15-daagse groepsrondreis Wonderlijk West-Canada

Esther op reis door Canada

Benieuwd naar mijn reiservaringen tijdens de 15-daagse groepsrondreis door Canada? Lees dan snel verder!

Dag 1 Amsterdam - Vancouver

De groep

Na alle horror verhalen van lange wachtrijen op Schiphol neem ik voldoende tijd om door de controles heen te komen. Heerlijk, maar 5 mensen voor me bij de incheckbalie, 15 mensen voor me bij de handbagage controle, maar wel een lange rij mensen bij de paspoortcontrole. Gelukkig gaat het toch vlot. Op mijn gemak loop ik nog een beetje over Schiphol rond. Lekker mensen kijken, altijd een leuk tijdverdrijf op een plek waar zoveel nationaliteiten samenkomen. We vliegen met AirTransat en na een wat chaotische boarding procedure zit uiteindelijk iedereen in het vliegtuig. Ondanks dat het vliegtuig wat gedateerd aandoet zitten de stoelen prima. En ja beenruimte, net zo als bij de meeste maatschappijen, zou wat mij betreft iets ruimer mogen…

Na een kleine 10 uur in een ijskoud vliegtuig, zelfs de stewardessen trokken wat extra kleding aan, landen we in Vancouver.

Bij de bagageband kom ik in gesprek met de eerste reisgenoten, al weet ik dat op dat moment nog niet. Het is altijd een beetje een opluchting als je je koffer aan ziet komen… Mensen helpen elkaar met het eraf halen van zware koffers en zodra ik mijn koffer heb ga ik op weg naar de uitgang. Buiten de schuifdeuren spot ik al snel Yda, de FOX reisleider. Ik ken Yda al van de Vakantiebeurs en Reis & Inspiratiedagen, maar anders had ik haar ook snel gespot in haar blauwe FOX polo.

Nadat de hele groep compleet is gaan we met z’n allen op weg naar de bus. Gedurende dit korte wandelingetje gaat iets mis, we raken één van onze reisgenoten kwijt! We zijn niet de enige groep Nederlanders in het vliegtuig en waarschijnlijk is hij na even afgeleid te zijn geweest achter de verkeerde groep aangelopen! Yda zoekt, samen met een paar reizigers die weten hoe onze vermiste reisgenoot eruit ziet, in het luchthavengebouw naar hem, maar helaas. Hij is echt in een andere bus gestapt. Dus met één persoon te weinig gaan we op weg naar ons hotel.

Nadat Yda in de bus iedereen van de eerste informatie heeft voorzien, neem ik de microfoon over om mezelf voor te stellen. Ik leg uit dat ik op de Marketing afdeling van FOX werk en mee zal reizen om nieuwe beelden en teksten te creëren en bestaande informatie aan te passen. Altijd een spannend moment, maar gelukkig vindt iedereen het prima.

In iets meer dan een half uur rijden we naar ons hotel in downtown Vancouver. Yda gaat aan de slag met het uitdelen van de kamersleutels en wanneer die allemaal uitgedeeld zijn komt er bij de receptie een telefoontje binnen van onze ‘vermiste’ reisgenoot. Hij zal met een taxi naar ons hotel toe komen. Een grote opluchting!

Bij de rondreis zit geen ontbijt inbegrepen, dus Yda heeft ons vertelt waar de dichtstbijzijnde supermarkt zit. Zelf ben ik niet van het uitgebreid ontbijten, dus ik haal yoghurt en muesli voor de volgende ochtend.

De FOX groep (mijzelf niet meegerekend)
Groepsgrootte: 28 reizigers
Leeftijd: tussen de 50 en 72 jaar
Groepssamenstelling: 12 koppels, twee alleen-reizigers en twee zussen
Waarom Canada? De prachtige natuur!

Dag 2 Vancouver - Clearwater

Coquihalla Canyon Provincial Park

Aan het einde van de rondreis hebben we wederom twee nachten in Vancouver, dus gaan we nog volop tijd krijgen om de stad te verkennen. Daarom rijden we ’s ochtends om 8 uur meteen de stad uit. Vandaag maken we ook kennis met onze buschauffeur die tot aan Whistler met ons mee zal reizen, we merken direct dat Bruce een fijne buschauffeur is. Hij rijdt aangenaam, is altijd in voor een grapje en weet de beste routes.

