Land van de Heilige Inca's

(122 stemmen)

M. Achten

Reisdatum: 10-04-2015 t/m 29-04-2015

Dag 0:
Op 9 april 2015, daags voor vertrek naar Peru, vertrokken we naar Amsterdam voor ons Park, Sleep en Fly arrangement, om zo uitgerust aan deze reis te kunnen beginnen. Voor mij een langgekoesterde wens die eindelijk in vervulling ging.

Dag-1Dag 1: Amsterdam
Vanaf Schiphol vertrok om 13.30 uur onze rechtstreekse vlucht met KLM naar Lima. Aankomst in Lima lokale tijd om 18.30 uur waar onze reisleidster, Martina, ons stond op te wachten en waar we met de rest van groep kennismaakten. Onze groep bestond uit 17 personen, variërend in de leeftijd van 25 tot 75. Vervolgens werden we met de bus naar ons hotel gebracht in de wijk Miraflores.

Dag 2: Lima
Zoals gebruikelijk volgde een stadsrondrit. Onder meer zagen we Huaca Pucllana, een archeologisch project, heel veel indrukwekkende gebouwen in koloniale Spaans stijl (ik waande me even in Andalusië), de San Francisco kathedraal met klooster en vooral de aparte catacomben met zijn vele schedels en botten. Na een heerlijke kop koffie gingen we kijken naar de aflossing van de wacht op Plaza de Armas.

Vervolgens reden we terug naar de kust naar el parque del amor (het park van de liefde). Een park geïnspireerd op Gaudi met het standbeeld: de Kus. Jammer genoeg hing er veel mist wat in Lima vaak voorkomt, dit geeft de stad een wat troosteloze aanblik. Een eerste Peruaanse lunch volgde bij het mooie winkelcentrum Larcomar waar we o.a. kennismaakten met Ceviche, dit is een rauwe – visschotel.

’s Middags hadden we vrije tijd en vertrokken we met een aantal van de groep voor een wandeling in de wijk Miraflores. Opeens kwamen we bij een park met heel veel katten, waar we muziek hoorden. Dus gingen we kijken en wat bleek, de locals stonden op hun vrije zaterdagmiddag spontaan te dansen. Mijn Zumba bloed begon al te kriebelen en kon ik twee andere dames overhalen om mee te dansen wat de mannen uit Lima wel op prijs stelden. Iets verder op lag een markt met heel veel Peruaanse, toeristische dingen, zoals truien en vesten gemaakt van alpaca wol, uitgestald. Wat we toen nog niet wisten is dat we nog heel vaak en veel verkopers tegen zouden komen, soms wat opdringerig.

Dag 3: Lima - Nacza
Dag-3Al vroeg was het reveille, we stonden n.l. om 3 uur ´s nachts op zodat we op tijd konden vertrekken voor onze speed boottocht naar Paracas, bij de Ballestas eilanden. We zagen daar heel veel albatrossen, zeeleeuwen, met jonkies en pinguïns…. en we konden ons geluk niet op: dolfijnen gespot! De zee was tamelijk ruig en een aantal van ons werden niet goed, zodat Martina al meteen de truc met het watje en alcohol toepaste. Nooit geweten dat een watje met alcohol zo snel zeeziekte de kop indrukt. Bovendien hadden we geluk met het weer.

Op weg naar het hotel stopten we bij een fabriek waar Pisco Sour werd gemaakt. Pisco is een soort brandewijn die gemaakt wordt van gedestilleerd druivensap. Dit drankje is vernoemd naar de Pisco-indianen en is afkomstig van de wijnvelden bij de gelijknamige stad. Pisco en Ceviche zijn door de Peruaanse regering gebombardeerd tot cultureel erfgoed.

