Panama

(4 stemmen)

C. Haertel

Reisdatum: 07-09-2017 t/m 01-10-2017

Dag 1: Amsterdam - Panama City
Om 09.45 uur brengt Thea ons naar Schiphol, het is daar een drukte van belang. Ook bij de balie waar we de koffers inchecken en bij de paspoortcontrole staan lange wachtrijen om 12.15 kunnen we boarden.
13.30 uur vertrekken we een ½ uur te laat . Het is 8900 km vliegen. We landen om 11.55 uur (Panamese tijd) in Panama-City.
Ook hier is het erg druk…. lange wachtrijen om door de controle te komen en langs de douane.
In de aankomsthal staat Floris onze reisleider op ons te wachten en als de groep compleet is stappen we in de bus die ons in 3 kwartier naar ons hotel brengt. Deze bus zal een gedeelte van de reis bij ons blijven, de stoelen zitten wel erg krap op elkaar zodat je met je benen niet uit de weg kan.
Om 02.30 uur komen we aan bij ons hotel en krijgen een kamer op de 1e verdieping, de kamer is niet geweldig, klein en kijken tegen een muur aan. Het blijkt ook nog een doorlooppoortje te zijn dus de gordijnen sluiten en het is donker. De koffers worden een kwartier later gebracht.
We krijgen een welkomstdrankje om 03.30 uur in de bar en gaan om 04.30 uur naar bed. Het wordt een korte nacht want om 07.00 uur moeten we alweer opstaan.

Dag 2: Panama City
Zeer slecht geslapen om 04.00 uur ging de telefoon, ik kon niet verstaan wat er gezegd werd, ook hoorden we op andere kamers de telefoon bellen.
Om 07.00 uur staan we op en na het ontbijt vertrekken we naar de sluizen van het Panama kanaal.
In de bus verteld Floris dat de telefoon vanmorgen  een vergissing van het hotel was en iedereen krijgt een bonnetje voor een drankje hiervoor van het hotel als goedmakertje.
We bezoeken het museum van de sluizen en staande op de 4e verdieping zien we een grote olietanker de sluis binnenvaren, getrokken door een aantal locomotieven. Ook maken we nog een rondje door het museum en zien een film over het tot stand komen van het kanaal en de sluizen.
Dan rijden we weer terug naar ons hotel, onderweg stoppen we nog bij een grote loods waar diverse souvenirwinkeltjes zich in bevinden, veel kleding kralen en kettingen, het zou volgens de Panamese Gids die bij  ons was hier goedkoper zijn dan in de City.
Als we verder rijden stoppen we onderweg nog voor een groepsfoto bij een aantal letters van wel 2 meter hoog die het woord Panama vormen.
In Panama City wordt er een wandeling van 1 uur door een mooie wijk van Panama gelopen.
Dan wordt het lunchtijd Floris helpt bij het uitzoeken van de maaltijd.
Na de lunch lopen we naar ons hotel ongeveer 650 meter, aan de overkant van ons hotel is een winkeltje en kopen daar Cola een fles wijn en chips en koekjes. Terug in ons hotel drinken we nog een cola van de bonnetjes die we van het hotel ontvingen.

Dag 3: Panama City
De meeste groepsleden gaan met bus en trein naar Calgon om de sluizen aldaar te bezoeken, wij gaan niet mee want wij zijn er verleden jaar met de M.S. Koningsdam doorheen gevaren en het lijkt een zeer lange dag te worden met veel lopen.
Diegenen die meegaan worden om 05.15 uur gewekt, wij ook, dat was weer een vergissing.
Het hotel ligt niet in een aantrekkelijke wijk en ons ommetje viel erg tegen. De Spaanse taal maakt het ook niet gemakkelijk want bijna niemand spreekt Engels. Wij blijven verder maar op ons kamer(tje) daar is Airco want buiten bij het zwembadje is het te warm.

