld. Maar voor enkele van ons staat de volgende bestemming al op het programma. Optioneel kan men namelijk verschillende excursies boeken, een daarvan is een bezoek aan het Catherinapaleis in Pushkin.

De groep die niet mee gaat heeft de rest van de dag vrij om bijvoorbeeld in het Hermitage te blijven of op eigen houtje de stad te bezoeken. Er is voldoende te zien en doen!

Catherinapaleis

Voor mij stond echter het Catherinapaleis, vaak kortweg Pushkin genoemd, op de planning. Dit populaire paleis onder toeristen werd gebouwd voor de Russische tsarina Catherina de Grote, vrouw van Peter III van Rusland, de kleinzoon van Peter de Grote.
Het paleis staat onder meer bekend om de prachtige balzaal, gouden frescos en de beroemde herbouwde Barnsteenkamer.

Rond zes uur ’s avonds keren we terug in het hotel waar we met bijna de hele groep verzamelen om samen uit eten te gaan. Op aanraden van Jeroen lopen we richting het restaurant Ginza Project, waar we op de bovenste verdieping de zon langzaam zien ondergaan over St. Petersburg.

Dag 6: St. Petersburg

Waar we op de eerste dag een korte oriëntatietour deden, krijgen we nu een uitgebreidere rondleiding door de stad.

Onze eerste stop is het Smolny-instituut, een neoclassicistisch bouwwerk dat voornamelijk bekend is omdat het na de Oktoberrevolutie een tijd lang de zetel was van de Sovjetregering.

We rijden door naar een van de mooiste gebouwen van Rusland, de Kerk van de Verlosser op het Bloed. De kerk doet enigszins denken aan de Basiliuskathedraal in Moskou maar beschikt, al zeg ik het zelf, over veel meer details. Een lust voor het oog (en de camera), prachtig gesitueerd aan het Gribojedovkanaal.

We komen uiteindelijk na een twee uur durende tocht aan bij het oudste deel van de stad, de Petrus-en-Paulusvesting. We brengen hier een bezoek aan de Petrus-en-Pauluskathedraal. Deze kathedraal huisvest de laatste rustplaats van vrijwel alle Russische tsaren, van Peter de Grote tot Nicholaas II van Rusland, maar ook Catherina de Grote ligt hier.

Na ons fascinerende bezoek aan het Hazeneiland, waar de vesting op gelegen is, gaan we met de gehele groep naar een klein Russische lunchtentje. We overrompelen de vriendelijke Russische dames enigszins, maar met handen, voeten en de hulp van Daria en Jeroen krijgen we allemaal precies wat we willen.

Boottocht door St. Petersburg
Zoals we eerder al schreven is St. Petersburg het Venetië van het Noorden en doet het denken aan Amsterdam. De vele kanalen zorgen er zodoende ook voor dat de stad vanaf het water perfect te bewonderen is!

We stappen met de groep in een rondvaartboot waar Jeroen het woord neemt. We varen over onder meer de Fontanka Rivier langs het (in vergelijking met het huis van Catherina de Grote) bescheiden huis van Peter de Grote. Maar ook langs Chizhik-Pyzhik, een van de kleinste standbeeldjes van St. Petersburg. Het 11 centimeter hoge vogeltje weegt maar liefst 5 kilogram en is al 3x gestolen. Je zal hier vrijwel altijd mensen zien die muntjes naar het vogeltje gooien. Het verhaal doet namelijk de ronde dat als je het vogeltje raakt met een muntje, en deze munt vervolgens op het onderliggende plateautje blijft liggen, je voor eeuwig goed geluk hebt.

Na de boottocht door St. Petersburg hebben we de rest van de avond vrij om te doen wat we willen. Ik loop nog wat rond door deze prachtige stad voordat ik terug wandel richting het hotel.

Dag 7: St. Petersburg - Amsterdam

Het is alweer de laatste dag van deze memorabele citytrip naar Moskou en St. Petersburg. Maar omdat we pas in de namiddag vliegen is er de mogelijkheid om nog een laatste optionele excursie te doen.

Peterhof

Samen met Daria en 7 medereizigers kies ik ervoor om naar het paleizencomplex Peterhof te gaan, het zomerpaleis van Peter de Grote. Dit complex wordt vaak ook wel het ‘Russische Versailles’ genoemd, wat dan ook als voorbeeld is gebruikt om Peterhof te bouwen. Dit enorm indrukwekkende paleis doet mij denken aan het paleis van eergister, het Catherinapaleis. Een bezoek aan beide paleizen is dan ook niet nodig, een van de paleizen is echter wel een must tijdens een bezoek aan St. Petersburg.

Al rondlopende door de magnifieke kamers, overweldigende tuinen en prachtige fonteinen, wegdromend aan de tijden hoe Russische tsaren hier als een soort van halfgoden rondliepen, maakt dit een bijna onwerkelijke bestemming.

Een mooiere afsluiting van deze culturele reis door twee fraaie Russische steden kan bijna niet.

We vertrekken uiteindelijk naar het vliegveld van St. Petersburg om in een uur of 3 terug te vliegen naar Nederland. De reis zit erop!

Wil je nog meer foto's zien van St. Petersburg? Klik dan op onderstaande afbeelding.

Zelf Rusland verkennen?

Ben je na het lezen van het blog nieuwsgierig geworden naar het fascinerende Rusland? Neem dan zeker eens een kijkje tussen ons reisaanbod (groepsrondreizen, single groepsreizen en privé rondreizen). En wil je bovenstaande belevenissen binnenkort zelf mee maken? Kies dan voor de 7-daagse Single Stedentrip Moskou en St. Petersburg.

Arend in Moskou

FOX Reisspecialist

Arend
 27 jaar
 Marketing
 Single Stedentrip Rusland

Golden Gate

Reisblog groepsreis door de Verenigde Staten

Reisspecialist Arend ging mee op de 12-daagse groepsrondreis in de Verenigde Staten. Benieuwd naar zijn ervaringen?

Lees verder

Jenny in China

Reisblog: op groeprondreis door China

Reisspecialist Jenny vertelt in haar blog alles over haar belevenissen tijdens de groepsrondreis door China.

Lees verder

Reisaanbod Rusland

Nieuwsgierig geworden naar al het moois wat Rusland te bieden heeft? Bekijk snel ons aanbod!