Na een korte koffiestop in het plaatsje Hope, waar de meeste van ons net op tijd gebruik hebben gemaakt van de wc, voordat er een grote groep Chinezen een hele lange rij vormen, rijden we verder naar Coquihalla Canyon Provincial Park. Met een deel van de groep maken we een pittige wandeling, die iets langer blijkt te duren dan de bedoeling was, om vervolgens uit te komen bij Coquihalla River. Als we eenmaal bij de rivier zijn kunnen we via brede paden de rivier volgen waarbij we deze af en toe middels bruggen oversteken. Degenen die de wandeling niet gemaakt hebben, zijn vanaf de parkeerplaats ook naar de rivier gelopen.

Op een gegeven moment gaan de bruggen over in tunnels door het gesteente heen. Alles bij elkaar een heerlijke plek om even de benen te strekken en voor een eerste kennismaking met de uitbundige natuur van Canada.

Rond 6 uur komen we aan in ons hotel in Clearwater. De waterval die eigenlijk voor vandaag nog op het programma staat, wordt doorgeschoven naar morgenochtend. Er is niet veel vertier in de buurt van het hotel, maar gelukkig zit er een restaurant bij waar gedineerd en ontbeten kan worden. De kamers zijn keurig schoon en het bed slaapt heerlijk, zeker als je nog aan het tijdsverschil moet wennen.

Dag 3 Clearwater - Jasper

Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw, onze dag kan beginnen!
Op een klein kwartiertje rijden van het hotel bezoeken we Spahat Falls, gelegen in Wells Grey National Park.

Misschien nog wel populairder dan de watervallen, zijn de eekhoorns die door de bomen heen rennen… het is een ware uitdaging om ze op de foto te krijgen want ze zijn razendsnel!
Wie nog niet helemaal wakker was bij de eekhoorns, is dat bij de koffiestop wel. Want op het moment dat Bruce de bus wil parkeren spotten we onze eerste beer! Die struint door de bosjes achter het benzinestation waar we stoppen. Iedereen duikt natuurlijk naar de kant van de bus waar de beer is.

Jammer genoeg wordt de beer weggejaagd door een auto en verdwijnt hij snel uit ons zicht. Voordat we uitstappen gaat Bruce eerst controleren of de beer echt weg is. Dit is het beleid waar de buschauffeurs zich aan moeten houden. Zolang de beer in de buurt is, mogen wij de bus niet uit. Jammer genoeg laat de beer zich niet meer zien en gaan wij over tot de orde van de dag, koffie, thee, snackje en een plaspauze.

Onze reisleidster Yda heeft de perfecte lunch locatie bedacht, Mount Robson, de hoogste piek van de Rocky Mountains
Bij het visitors centre zit een restaurant waar iedereen lunch kan halen en omdat het mooi weer is, kan je buiten genieten van de lunch met fantastisch uitzicht.

Vlak voordat we in Jasper aankomen, gaan we de staatsgrens over. We rijden vanuit British Columbia de staat Alberta in. Dit betekent ook dat we onze horloges een uur vooruit moeten zetten, want er is een tijdsverschil tussen de twee staten.
Net buiten Jasper stoppen we bij de meren Pyramid Lake en Patricia Lake. De lucht is nog steeds blauw, dus de meren zien er spectaculair uit.

Het is duidelijk dat we in ‘bear country’ zijn, want op de picknicktafels aan de oevers van Pyramid Lake staan instructies over wat te doen als je een beer tegen komt.
Jasper is een leuk stadje waar je ’s avonds uit vele restaurantjes kunt kiezen voor een lekkere maaltijd.

Dag 4 Jasper - The Crossing

We starten met één van de mooiste wegen van Canada, misschien we de mooiste, de Icefield Parkway. De weg wordt omringd door bergen met besneeuwde toppen en groene bossen op de hellingen. Regelmatig zien we ook de rivier naast de weg in de andere richting stromen. Onze eerste stop zijn de Athabasca Falls. Met donderend geraas stort het gletsjerwater naar beneden.

