Land van de Heilige Inca's

Peru

Peru Reisleider

25-daagse groepsreis "Hoogtepunten van Zuid-Amerika"

Diana Smit
19-09-2016 - 19:37 uur
Hoi Nicole.
De 25-daagse groepsreis "hoogtepunten van Zuid-Amerika" lijkt me geweldig om te doen volgend jaar in september. Echter ben ik erg bang om hoogteziekte te krijgen en me dan erg beroerd te voelen, zodat ik niet alles kan zien. Van Lima, wat op zeeniveau ligt, overnachten we in Yucay wat of 2850 mtr ligt, daarna naar Machu Picchu en naar Cusco (3400 mtr.). In La Paz, Bolivia, zitten we zelfs op 3600 mtr. Ik vind dat je best wel snel stijgt in deze reis. Wordt elke reiziger ziek ? En zo ja, wat te doen dan?
Dank je wel voor je reaktie alvast.
groeten.
Diana
Er zijn 7 reacties gevonden
Nu getoond reacties 1 t/m 7
RE: Fox
21-09-2016 - 23:20 uur
Hallo nogmaals,

Met voorbereiding bedoel ik met waar jij nu mee bezig bent.
Weten waar je aan toe bent. Je erop instellen.
Kijken wat de reis inhoudt en als je hartklachten hebt, dat je dan zeker weet waar je aan begint.
Dus je bent goed bezig.

Verder gebruik ikzelf altijd een kruid, wat ik op mijn reizen door Tibet koop.
Dat houdt niet in, dat ikzelf niet ziek wordt, maar ik drink op zeker 1 liter water per 1000 meter.
En ja, we houden genoeg wc'stops hahaha...
Meer kan je niet doen.
RE: Diana
21-09-2016 - 17:47 uur
Hoi Nicole.
wederom bedankt voor de reaktie.
Als laatste schrijf je dat iedereen hoogteziekte kan krijgen, als je maar goed voorbereid bent. Hoe kan je jezelf goed voorbereiden dan?
Dank je.
groeten.
Diana
RE: Fox Reisleider
20-09-2016 - 21:11 uur
Hallo Diana,

Dat klopt helemaal, dat ik stukken plak en knip. Dit ook omdat de vraagstelling hetzelfde is. En dan maakt het niet uit welke reis je doet. Bij álle reizen krijg je te maken met de hoogtes. Vandaar hetzelfde antwoord. En omdat meerdere mensen deze fora lezen, heb ik het antwoord extra uitgebreid met voorbeelden. Het ligt eraan wat jij zelf kiest voor reis.

Maar laat de hoogte je niet tegenhouden deze mooie reis te maken.
En ja, je krijgt ermee te maken. Maar of jij ook gevolgen zult ondervinden, dát kan je nooit van te voren in schatten. Of je nog een professioneel sporter bent met een mega conditie, 17 jaar oud bent of 74 jaar, een geoefend wandelaar, etc. Dat maakt geen ene bal uit. De een heeft er gewoon meer last van dan de ander. Als je maar goed voorbereid bent. Meer niet...
RE: Diana
20-09-2016 - 20:44 uur
HI Nicole.

Bedankt voor je reaktie. Ik zie dat je veel gekopieerd en geplakt hebt uit je reaktie naar Martin toe in januari 2016 van de 18-daagse reis Peru en de Inca's. Het stukje van Arequipa naar de Colca Canyon en Arequipa, zoals je schrijft : gaat de 25-daagse reis "Hoogtepunten van Zuid-Amerika" daar ook naar toe?? Ik heb hier niks over gelezen in de reisbeschrijving.
Maar goed: Ik zal dus zeker weten te maken krijgen met hoogteziekte. Jakkes ! Ik ga er nog eens diep over nadenken of ik deze reis wel wil maken. Het is wel fijn om te weten dat ze in ieder hotel extra zuurstof hebben en dat een dokter dicht bij is. Dank je wel in ieder geval, Nicole !
20-09-2016 - 19:48 uur
Deel 2 vervolg antwoord:

In al die jaren dat ik werkzaam ben geweest in Peru heb ik slechts één keer een persoon de reis moeten laten afbreken. Deze persoon had reeds voorafgaande aan de reis hartklachten en zou na de reis gedotterd worden. Dan is het niet de beste keuze om een reis naar Peru te maken. Verder had deze persoon, zonder het mij te vertellen, Diamox gebruikt. Dit is een medicijn, wat lijdt tot extra vochtverlies. Diamox verlaagt ook nog eens het kaliumgehalte in je bloed en kalium reguleert je bloeddruk. Heb je geen kalium in je bloed? Dan krijg je een verstoorde hartfunctie. Dat was hier ook het geval. Deze meneer is in Arequipa opgenomen in het ziekenhuis en heeft van de dienstdoende arts in samenwerking met zijn dokter in Nederland moeten besluiten de reis af te breken en is terug naar Arequipa gegaan. Daar is dit stel opgevangen door onze locale agent en is de groep verder getrokken.

