Land van de Heilige Inca's

Peru

Peru Reisleider

Kledingkeuze

C. Vrijhof
11-01-2016 - 17:29 uur
Hallo Nicole,
Wij vertrekken 8 april voor de 18 daagse rondreis naar Peru.
Welke kledingkeuze kun je adviseren?

Mvg. Corry Vrijhof
Er zijn 5 reacties gevonden
Nu getoond reacties 1 t/m 5
RE: FOX Reisleider
05-01-2017 - 11:23 uur
Beste Rob,

Bedankt voor je vraag! En ja, je hebt helemaal gelijk, eigenlijk krijg je hetzelfde antwoord als Corry: kleed je vooral in laagjes. We komen grofweg in 3 gebieden in Peru: het woestijngebied, de hoge Andes en (zeker als je een Amazone-verlenging geboekt hebt) de vochtige, warme jungle. Bovendien komen we op grote hoogte (tot bijna 5000 m in de Colca Canyon!) en daar kan het dan weer behoorlijk afkoelen. Als de zon schijnt (wat in juli vaak het geval is) komt die op grote hoogte extra hard aan, dus ondanks dat het dan in de schaduw best fris kan zijn, moet je je vooral heel goed insmeren met zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor want voor je het weet ben je verbrand.

Nogmaals: goede loopschoenen, een fleecejas, shawl maar zeker ook t-shirts met korte mouwen zijn een must!

Heel veel plezier in Peru!
RE: rob
05-01-2017 - 10:06 uur
Hoi Nicole

Ik ben van plan om deze reis in juli te gaan doen. en had ook een vraag over hoe het weer dan is.
of krijg ik dan het zelfde antwoord wat je al tegen Corry heb verteld.

met vriendelijke groet Rob
RE: Fox Reisleider
25-01-2016 - 14:30 uur
Hallo Anita,

In feite zou dat prima moeten zijn als je ook nog een sjaal bij je zou hebben tegen extra kou of eventueel airco. Maar het ligt er ook aan wat je gaat doen en of je de Inca trail zou gaan lopen. Als je de standaard reis gaat doen dan moet dat voldoende zijn. Dan neem je 1 trui mee voor 's avonds en dan is het voldoende.
RE: Anita
24-01-2016 - 13:45 uur
Hallo
Heb hier ook nog een vraag over , welke jas ?
Met de meeste reizen die ik gemaakt heb had ik altijd alleen een softshelljack bij me , vroeg mij af of dit wel voldoende is voor de reis naar Peru?
Of is het toch verstandiger om een extra jas mee te nemen bv een 3 in 1 jas of een jas die wind en waterdicht is ?

Groetjes
Anita
RE: Fox Reisleider
11-01-2016 - 18:18 uur
Hallo Corry,

Je stelt één van de allermoeilijkste vragen voor mij om te beantwoorden!
Want ik weet het simpelweg niet...
Ja, ik kan een suggestie doen, maar er is niets zo veranderlijk in Peru als het weer!
En ook al ben ik er nu zó vaak geweest? Iedere keer denk ik weer, goh, wat moet ik meenemen?
Meestal geef ik dan ook altijd hetzelfde advies en dat hangt dus samen met het weer in Peru.

Laat ik voorop stellen: in de gehele wereld zijn er zo'n 32 verschillende typen klimaten; daarvan heeft Peru er 28! Met andere woorden; het is mogelijk om op 1 dag 3 verschillende weersomstandigheden mee te maken. Je kan in de ochtend vertrekken met een zonnetje, onderweg regen krijgen en later arriveren met kou en sneeuw. In Peru is dit mogelijk! Maar dat maakt het land ook weer zo leuk met het onvoorspelbare...

Wat is dan ook mijn beste tip qua kleding?
Kleed je aan als een ui: met laagjes, zodat je altijd iets extra's aan kunt trekken en uit kunt trekken.
Zorg in ieder geval voor één paar goede, makkelijk zittende (berg)schoenen of hikingschoenen. En loop deze vooraf in Nederland ook een beetje in, want we lopen nogal veel gedurende de reis.

Dan neem ik aan dat je bij vertrek van huis een gewone warme jas aan hebt? Dan zou ik verder een extra fleecejasje meenemen en een sjaal. Die sjaal kan dan ook gebruikt worden als het in de woestijn bloedheet is en je in een koele bus, hotelkamer, restaurant of supermarkt komt, waar de airco vol aan staat. Dan kan je die sjaal omdoen.
Ikzelf heb eigenlijk heel veel driekwart-broeken aan en voor 's avonds een spijkerbroek of een lange broek. In Puno is het het koudst en dan heb ik trui bij me. Daar overheen dat fleecejasje én die andere jas, mocht het nou echt koud worden.
Je kan maar beter voorbereid zijn, toch? Daarom is je vraag ook zo goed.

Mocht je een afritsbroek hebben dan is dat ook altijd handig. Maar bedenk je wel; alles is hier te koop in Peru en vaak nog goedkoper ook! Dus mocht je iets vergeten zijn? Geen paniek, er is altijd wel een mouw aan te passen...
Veel plezier met je voorbereidingen!
footer-vraaghetdefoxreisleider

Heeft u een praktische vraag over één van onze bestemmingen?

Vraag het de FOX reisleider
Terug naar boven