Het hoogtepunt van vandaag is de stop bij de Athabasca gletsjer. Bijna iedereen in de groep gaat mee met de Icefield Explorer, met een speciaal ontworpen bus op rupsbanden rijden we gletsjer op! Op de gletsjer stappen we uit en kunnen we, binnen een gemarkeerd gebied, veilig rondlopen.

De markering voorkomt dat mensen te ver de gletsjer op gaan en mogelijk in gletsjerspleten vallen. Met het weer hebben we geluk, want ondanks dat het wisselend zonnig en bewolkt is, waait het gelukkig niet hard op de gletsjer en dat scheelt een hoop in temperatuur!

Terug bij het startpunt hebben we even tijd voor onszelf voordat we op de bus stappen die ons naar de Glacier Skywalk brengt. Deze glazen loopbrug steekt een stuk boven de vallei uit. Niet echt geschikt voor mensen met hoogtevrees, tenzij ze graag hun angst willen overwinnen.

Wel geschikt voor iedereen die van mooie uitzichten houdt! En ook als je het glazen gedeelte niet op wilt is er genoeg plek om van het uitzicht te genieten.

Iets na drieën rijden we weer met onze eigen vertrouwde bus verder om een uurtje later aan te komen bij Mistaya Canyon alvorens door te rijden naar ons hotel bij The Crossing. Vooraf waren we al gewaarschuwd dat er bij deze overnachtingsplek niets te doen is, dus iedereen was voorbereid op een rustige avond.

Dag 5 The Crossing - Banff

Helaas werden we vanochtend wakker met regen… Dus met regenjassen en paraplu’s de bus in… Onze eerste stop, Peyto Lake, gaat niet door, het pad is afgesloten door sneeuwval. Dus door naar Bow Lake. Ook hier komen de regenjassen en paraplu’s helaas tevoorschijn. Vanaf het uitzichtpunt lopen we via een kleine wandelroute langs het meer. Af en toe moeten we grote stappen nemen over de plassen heen, maar ondanks de regen hebben we geen spijt van ons bezoek aan dit prachtige meer.

Vlak voordat we bij Lake Louise aankomen verlaten we de Icefield Parkway en rijden we Yoho National Park binnen.

Tijdens het rijden regent het nog af en toe, maar bij Lake Louise is het droog! Jammer genoeg nog wel bewolkt, waardoor de blauwe kleur van het water iets minder goed uitkomt, maar desalniettemin een zeer indrukwekkend meer! Langs het meer loopt een gemakkelijk begaanbaar wandelpad naar ‘de achterkant’ van het meer, een route van circa 30 minuten.
dag-5-1

De laatste stop voordat we aankomen in Banff is Lake Moraine. Even pittig omhoog wandelen via voornamelijk traptreden, maar dat is het uitzicht absoluut waard! Jammer genoeg hangen de pieken van ‘ten-peak-valley’ in de bewolking, maar het uitzicht is hoe dan ook schitterend.
dag-5-2

Na een lunch stop in Banff staan er in de middag ook nog prachtige bezoeken op het programma. Zo zijn we naar de Hoodoo Lookout geweest, ook wel de schoorschenen van de feeën genoemd.

Wanneer je door Banff loopt heb je het gevoel dat je in een wintersportdorp bent beland, alleen dan zonder piste direct om de hoek. Het maakt niet uit welke kant je op kijkt, overal rondom het dorp zijn bergtoppen te zien. Leuk detail; alle straten zijn naar dieren vernoemd!

Dag 6 Banff en omgeving

Het plan van Yda is om in de ochtend Johnston Canyon te bezoeken, maar daar denkt de natuur anders over. Door een recente storm in het gebied is het wandelpad nog niet bruikbaar. Maar Yda heeft een leuk alternatief bedacht! We starten met een fotostop bij Two Jack Lake. Het uitzichtpunt is hoger gelegen waardoor we een schitterend uitzicht over het meer hebben. De zon schijnt en de omliggende bergtoppen reflecteren perfect in het rimpelloze water.

Dit is wat mij betreft echt het beeld dat je in je hoofd hebt als je aan Canada denkt! Alleen de grizzly en de moose ontbreken nog…

Ook buiten het normale programma om is onze stop bij een uitzichtpunt op Mount Norquay. Vanaf hier heb je perfect uitzicht op Banff en de bos- en meerrijke omgeving. Wel volgens programma is onze stop bij Lake Minnewanka.