Daarna werd het tijd voor een facultatieve excursie naar Huacachina, een oasedorpje, gelegen rond een natuurlijk meer in de woestijn van Peru met enorme zandduinen. Ideaal om tijdens je rondreis te sandboarden! Helaas mochten we niet zelf rijden maar werden we gereden door een gids. Al hotseknotsend reden we steil omhoog en weer omlaag, tot op een gegeven moment, werden we verzocht uit te stappen. Nog even tijd voor een fotoshoot van de echte diehards bovenop het duin en daar kwamen de surfplanken tevoorschijn. De echte durfals konden gaan sandboarden, no pasa nada zei de gids, er gebeurt niks en inderdaad, het stelde niet zoveel voor, voordat je het wist was je beneden, het was wel gaaf om te doen.

Dag-4Dag 4: Nazca
Als optionele excursie stond voor een aantal van ons een vlucht boven de Nazca lijnen met Alas Peruanas gepland. Een Duitse, Maria Reiche, een wiskundige, heeft veel onderzoek gedaan naar deze lijnen. De lijnen van Nazca zijn geogliëfen, dit zijn tekeningen in het zand van de pampa’s van Nazca. De tientallen figuren van dieren, honderden geometrische vormen en duizenden lijnen en lijnenspellen zijn in het woestijnzand van de hoogvlakte van Peru lang bewaard gebleven. De hoogvlakte is een van de droogste gebieden op aarde met een gemiddelde jaartemperatuur van 25 graden Celsius. Het is er bijna altijd windstil en er valt vrijwel geen regen, zodat de lijnen duizenden jaren bewaard bleven.

Een aantal van de groep waagden de vlucht boven de Nazca lijnen. We zagen o.a. aap (90 meter), een kolibrie (97 meter), een spin (46 meter), een condor (135 meter), de astronaut (35 meter), in totaal 18 figuren. Helaas waren de figuren niet allemaal even goed te zien en moesten we goed kijken. De piloten gaven wel waar voor ons geld én, met het welbekende bruine zakje binnen handbereik, ging het maar nét goed met ons vieren. Als ik nog een keer deze keuze kreeg om wel of niet te vliegen boven de Nazca lijnen, ik geloof dat ik daar heel diep over na zou moeten denken.

Dag-4-(2)Voor de middag stond er een excursie naar een bijzondere begraafplaats Chauchilla gepland. Deze mummie begraafplaats ligt op 40 km rijden van de stad Nazca, midden in de woestijn. Heel apart om te zien. Op deze begraafplaats is ondanks het verwoestende werk van de huaqueros (grafrovers) veel bewaard gebleven. Een 12 tal graven zijn speciaal voor toeristen bewerkt. Door het droge klimaat en regelmatig onderhoud zijn de mummies in perfecte staat. De doden werden in die tijd gemummificeerd en in fado’s gewikkeld. Dit zijn verschillende lagen doeken die mummies in zithouding bedekten. Op de vlakten rondom de graven zie je nog veel botten rondslingeren. Ze liggen echt overal rondom de graven. Ik vond het een bizar gezicht, maar het geeft wel een idee van de oorspronkelijke begraafplaats. Dit alles maakt deze begraafplaats heel bijzonder.

Op de weg terug naar het hotel gingen we nog een aantal archeologische dingen bekijken zoals een heel oud waterirrigatie systeem en Los Paredones  een archeologische site.

Voor het avond eten bij restaurant El Corton, met een aantal uit de groep een wandeling gemaakt door Nazca, waarbij ik geregeld in contact kwam met de locals. Leuk om Spaans te kunnen spreken.

Dag 5:  Nazca - Arequipa
Dit was een hele lange reisdag van 12 uur in de bus over de Pan-American highway. Het bleek dat we een afstand van 565 km moesten overbruggen. Onze reisleidster Martina wilde graag voor het donker in Arequipa aankomen maar aangezien er een ongeluk was gebeurd lukte dit niet.

Bij aankomst in Arequipa merkten we al meteen het hoogteverschil. Het was alsof je in slow motion liep, een hele rare gewaarwording. Een aantal van de groep gingen al snel aan de hoogtepillen (Sorojchi pillen).