Dag 4: Panama City - Soberania National Park
06.30 uur Wake up, de koffers moeten om 07.15 uur voor de deur staan en vertrek is om 08.00 uur.
Vandaag excursie naar de Indianen in de jungle, onderweg koffiestop bij een enorme 99 Supermarkt. Verder rijden we over een zeer slechte weg vol gaten en kuilen en af en toe rijden we stapvoets. Bij een museum midden in het bos welke niet veel voorstelde en de ecologie liet zien van de omgeving maken we nog een korte stop.
Bij de rivier aangekomen krijgen we voor we de houten kano instappen een reddingsvest om, in een half uur zijn we bij het Indianen dorp, het is een mooie tocht links en rechts veel bomen en bergen jammer genoeg weinig dieren te zien.
In het dorp gaan we na wat klimwerk in een grote ronde rieten hut zitten, we krijgen een dans show van jonge meisjes allen erg leuk gekleed en krijgen een lunch, koekjes van gebakken bananen, Tilapia vis en Cola of Fanta.
Intussen begint het flink te onweren en te regenen, wij hadden gelukkig de paraplu bij ons. Om 14.30 uur waren we weer terug we waren gelukkig niet erg nat geworden. Floris had verteld dat er eerst werd gepeddeld omdat we dan intensiever van de natuur konden genieten.
Om 16.25 uur komen we terug bij ons hotel en om 18.30 uur gaan we gezamenlijk dineren.

Dag 5: Soberania National Park
06.30 uur Wake up, om 08.00 uur vertrek voor de jungle wandeltocht, het is bewolkt en heeft geregend, het is te hopen dat het droog blijft. Om 11.35 uur kwam Ans terug ik was in de Lobby achtergebleven, ze vond het een mooie tocht alleen weinig dieren gezien.
In de middag lopen we naar de vlindertuin van het hotel er waren echter weinig vlinders te zien, daarna bij het zwembad gaan zitten.  Er zijn veel moeders met kleine kinderen die erg veel lawaai maken, het is schoolvakantie.
Dag 6: Soberania National Park - Chitre
Om 06.30 uur staat Floris op de kamerdeur te kloppen om 08.00 uur vertrek, het is mooi weer. Het is ongeveer 4 uur rijden naar onze volgende bestemming, onderweg maken we nog een tussenstop. We rijden over een goede snelweg met aan weerszijde mooie begroeide bergen en erg veel grote reclameborden ook veel bedrijven en oude huizen die een rommelig aanzien geven.
Floris laat ons onderweg in de bus een spelletje spelen, dames tegen de heren, de dames wonnen en kregen elk een CD.
Om 12.30 uur komen we aan bij ons hotel de rest van de middag brengen we bij het zwembad door.

Dag 7: Isla Iquana
06.00 uur opstaan om 07.30 uur vertrekken we voor de excursie, we gaan met 3 bootjes naar een eiland waar men kan wandelen en snorkelen, helaas het regent. Om 09.00 uur komen we aan bij het strand waar de bootjes liggen, pas om 10.00 uur vertrekken we, het giet van de regen als we gaan varen het is maar 20 minuten. Onderweg zien we nog 2 vrijende schildpadden. Aangekomen gaan we naar een tentje op het strand van 4x4 meter er is Cola, Fanta en koekjes. Er staan wat stoeltjes. Er lopen veel krabbetjes klein en groot rond ook zien we een aantal Leguaantjes. Af en toe regent het, van diegene die gesnorkeld hadden hoorden we dat het niet spectaculair was.
De lunch aardappel kip en noedels. Het is inmiddels gelukkig droog en het zonnetje schijnt weer. We genieten van de mooie lucht en bijzondere wolken die we dus op onze camera vastleggen. Verder is er voor ons twee niet zoveel te doen. Het zand loopt heel zwaar en in de zee moet je schoentjes aan vanwege het koraal en die hebben we niet bij ons. Toiletten zijn  zeer smerig en absoluut niet bruikbaar
Om 16.00 uur vertrekken we via een andere route en willen graag nog wat walvissen zien maar helaas niet een. Om 18.10 uur zijn we terug in ons hotel.