Hier kan een boottocht gemaakt worden, maar iedereen kiest ervoor om langs het meer te lopen en een poging te doen om inukshuk poppetjes te maken van de stenen langs het meer. De inukshuk is een symbool dat je in Canada veel tegenkomt, mede omdat het de mascotte was van de Olympische spelen in 2010. De Inuit gebruikte het vroeger als richtingaanwijzer of mijlpaal.

De middag is ter vrije besteding en met een groot deel van de groep stappen we in de gondel die ons naar de top van Sulphar Mountain brengt. Bovenop de berg staat een koude wind, maar dankzij het lopen op de boardwalk, over de rug van de berg worden we weer lekker warm.

Dag 7 Banff - Sun Peaks

Yda start de busrit van vandaag met een heugelijke mededeling; de wandelpaden van Johnston Canyon zijn weer open. Dus we kunnen hier alsnog naar toe.

Als bonus zien we onderweg naar de canyon ook een beer in de berm lopen, dus onze dag kan niet meer stuk! Voordat we aan de lange rit naar Sun Peaks beginnen, maken we nog een stop bij Emerald Lake, het meer doet zijn naam eer aan met het prachtige blauw/groene water. Een perfecte locatie voor de groepsfoto! Als we na een snelle lunch verder rijden staat buschauffeur Bruce ineens vol op de rem, een beer langs de weg! Iedereen is meteen wakker en zit tegen het raam geplakt.

We gaan ook weer de staatsgrens over, terug naar British Columbia, en daarmee komen we in een andere tijdszone. Lokale tijd 8 uur ’s avonds komen we aan in Sun Peaks, snel wat eten en dan slapen want onze ogen vallen dicht…

Dag 8 Sun Peaks - Victoria (Vancouver Island)

Na een paar dagen bewolkte luchten worden we vandaag wakker met een strak blauwe lucht!

Helaas blijft de blauwe lucht achter in de bergen, want als we afdalen en naar de kust rijden komt de bewolking weer terug. Vandaag is echt een reisdag, want we gaan naar Vancouver Island. De overtocht van Tsawwassen, net ten zuiden van Vancouver, naar Schwartz Bay op Vancouver Island duurt ongeveer 1,5 uur. De meeste tijd sta ik aan dek naar het water te turen in de hoop dolfijnen, orka’s en walvissen te spotten. Maar helaas, vandaag hadden ze geen zin om hun snuiten te laten zien…
Rond 17u komen we aan bij ons hotel in Victoria, de hoofdstad van Vancouver Island. Ons hotel is op loopafstand van het centrum, dus nadat iedereen geïnstalleerd is op de kamers zwermt men uit over verschillende restaurants in de buurt.

Dag 9 Victoria

Een vrije dag in Victoria op Vancouver Island. Warm aangekleed vertrekken we met het grootste deel van de groep naar de haven, we gaan op orka jacht! Uiteraard in figuurlijke zin. Ondanks de regen zit de stemming er goed in, zouden we ze te zien gaan krijgen… En we hebben mazzel, want als we aan boord stappen, is het droog! Het blijft koud, maar zonder regen varen is wel zo fijn. De zee is vandaag redelijk rustig, dus de kans op zeeziekte is gering, gelukkig!
Best snel nadat we zijn uitgevaren wordt de eerste orka gespot door één van de bemanningsleden! Dichterbij gekomen blijkt het zelfs een groep orka’s te zijn.

De boten moeten zich aan bepaalde afstanden ten opzichte van de orka’s houden, maar die regels hebben de orka’s zelf niet. Dus tot onze grote vreugde zwemmen twee orka’s vlak onder de boot door! Dit gaat echter zo snel, dat ik met mijn fototoestel nét te laat ben. Gelukkig staat het in mijn herinnering gegrafeerd. Na diverse orka groepen gezien te hebben varen we nog naar een locatie waar vaak walvissen te vinden zijn, helaas zijn ze vandaag niet thuis… Wel zien we nog diverse zeeleeuwen, zeearenden en een zeeolifant.
’s Middags bezoek ik met een deel van de groep Buchart Gardens. Prachtig aangelegde tuinen in een oude steengroeve.