Dag 6: Arequipa
In de ochtend stond voor een deel van de groep een excursie gepland naar het Santa Catalina klooster. Dit is een schitterend en intrigerend complex waar je over geplaveide straten en door steegjes slentert, het is een stad op zich en bestaat uit meer dan 100 huizen, 60 straten, een hoofdplein, een kerk en zelfs een begraafplaats. Sinds 1970 is het toegankelijk voor publiek. Hiervoor hebben nonnen honderden jaren lang hier in complete afzondering geleefd, en was het leven binnen de muren van dit klooster een compleet mysterie voor de buitenwereld want er mochten geen buitenstaanders naar binnen. Het kloostercomplex is goed bewaard gebleven.

Aansluitend hebben we in het museum Santuarios Andinos het ijsmeisje Juanita gezien, een mummie, helaas mochten we geen foto’s maken. Juanita was een slachtoffer van de Capacoha, een ritueel van de uitverkorenen van de goden. De Inca’s aanbaden (naast de zon en andere hemellichamen) ook de bergen die hen omringden. Zij noemden hen de apu’s.  (Dit woord stond heel vaak op huizen geschilderd). Heel geregeld ontvingen deze apu’s offers in de vorm van coca bladeren, chica (maisbier), geofferde lama’s. Dit om ervoor te zorgen dat de oogst goed zou zijn, dat de regens op het goede moment kwamen enz. Soms bleek dat de goden kwaad waren, dan volgde een uitbarsting en moest er ingegrepen worden. Een gewoon offer was niet voldoende, dus ging men op zoek naar de mooiste, slimste en beste kinderen om hen als zoenoffer aan te bieden aan de kwade godheid, de uitbarstende apu. Juanita was een van hen.

In de namiddag hadden we wat vrije tijd. Het hotel had wel een zwembad maar we mochten er nog geen gebruik van maken aangezien er nog aan gewerkt werd.

Dag 7: Arequipa
Martina had een realitytour geregeld, degenen die meegingen kregen te zien hoe de Peruanen nu echt leefden, dus een heel realistisch beeld van het leven van de Peruanen. Helaas ging deze tocht aan ons voorbij en bleven we ’s ochtends bij het hotel.

In de namiddag toch weer een poging gewaagd om naar de stad te lopen. Arequipa is een hele mooie koloniale stad.

dag-8Dag 8:  Arequipa – Colca Canyon
Onderweg van Arequipa naar Chivay zagen we de eerste lama’s, alpaca’s en vicuña’s en vele prachtige uitzichten. We waren op weg naar Mirador del Andes, een uitzichtspunt. Martina kondigde aan dat we bij de koffiestop coca thee zouden krijgen maar net voordat we zouden stoppen was het 1e slachtoffer van hoogteziekte een feit, maar een watje met alcohol en een shot zuurstof deed wonderen. Symptomen van hoogteziekte zijn vooral duizeligheid, kortademigheid en last van je oren. Het was zeker de moeite waard om bij dit uitzichtspunt te stoppen, het hoogste punt van het Andesgebergte in Peru op 4.910 meter. Heel veel wind en tamelijk fris, maar o zo mooi. Mirador del Andes was omringd door de vulkanen in een weids landschap. En ook hier weer toeristische dingen te koop.

Bij dit uitzichtspunt is El Misti met zijn steeds bedekte sneeuwtop de bekendste vulkaan van Peru. Gelegen tussen de vulkanen Chachani (6075 m) en Pichu Pichu (5669 m) staat de Misti bekend als de 'gentleman'

Vlak bij Chivay zouden we slapen in hotel Casa de Mamayacchi,  een lodge gelegen op 3600 meter hoogte in de Colca Canyon, 2 dagen wifi loos en geen televisie, omdat het ’s nachts heel koud kon zijn werd speciaal voor de gasten om 17.30 uur de kachel aangemaakt en we lagen dus vroeg in bed, hier was het echt uitrusten.

