Land van de Heilige Inca's

Peru

Peru Reisleider

Reistijd

Ans
21-02-2016 - 14:32 uur
Hallo

Graag wil ik weten wat de beste tijd is om naar peru te vertrekken? Wij willen ook graag de jungle dagen bij boeken. Ook wil ik weten of er al iets meer van het Zika virus bekend is.
Er zijn 1 reacties gevonden
Nu getoond reacties 1 t/m 1
RE: Fox Reisleider
21-02-2016 - 15:00 uur
Hallo Ans,

Wat definieer jij precies onder 'beste tijd'?
Ik neem aan dat je bedoelt, dat het niet té warm, niet té koud is, geen regen en goed zicht? Zoiets?
Laat ik voorop stellen: in de gehele wereld zijn er zo'n 32 verschillende typen klimaten; daarvan heeft Peru er 28! Met andere woorden; het is mogelijk om op 1 dag 3 verschillende weersomstandigheden mee te maken. Je kan in de ochtend vertrekken met een zonnetje, onderweg regen krijgen en later arriveren met kou en sneeuw. In Peru is dit mogelijk! Maar dat maakt het land ook weer zo leuk met het onvoorspelbare... Wat is dan ook mijn beste tip? Kleed je aan als een ui: met laagjes, zodat je altijd iets extra's aan kunt trekken en uit kunt trekken.

Wanneer kan je dan het beste gaan om de meest gunstige weersomstandigheden te kunnen verwachten? Als het bij ons zomer is dan is het in Peru winter en omgekeerd.
Verder qua regen? Het droge seizoen loopt ongeveer vanaf mei tot en met september en dan is het ook warm en droog. Maar dan kan het alsnog 's avonds koud zijn! Dit ligt ook aan de hoogte van de te bezoeken plaatsen.
In de zomer is het echter enorm warm en is er een hoge luchtvochtigheid. Dan kan je temperaturen verwachten van zo'n 25 tot 30 graden.

Dan ligt het er ook nog aan waar je je bevindt. Ben je aan de kust? Dan zijn de warmste maanden december, januari en februari en dan kan je temperaturen verwachten van zo'n 26 tot 30 graden.
Op papier staan de maanden juni, juli en augustus als iets minder gunstig bekend, want dan kan de temperatuur enorm verschillen. Het kan dan 10 graden worden, maar ook 20. Grote verschillen dus mogelijk en totaal onvoorspelbaar in deze maanden.
En aan de kust is er van half mei tot september ook nog eens flinke mist en zie je zelden de zon in deze maanden.
In de Andes is het eigenlijk altijd koud/fris met temperaturen van zo'n 9 tot 19 graden.
In de jungle is er een tropisch regenklimaat.

Tel er dan ook nog eens El Niño bij op en daardoor kan het weer ineens omslaan. Het is moeilijk in te schatten. Maar als je je goed kleedt, goed voorbereid bent en je weet wat je kan verwachten dan moet het weer geen spelbreker zijn. Daar is het land té mooi voor!

Dan je vraag over het Zika-virus? Wij houden dat uiteraard scherp in de gaten en voor de uitvoering van onze reizen, volgen wij hierbij de richtlijnen en het advies van de hiervoor verantwoordelijke instanties. Dan moet je denken aan het RIVM en het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Wat betekent dit voor jezelf? Preventieve maatregelen, zoals muggenspul meenemen, lange mouwen en slapen onder een klamboe.
footer-vraaghetdefoxreisleider

Heeft u een praktische vraag over één van onze bestemmingen?

Vraag het de FOX reisleider
Terug naar boven