Tip voor lunch of vroeg diner:

• Fish & Chips bij Barbs in Fisherman’s Wharf.

Dag 10 Victoria - Whistler

Op weg naar Nanaimo, waar we op de ferry naar het vaste land stappen, stoppen we eerst in Duncan om een route door het stadje te wandelen langs totempalen. Bij elke totempaal staat een beschrijving van de betekenis en wanneer de paal gemaakt is. Het is leuk om de diversiteit in palen zo vlak bij elkaar te zien. Aangekomen in Nanaimo moeten we even wachten voordat we aan boord van de ferry kunnen. In 1,5 uur varen we naar Horse Shoe Bay, ten noorden van Vancouver.

Via een prachtige route langs de kust, genaamd ‘Sea to Sky highway’ komen we aan in Whistler. In 2010 vonden hier diverse wedstrijden van de Olympische winterspelen plaats. Het centrum is vol gezellige restaurantjes en winkels.

We nemen afscheid van ‘onze Bruce’, want hij rijdt vanavond terug naar Vancouver. Overmorgen worden we door een andere buschauffeur opgehaald.

Dag 11 Whistler

Het is goed te zien dat Whistler een echte wintersport plaats is. En om niet afhankelijk te zijn van alleen het winterseizoen wordt Whistler in de zomer omgebouwd tot ‘the place to be’ voor mountainbiken. Zo hoeven de skiliften in de zomer niet onnodig stil te staan, nu brengen ze de mountainbikers naar boven zodat zij een indrukwekkend parcours naar beneden kunnen volgen.

Onze groep krijgt vandaag bezoek van de camera ploeg die een film gaan maken voor onze Reis & Inspiratiedagen in ons FOX theater. Met een aantal reizigers en Yda starten we de ochtend met een fietstocht.

Eén van de cameramannen fietst diverse keren voor ons uit zodat hij mooie shots kan maken. Als typische Nederlander vind ik het altijd fantastisch om op reis fietstochten te maken, en omdat het grootste deel van de route redelijk vlak is, is het ook goed te doen.
Ook ’s middags zijn de cameramannen van de partij als we de gondels naar Black Comb Mountains nemen. Erg leuk om deze professionals aan het werk te zien!

Tijdens de eerste gondeltocht zien we diverse parcoursen van de mountainbikers, ’s winters pistes voor de skiërs.
Na de 1ste gondel komen we aan op het tussenstation van waar de echte ‘Peak to Peak’ gondel vertrekt, naar de top van Black Comb Mountain. Onderweg zien we steeds meer sneeuw liggen. En ondanks dat het al eind juni is, kan er nog volop geskied worden hoog in de bergen! Wel wordt ons vertelt dat dit redelijk uitzonderlijk is.

Na een bewolkte ochtend is de lucht nu strak blauw met diverse witte wolken, een mooiere lucht kan je in de bergen eigenlijk niet hebben! Het verschilt per dag, afhankelijk van het weer, welke stoeltjesliften en gondels open zijn. Wij hebben mazzel, want ‘7th heaven express’, een open stoeltjeslift, is ook open. Bij het uitstappen staan we direct in een dik pak sneeuw!
Of de naam van de stoeltjeslift op het uitzicht slaat, weet ik niet. Maar het uitzicht is in ieder geval hemels!

Dag 12 Whistler - Vancouver

Een nieuwe buschauffeur, genaamd Mickey, komt ons ophalen in Whistler voor de terugreis naar Vancouver. We rijden opnieuw de prachtige ‘Sea to Sky Highway’ en stoppen hier nog enkele keren voor watervallen en uitzichtpunten. We hebben stralend weer, dus het is geen straf om wederom deze route te rijden!

Bij aankomst in Vancouver maken we meteen een stadstour waarbij we stoppen bij de totempalen in Stanley Park (later meer over dit park), we lunchen op Granville Island, één van de leuke wijken in Vancouver, en wandelen we naar de stoomklok in Gastown.

We overnachten in hetzelfde hotel als onze eerste nacht in Vancouver, dus met de omgeving zijn we al een beetje vertrouwd.