Dag 9: Colca Canyon, Cruz del Condor
Wederom vroeg opstaan was het devies. Om 6 uur gingen we op weg naar El Cruz del Condor om de condors te gaan zien, zo hadden we, volgens Martina, de beste plek om de vogels te spotten. Wat een prachtige plek om te zijn, de wandeling die hierna volgde was ook zeer de moeite waard. Tijdens de wandeling kwamen de Condors nog geregeld overvliegen, prachtig om de thermiek van deze prachtige vogels te bewonderen. Ze zijn 1,2 meter hoog en hebben een spanwijdte van 2,70 tot 3,50 meter.

Na de lunch kregen we de gelegenheid om in het dorp Chivay wat rond te lopen, waar we veel vrouwen zagen in typische kledij.

‘s Middags een uurtje baden in thermaal bad. Heel eenvoudig maar wel even lekker.

Dag 10:Colca Canyon - Puno
Dag-10Weer een prachtig stuk van de route, vele vergezichten, besneeuwde bergtoppen en veel lama’s, alpaca’s en vicuña’s. Na de picknick stopten we bij de “ verloofde” van Martina, een man van 83 jaar die een eigen alpaca/lama farm had. We mochten een kijkje nemen op zijn farm en stonden opeens oog in oog met alpaca’s en lama’s, erg leuke beesten en nee ze hebben niet gespuugd.

Dag 11:  Puno
Vanuit Puno, werden we met een gemotoriseerde riksja naar het Titicaca meer gebracht. Dit is het hoogst gelegen, bevaarbare meer ter wereld. Natuurlijk meerden we aan bij een klein eiland waar we heel hartelijk begroet werden en de lokale bevolking ons liet zien hoe zij leefden en hoe zij gebruik maakten van de natuur.

Na een stukje verder gevaren te hebben meerden we weer aan bij een ander eiland waar een traditionele Peruaanse lunch geserveerd werd. En nog was de dag niet voorbij, een heel stuk verder tenslotte kwamen we bij een van de Los Uros eilanden, een van de drijvende eilandjes geheel gemaakt van riet. Hier wonen 6 families op een heel klein rieten eiland, heel bijzonder. Ook tegenstellingen zagen we, de rieten hutjes waar de mensen leefden, klein, donker, maar wel zonnepanelen aan de rand van het eilandje! Deze eilandbewoners leven grotendeels van onze fooi om te kunnen genieten van hun dagelijkse gang van zaken. We mochten een kijkje nemen in hun huisje van riet. Ik raakte in gesprek met een bewoner en hij verzekerde mij dat hij heel gelukkig was op zijn eiland! Maar het weer hè, altijd onvoorspelbaar. Opeens ging het heel hard regenen en zelfs hagelen, dat gooide roet in het eten, dus we gingen snel weer verder om na enige tijd weer bij een ander eilandje aan te meren. Daar ben ik in een soort van uitkijktoren geklommen. Heel apart.

Dag 12: Puno – Cuzco
Vandaag reisden we van Puno naar Cusco om daar 1 dag te verblijven. De route was best lang maar geregeld stopten we, zo brachten we ook een bezoek aan een boerenfamilie die lama’s hielden en cavia’s fokten. Cavia eten is een lekkernij in Peru. Ook hier konden we zelfgemaakte spullen kopen.

Later in de middag Cusco een beetje verkend. Zo zagen we prachtige steegjes en Christo Blanco, het grote Jezusbeeld á la Rio de Janeiro, boven op de berg.

Dag 13:  Cusco - Heilige Vallei
Een hele reis weer op deze woensdag. De groep werd verzocht om een overnachtingstas klaar te maken aangezien we in Aguas Calientes zouden overnachten. Ook wel Machu Picchu Pueblo genoemd (Machu Picchu dorp).