Dit is hoge uitzondering en slechts eenmalig voorgekomen. Belangrijk is het om op dag één alle mogelijk relevante gegevens aan je tourleader door te geven. Wij vragen daar ook om; gebruik je medicijnen, zijn er dingen die wij moeten weten, etc. In dit geval was het handig geweest om te weten dat meneer reeds hartklachten had en dat hij uit eigen beweging met Diamox was begonnen.

Wij geven je volledige instructies gedurende de reis. Wat te doen, hoe te handelen, wat te drinken, eten, etc. Ook onze zeer ervaren locale gidsen geven je nogmaals tips hoe je met de hoogteziekte moet omgaan. De beste tip? Water drinken. Voor iedere 1000 meter die je omhoog gaat? 1 liter water drinken! Verder is het rustig aan doen en iedereen kan het volledige programma meemaken. Een enkeling is niet in staat om misschien één dagje mee te maken, maar voelt zich na een dagje bedrust al weer stukken beter.

Verder moet je bedenken, wij doen dit programma met een vaste tourleader aanwezig en er is ook nog een locale gids in de steden aanwezig. Op ons stukje van Arequipa naar de Colca Canyon en Arequipa is deze locale gids er twee volle dagen bij en fungeren wij als team. Mocht het zo zijn, dat iemand niet in staat is om de tocht naar de condors te maken? Dan blijft de tourleader bij de gast in het hotel om deze daar bij te staan en gaat de gids met de groep op pad. Zo verdelen wij onze aandacht en zal er nooit iemand alleen achter blijven.

Het afreizen naar lager gelegen gebieden is dus in principe niet aan de orde bij onze reizen. De aanwezige zuurstofflessen (er is ook verkoop van losse privé flesjes), het rustige reisprogramma en de ideale opbouw van onze reizen zouden daardoor voor iedereen geschikt moeten zijn.
Hopelijk heb ik zo je ongerustheid weg kunnen nemen?
Groeten,
Nicole
20-09-2016 - 19:48 uur
Deel 2 vervolg antwoord:

In al die jaren dat ik werkzaam ben geweest in Peru heb ik slechts één keer een persoon de reis moeten laten afbreken. Deze persoon had reeds voorafgaande aan de reis hartklachten en zou na de reis gedotterd worden. Dan is het niet de beste keuze om een reis naar Peru te maken. Verder had deze persoon, zonder het mij te vertellen, Diamox gebruikt. Dit is een medicijn, wat lijdt tot extra vochtverlies. Diamox verlaagt ook nog eens het kaliumgehalte in je bloed en kalium reguleert je bloeddruk. Heb je geen kalium in je bloed? Dan krijg je een verstoorde hartfunctie. Dat was hier ook het geval. Deze meneer is in Arequipa opgenomen in het ziekenhuis en heeft van de dienstdoende arts in samenwerking met zijn dokter in Nederland moeten besluiten de reis af te breken en is terug naar Arequipa gegaan. Daar is dit stel opgevangen door onze locale agent en is de groep verder getrokken.

Dit is hoge uitzondering en slechts eenmalig voorgekomen. Belangrijk is het om op dag één alle mogelijk relevante gegevens aan je tourleader door te geven. Wij vragen daar ook om; gebruik je medicijnen, zijn er dingen die wij moeten weten, etc. In dit geval was het handig geweest om te weten dat meneer reeds hartklachten had en dat hij uit eigen beweging met Diamox was begonnen.

Wij geven je volledige instructies gedurende de reis. Wat te doen, hoe te handelen, wat te drinken, eten, etc. Ook onze zeer ervaren locale gidsen geven je nogmaals tips hoe je met de hoogteziekte moet omgaan. De beste tip? Water drinken. Voor iedere 1000 meter die je omhoog gaat? 1 liter water drinken! Verder is het rustig aan doen en iedereen kan het volledige programma meemaken. Een enkeling is niet in staat om misschien één dagje mee te maken, maar voelt zich na een dagje bedrust al weer stukken beter.

