Waar moet je rekening mee houden

Reis intensiteit

Waar moet je rekening mee houden als je wilt bepalen of een reis qua intensiteit geschikt voor je is? Ondanks dat het voor iedereen verschilt, hebben we toch enkele aspecten voor je op een rijtje gezet waar je rekening mee kunt houden. Samen met de nodige adviezen voor het kiezen van een bestemming, reistijd en wat je het beste ter plaatse kunt doen. 

De vlucht

Vlieg je met een rechtstreekse vlucht naar je bestemming of met een overstap onderweg? Een rechtstreekse vlucht is natuurlijk het fijnst, want dan ben je het snelst op de bestemming. Maar een vlucht met overstap onderweg heeft ook zo zijn voordelen. Je kunt even rustig je benen strekken, een gewoon toilet bezoeken en op je gemak een kopje koffie drinken aan een gewoon tafeltje. Plan een stop-over in en verblijf enkele dagen in een bruisende stad. Zo wen je alvast een beetje aan het tijdsverschil met Nederland en vier je een vakantie in een vakantie! 

Ons advies:
De vliegreis is onmogelijk te vermijden wanneer je een verre bestemming wilt bezoeken. Zie je erg op tegen de vermoeidheid die bij een vlucht hoort, bijvoorbeeld omdat je nooit kunt slapen aan boord? Vraag dan naar de mogelijkheden om 1 of 2 dagen eerder te vertrekken. Zo heb je de kans om bij te komen van de vlucht en begin je uitgerust aan de rondreis. Of kies voor een bestemming dichter bij huis, Marokko en Jordanië liggen op slechts 5 á 6 uur vliegen en wanneer je daar aankomt, stap je meteen in een compleet andere wereld!

Tijdsverschil

Ga je naar Australië of Nieuw-Zeeland dan heb je met het grootste tijdsverschil ten opzichte van Nederland te maken. In Nieuw-Zeeland is het in onze winter maar liefst 12 uur later! En dat merk je, zeker de eerste paar dagen na aankomst. Kies je voor een bestemming in Azië, dan kan het tijdsverschil variëren van 8 uur met Japan tot 4,5 uur met India en Sri Lanka. Het tijdverschil met Zuid-Afrika, Namibië en Marokko is slechts één uur. Wist je  dat Suriname en Argentinië ook maar 4 uur tijdsverschil met Nederland hebben? 

Ons advies
Ga zo snel mogelijk mee in het lokale ritme, zo kom je het snelst van je jetleg af. Komt je ’s ochtends vroeg aan in Azië, ga dan niet gelijk uren slapen. Slaap maximaal 2 uur en ga dan op pad om de omgeving een beetje te leren kennen. Zo kun je ’s avonds gewoon in slaap vallen en word je de volgende ochtend al bijna weer uitgerust wakker om volop te genieten van de reis die voor je ligt! 
 

Het klimaat

Elk land heeft natuurlijk een eigen klimaat en per persoon verschilt het ook hoe goed iemand tegen de temperatuurverschillen kan. De één kan prima omgaan met tropische temperaturen, terwijl de ander het liever niet té warm heeft. Iemand die wat minder goed tegen warmte kan, zal een reis daardoor als intensiever ervaren. Hetzelfde geldt voor de luchtvochtigheid. Hogere temperaturen en luchtvochtigheid zullen een reis zeker vermoeiender maken voor iemand die daar minder goed tegen kan. 

Ons advies
Bedenk vooraf goed welk klimaat je fijn vindt en bekijk de temperatuurverschillen op een bestemming gedurende het jaar. Geef je de voorkeur aan niet te warm, kies dan bijvoorbeeld voor een rondreis door de Verenigde Staten in het voorjaar of najaar in plaats van midden in de zomer. Dit is natuurlijk niet op elke bestemming mogelijk, want in een tropisch klimaat rond de evenaar is de temperatuur vrijwel het hele jaar hetzelfde. In dat geval dien je wel rekening houden met een hoge luchtvochtigheid, vooral in het regenseizoen.  