Dag 8: Chitre - Boquete
Opstaan om 06.30 uur, het is bewolkt en het heeft even geregend. Om 08.05 uur vertrek en na een uur stoppen we even voor een koffiestop. Het is een mooie weg weer mooie beboste bergen, we klimmen en dalen. We maken nog een tweede koffiestop er moeten wat paspoorten uit koffers worden gehaald want er komt een paspoortcontrole onderweg. 13.05 uur  komen we aan bij ons onderkomen La Casa Abuela we gaan gelijk lunchen. Er staan op de tafeltjes plastic doosjes met daarin kip, rijst, boontjes en gebakken reepjes banaan en een glaasje water. Onze kamer zijn ze nog aan het schoonmaken en moeten dus nog even wachten. De kamer is erg klein er is geen stoel om op te zitten.
18.30 uur gezamenlijk eten en lopen 5 minuten naar een restaurant. Het eten bestaat uit salade en frites met kip wij nemen 1 portie voor ons twee en dat is genoeg want ze zijn erg groot. Iemand naast ons bestelde een Pizza en deze is zeker 40 cm in diameter.

Dag 9: Boquete
07.45 uur vertrekt onze groep voor de Canopy tocht. Het wordt wel een pittige wandeling en wij gaan hierom niet mee. (hebben vroeger gelukkig al eens zo een tocht gemaakt).
Ik heb op internet gezocht of er nog meer hotels hier zijn ik vond totaal 60 accommodaties, hotels, appartementen en nog andere gelegenheden.
Lopend naar de bloementuin om 10.15 uur als we aankomen blijkt deze gesloten, terug lopend willen we bij een koffieshop koffie drinken we gaan buiten zitten er zijn 3 personen binnen  maar na 10 minuten wachten komt er niemand en lopen weg, we lopen naar het restaurant waar we gisteravond hebben gegeten maar ook deze is gesloten.
Hierna terug naar onze Casa en gaan buiten zitten en wachten op de groep.
13.30 uur stoppen er 2 busjes voor de deur, het giet van de regen, van de groep hebben we nog niemand gezien want we zouden met zijn allen naar de koffieplantage gaan.
We stappen in een busje en gaan de groep ophalen, we zien ze lopen in de regen en roepen vanuit het busje naar ze maar ze horen ons niet. Toch zien een paar ons en stappen in het busje we rijden terug naar de Casa om de rest op te halen.
We rijden een aantal kilometers en komen bij de koffieplantage. Er wordt op een leuke manier, in het Engels uitleg gegeven hoe de koffiebonen ontstaan.
Men gaat door de plantage een wandeling maken en zien er ook veel vruchtbomen staan zoals sinaasappel bomen. Op een sinaasappel zit zelfs een kikkertje dat natuurlijk op alle  camera’s wordt vastgelegd. Ik blijf zitten en als men terug komt barst er een enorme onweersbui los zo een als deze hebben we nog nooit meegemaakt.
We moeten er toch een stukje doorheen lopen en ondanks onze paraplu worden we toch aardig nat.
We zien de fabriek en in een zaaltje krijgen we uitleg over de diverse soorten koffie. Hierna met de busjes naar de koffieshop voor een kopje koffie, tot onze verassing was deze dezelfde waar we vanmorgen koffie wilden drinken.
Drie soorten koffie worden gepresenteerd in kleine kopjes, om het verschil te proeven.
Ook krijgt iedereen een tas met daarin in een pak koffiebonen.

Dag 10: Boquete - Bocas del Toro
06.30 uur wordt er op de deur geklopt, opstaan. Het is bewolkt maar droog en vrij fris. 08.00 uur vertrekken we naar ons hotel waar we 3 nachten zullen verblijven aan het strand.
We rijden een zeer bochtige weg en klimmen en dalen met links en rechts bergen met bebossing, weer erg mooi ook zien we diverse meren, af en toe maken we een foto stop. Er staan langs de weg af en toe kleine houten hutjes op vierkante palen zodat is dat er geen slangen omhoog kunnen kruipen. Soms zien we er kippen, koeien of mensen onder zitten. Men heeft wel stroom want we zien bijna overal TV-schotels op de rieten of houten daken staan.
13.00 uur komen we bij de haven aan en gaan naar ons hotel per boot, dit duurt 40 minuten. Bij aankomst ziet het hotel er op het eerste gezicht prima uit met een zwembad en mooi  uitzicht.
Om 18.30 uur verzamelen in de hal en gaan met het hotelbusje naar een restaurant, het is weer een gezellige avond.