Dag 13 Vancouver

Een vrije dag in Vancouver. Iedereen heeft eigen plannen vandaag. Ik huur een fiets vlakbij het hotel en besluit Stanley Park te gaan bezoeken. Stanley Park zit als een soort schiereiland vast aan Vancouver en wordt ook wel de longen van Vancouver genoemd. Een prachtig, en groot, natuurgebied. Langs de rand van Stanley Park, aan de waterkant, loopt een fietspad, maar het is tevens mogelijk om naar het hart van het park te fietsen.

Het is slim om bij je hotel een plattegrond van het park te halen, want de bewegwijzering in het park laat nog wat te wensen over… Uiteraard is Stanley Park ook heel goed wandelend te verkennen!

Tips voor het huren van een fiets in Vancouver:

• Een helm dragen is verplicht. De fietsverhuurder zal je niet dwingen, maar je riskeert een boete als je geen helm draagt.
  • Haal een plattegrond van het park bij de conciërge van je hotel of bij het informatiecentrum in het park.
  • Neem water en een snackje mee. Er zijn wel her en der restaurantjes, maar je zal net aan de andere kant zitten als je dorst hebt…
  • Zonnebril en zonnebrand horen ook in de tas te zitten. Je verbrand sneller dan je denkt!

Dag 14 & 15 Vancouver - Amsterdam

Helaas, het zit er weer op, we moeten afscheid nemen van Canada… Omdat we pas rond half 1 richting de luchthaven hoeven, gaan we met een deel van de groep laat ontbijten aan de waterkant.

Terwijl vlakbij de watervliegtuigen vertrekken en landen snoepen wij nog een laatste keer van Canadese lekkernijen. Daarna terug naar het hotel om de laatste spullen in te pakken en met de bus naar de luchthaven te vertrekken…
Op computers checken we onszelf in en krijgen de echtparen wat hulp van luchthavenmedewerkers om te zorgen dat ze naast elkaar komen te zitten.
Canada neemt op gepaste wijze afscheid van ons met een wolkeloze lucht. Ondanks dat ik al heel wat van de wereld heb mogen zien, heb ik nog nooit dit soort fantastische uitzichten vanuit het vliegtuig gehad. Mijn mobiel maakt dus overuren met het maken van foto’s van de besneeuwde bergtoppen, de ijsvlaktes van Groenland en zelfs windmolens langs de kust van Schotland.

Pas bij het landen in Amsterdam komen we in de bewolking terecht.
Rond 11 uur landen we op Schiphol, de reis er nu echt op tijd om afscheid te nemen…

Hoe ik Canada ervaren heb
Wat is Canada ongelofelijk mooi! Dit op één na grootste land ter wereld heeft een grote indruk op me gemaakt. De meren, de bossen, de bergen en natuurlijk ook de gezellige steden zoals Banff, Vancouver en Victoria. Ook de vriendelijke inwoners horen zeker in het rijtje thuis. Ik ga absoluut nog een keer terug!

Zelf Canada verkennen

Ben je na het lezen van het blog nieuwsgierig geworden naar de natuurschoon van Canada? Neem dan zeker eens een kijkje tussen ons reisaanbod (groepsrondreizen, single groepsreis en privé rondreizen) en wie weet maak je de bovenstaande belevenissen binnenkort zelf mee!

Esther

FOX Reisspecialist

38 jaar
 Marketing
 Groepsrondreis Canada

Golden Gate

Reisblog: op groepsrondreis door de VS

Reisspecialist Arend ging mee op de 12-daagse groepsrondreis in de Verenigde Staten. Benieuwd naar zijn ervaringen?

Reisblog Cuba

Benieuwd naar de verhalen van reisspecialist Gaby? Zij heeft een reisblog bijgehouden over haar reis door het land van de salsa, sigaren, rum, oldtimers en Fidel Castro, of te wel Cuba!

Arend in Moskou

Reisblog: op Single Stedentrip door Rusland

Reisspecialist Arend ging mee op de 7-daagse Single Stedentrip in Rusland. Benieuwd naar zijn ervaringen?

Jenny in China

Reisblog: op groeprondreis door China

Reisspecialist Jenny vertelt in haar blog alles over haar belevenissen tijdens de groepsrondreis door China.