Verder moet je bedenken, wij doen dit programma met een vaste tourleader aanwezig en er is ook nog een locale gids in de steden aanwezig. Op ons stukje van Arequipa naar de Colca Canyon en Arequipa is deze locale gids er twee volle dagen bij en fungeren wij als team. Mocht het zo zijn, dat iemand niet in staat is om de tocht naar de condors te maken? Dan blijft de tourleader bij de gast in het hotel om deze daar bij te staan en gaat de gids met de groep op pad. Zo verdelen wij onze aandacht en zal er nooit iemand alleen achter blijven.

Het afreizen naar lager gelegen gebieden is dus in principe niet aan de orde bij onze reizen. De aanwezige zuurstofflessen (er is ook verkoop van losse privé flesjes), het rustige reisprogramma en de ideale opbouw van onze reizen zouden daardoor voor iedereen geschikt moeten zijn.
Hopelijk heb ik zo je ongerustheid weg kunnen nemen?
Groeten,
Nicole
20-09-2016 - 19:46 uur
Deel 1 van mijn antwoord:

Hallo Diana,

Ik begrijp je bezorgdheid en ik ga een poging wagen deze weg te nemen. Ik moet het echter in twee delen beschrijven, want ik kan niet meer tekst kwijt in het antwoordvak.
Laat ik voorop stellen: íedereen krijgt inderdaad in meer of mindere mate te maken met de hoogteziekte. Hier ontkom je niet aan. Voor de een is dit reeds in Yucay op 2850 meter, voor de ander is dit onderweg naar de Colca Canyon, voor de ander op ons hoogste punt van de reis op 4.910 meter of misschien wat later in de reis in Puno op 3.820 meter.
Voor de een blijft het bij een bloedneus en wat meer vermoeidheid, maar voor een ander is het misselijk, braken, hoofdpijn en een dag in bed blijven. Dit kan je niet voorspellen en hoe fit men ook is, hoogteziekte kan iedereen overkomen. Echt serieus íedereen!

Hoogteziekte is een tekort aan zuurstof. In feite heb je extra rode bloedcellen nodig om je lichaam dezelfde hoeveelheid zuurstof te geven, maar het menselijk lichaam heeft enkele weken nodig om die extra rode bloedcellen aan te maken. Met extra bloedcellen creëer je extra zuurstof en is het probleem weg. Helaas hebben wij die extra weken niet. Wel bouwen wij ons tempo rustig op en gaan we bij uitgebreide Peru-reis vanuit Lima langzaam aan naar boven. Bij de Zuid-Amerika reis stijg je inderdaad een stukje sneller, maar ook hier houden we rekening mee.

Mócht het dan toch zo zijn, dat 1 of meerdere personen uit de groep dermate ziek worden, dat ze niet deel kunnen nemen aan het programma? Dan zijn er meerdere scenario's mogelijk. Allereerst even fijn om te weten: in ieder hotel is zuurstof aanwezig, in de bussen die we gebruiken is altijd zuurstof aanwezig en de dokters staan op stand-by en zijn met 1 telefoontje in het hotel aanwezig.
Vaak is 5 minuten aan het zuurstofapparaat reeds voldoende om iemand er weer enigszins bovenop te krijgen.

Maar er is altijd wel iemand, die zich niet lekker voelt door de hoogte. Aangezien wij meestal 1 of 2 nachten ergens verblijven is het mogelijk voor deze persoon om in bed te blijven. Dan mis je het zien van de condors als dit in de Colca Canyon gebeurt. Of je gaat niet mee met de boottrip op het Titicacameer. Je houdt een dagje rust, blijft in bed en de volgende dag gaat het vaak weer met deze persoon.

In de ergste gevallen komt er een arts bij. Deze arts kijkt naar de lichamelijke situatie en hanteert vaak dezelfde methode: een aantal uren aan de pure zuurstof, een spuit in de billen, medicijnen afhankelijk van hoe de situatie is en bijna altijd gaat het dan binnen enkele uren weer beter met de patiënt.

Sorry, ik moet mijn antwoord opdelen in twee antwoorden, omdat de geboden ruimte te kort is. En ik wil je graag een uitgebreid antwoord geven Diana.
Dus hierna komt een vervolg op dit stukje, ok?
footer-vraaghetdefoxreisleider

Heeft u een praktische vraag over één van onze bestemmingen?

Vraag het de FOX reisleider
Terug naar boven