Dag 11: Bocas del Toro
Een aantal gaan snorkelen, wij blijven met een paar anderen bij het zwembad zitten en vermaken ons en genieten van het mooie weer en het uitzicht.
Diegene de hadden gesnorkeld hadden het leuk gehad.

Dag 12: Bocas del Toro
De groep gaat weer snorkelen wij blijven lekker relaxt met een aantal anderen bij het zwembad. Het is lekker warm weer en genieten o.a. van het uitzicht en de zeer mooie wolken.

Dag 13: Bocas del Toro - Panama City
Vannacht hoorden we diverse zware onweersklappen, toen we opstonden regende het.
Na de koffers te hebben ingepakt gaan we naar het zwembad, het is nu droog en warm. Floris gaat bij iedereen langs om het excursie geld te innen.
Om 12.00 uur zetten we de koffers voor de deur en verlaten de kamer, 14.00 uur vertrek naar het vliegveld met het hotelbusje ook de koffers gaan hierin het is erg krap.
Op het vliegveld moeten we voor het inchecken erg lang wachten onze koffers zijn 14 en 15 kg en hoeven niets extra te betalen,  We vliegen om 15.55 uur met een Boeing 777 propeller vliegtuig we hebben een mooi uitzicht op de vele eilandjes, 16.45 uur landen we en ontvangen snel onze koffers.
We worden met de koffers in een klein busje gestopt er zijn te weinig zitplaatsen. Er zijn ontzettend veel files dus het schiet niet erg op en zijn om 18.10 uur bij ons hotel. We eten gezamenlijk het is onze laatste avond en nemen afscheidt van Floris. Niels spreekt Floris toe dankt hem voor de goede zorgen en begeleiding en overhandigt hen een envelop met inhoud.

Dag 14: Panama City - Amsterdam
Na het ontbijt gaan we bij het zwembadje zitten we gaan niet de stad in om te winkelen of een kathedraal te bezichtigen, ook deze dag is net als gisteren voor ons een verloren dag, het moet toch mogelijk om in 1dag naar huis te vliegen? 12.00 uur moeten we de kamer verlaten en om 15.00 uur vertrekken we naar het vliegveld en om 19.01 uur gaan we vliegen. Om 15.30 uur zijn we in de vertrekhal het inchecken en door de douane gaat vlot. We lopen langs dure winkeltjes en gaan wat drinken voordat we naar Gate 23 gaan. 17.30 uur zijn we bij de Gate en er is nauwelijks nog een zitplaats zo druk is het er. Het instappen is om 18.01 uur maar er is vertraging en het wordt 18.45 uur, vertrek om 19.45 uur deze keer 9410 km vliegen.

Dag 15: Aankomst Amsterdam
Na een toch wel rustige vlucht landen we om 12.15 uur op Schiphol, na de koffers van de band te hebben geplukt bellen we Thea en om 14.30 uur zijn we weer thuis.

Het was een aparte reis met een prima reisleider die veel voor ons deed.
Aan een aantal excursies hebben we niet meegedaan, dit wisten we al van te voren maar hebben genoten van het landschap en de natuur. Panama is een rommelig land met in de steden enorme hoogbouw en op het land armoedige huizen en hutjes. De bediening in de hotels is matig , manjana manjana is hier standaard en betekend rustig aan.
Al met al een mooie interessante reis met wat beperkingen het is tenslotte een land van het toerisme in opkomst.

Waardeer dit reisverslag

De waardering is een leidraad en heeft geen invloed op de plaatsing van het verslag!