De afstanden en infrastructuur

Het aantal kilometers die per dag gereden worden, zijn vaak niet bepalend voor de reisduur van die dag. In Canada gaan 100 kilometers op een dag veel sneller dan in Indonesië. Dit heeft natuurlijk ook invloed op de intensiteit van de reis. Met name de landen in Azië en Zuid-Amerika beschikken veelal over wegen die van mindere kwaliteit zijn, heel erg druk zijn of door de bergen heen kronkelen. In dat geval gaat het rijden een stuk langzamer dan dat je misschien zou denken. Zo moet je in Indonesië rekening houden met lange reisdagen, maar gelukkig hoef je, ook bij onze privé rondreizen, niet zelf te rijden. Daarnaast is er onderweg zoveel moois te zien, zowel qua uitzichten als het dagelijks leven op straat, dat je je zeker niet zult vervelen. Natuurlijk wordt er ook regelmatig gestopt om een bezienswaardigheid te bekijken, gewoon even de benen te strekken, een drankje te doen of het toilet te bezoeken. 

Ons advies
Bepaal voor jezelf hoe je het liefst wilt reizen. Wil je optimaal van de omgeving genieten zonder dat je ergens aan hoeft te denken, kies dan voor een groepsrondreis waarbij je reisleider alles regelt en de buschauffeur ervoor zorgt dat je onbekommerd op de mooiste plekken komt. Geniet je liever van meer vrijheid, kies dan voor een privé rondreis waarbij je door je eigen chauffeur wordt rondgereden of zelf rijdt met een huurauto (bestemmingsafhankelijk). Lange reisdagen zijn vaak niet te vermijden, maar bij diverse bestemmingen heb je wel de mogelijkheid om te kiezen voor een ‘Easy Going’ reis. Je legt dezelfde afstanden af, maar tussen de reisdagen door verblijf je langer op dezelfde locatie waardoor de reis als minder intensief wordt ervaren. 
 

Het eten en drinken

Ook bij het eten geldt; zoveel mensen, zoveel meningen. Voor de één kan het niet kruidig genoeg, terwijl de ander voorkeur geeft aan een lekkere burger met frietjes. Vooral landen in Azië staan bekend om kruidige gerechten, maar er zijn vaak ook genoeg alternatieven. Bij buffetten kun je natuurlijk zelf kiezen wat je het liefst eet en de menukaarten zijn vaak zo uitgebreid dat je keuze te over heeft om iets naar je smaak uit te kiezen. Ga je mee op een groepsrondreis of single groepsreis dan heeft je reisleider vaak tips voor de leukste restaurants waar je lekker en veilig kunt eten. 

Ons advies
Doe het de eerste dagen wat rustiger aan met kruidig eten, laat je lichaam rustig wennen aan het verschil met de Hollandse boerenkool! En is het een hele warme dag, drink dan geen ijskoud drankje. Je lichaam laat dan vrijwel direct merken dat het temperatuurverschil niet gewaardeerd wordt… 

Hoogteverschillen

Vlieg je vanuit Nederland, dat onder de zeespiegel ligt, naar bijvoorbeeld Peru, dan heeft je  lichaam wel even de tijd nodig om te wennen aan het hoogteverschil. Lima valt nog wel mee, op een hoogte van 1.550 meter, maar wanneer je in Puno aankomt dan ga je het verschil zeker merken. Je raakt snel buiten adem, krijgt last van wat hoofdpijn en verminderde eetlust. Tijdens onze reizen kan het voorkomen dat reizigers getroffen worden door hoogteziekte, echter komen onze reizen niet op een dusdanige hoogte dat er gevaar kan ontstaan, mits je voor de reis in goede gezondheid verkeert. Maar voor iedereen zal de hoogte zeker invloed hebben op de intensiteit van een reis. 

Ons advies
Om te wennen aan hoogteverschillen is het belangrijk dat je het de eerste dagen rustig aan doet. Plan niet gelijk op de eerste dag een uitgebreide wandeling, drink veel water of thee (geen koffie of cola!), ga op tijd slapen en drink geen alcohol. Zo geef je je lichaam de tijd om te wennen, zodat je daarna volop kunt genieten!

Handige reisapps

Wanneer je op rondreis bent is het altijd handig om wat apps op de telefoon te hebben die het leven ter plaatse extra makkelijk maken! Wil je weten welke apps?

Lees snel verder

10 tips voor slim koffers inpakken

Ga goed voorbereid op vakantie met onze 10 tips om slim je koffer in te pakken!

Lees snel verder

Hoeveel zakgeld hebben we nodig?

Wil je een mooie reis maken, maar vraag je jezelf af met hoeveel zakgeld je nog rekening moet houden?

Lees snel verder!