Onze eerste stop was bij de ruïnes van Pisac. Deze ruïnes omvatten woonhuizen, militaire en religieuze gebouwen. Na een uitleg van de gids mochten we nog rond lopen, we genoten vooral van het uitzicht.
Daarna door naar de markt in Pisac. Veel mensen vragen aan je om een foto van hen te maken met hun kinderen, de lama’s of de lammetjes voor een sol. De markt was net zo traditioneel als andere markten.

Na een heerlijke cappuccino vervolgden we weer de weg naar Ollantaytambo, gelegen in de Heilige Vallei. Dit is een grote Inca stad gebouwd tegen de berg in de vorm van een lama. De vele terrassen, die bescherming boden tegen vijanden, leidden uiteindelijk naar een fort. Hier bevindt zich de tempel van de zon, de koninklijke zalen en baden. Ook hier bevindt zich weer en intihuana, zonnewijzer. Hier kon je goed zien hoe men vroeger de grote stenen via een helling naar boven transporteerde, die men had gewonnen in een andere berg.

In Ollantaytambo bezochten we een archeologisch monument. Een hele klim naar boven, die ik maar gedeeltelijk gemaakt hebt vanwege de hoogte, af en toe snakte ik naar adem. Pas om 18.30 uur vertrokken we met Peru rail naar Aguas Calientes

Dag 14: Machu Picchu
Op deze dag wederom heel vroeg om 05.00 uur opgestaan zodat we om 06.00 uur konden vertrekken met de bus omhoog naar Machu Picchu. Aldaar kwamen we om 06.30 uur aan.

Machu Picchu is een stad van de Inca's in Peru die door de Spanjaarden nooit is ontdekt en daardoor ook niet vernietigd werd. Machu Picchu behoort tot de zeven wereldwonderen en staat op de werelderfgoedlijst. Er is in deze stad nog veel van de Inca-beschaving terug te vinden.

Machu Picchu lag heel erg geïsoleerd van de van de rest van de wereld, vandaar dat deze stad pas in 1911 ontdekt is. De stad ligt heel erg hoog  en dan zie je die muren die zo bijzonder opgebouwd zijn. Op de een of andere manier passen alle gigantische stenen precies in elkaar. Je kunt je niet voorstellen hoe de Inca’s erin geslaagd zijn om die stenen naar, ook letterlijk, ongekende hoogte te tillen en ze zo ontzettend passend in elkaar een muur te laten vormen, en uiteindelijk een hele stad.

Dag-14Je kunt er via de Inca Trail komen en kom je binnen bij Inti Punku of je gaat met de bus vanaf het dorp naar boven. Voor het lopen van de Inca Trail is een goede conditie wel nodig. Voor mij een heel bijzonder moment, al heel lang wilde ik naar Peru en op het moment dat we aankwamen bij Inti Punku (Sungate) het meest bekende uitzicht punt van Machu Picchu schoot ik helemaal vol. Allereerst die aanblik: Wauw!! Daarna voelde ik echt de mystiek om mij heen, en van pure emotie heb ik daar tranen van geluk vergoten, zo dankbaar was ik dat ik daar mocht zijn. Ik kan niet uitleggen hoe mooi het was, alléén dit wereldwonder moet je gezien hebben. Voor mij was het wel hét hoogtepunt van deze reis.

Zo tegen 11.30 uur gingen we weer met de bus terug naar het dorp, na eerst een stempel van Machu Picchu in mijn paspoort gescoord te hebben.

’s Avonds zijn we weer teruggereisd naar Cusco met Peru rail en onze bus, zo konden we nog wat weg mijmeren in de trein en bus en terugdenken aan een indrukwekkende dag.

Dag 15:  Cusco
Deze dag was vrij in Cusco, we deden het heel rustig aan aangezien we beiden nog last hadden van hoogte ziekte. Cusco ligt op 3400 meter.

’s Ochtends zijn we heel rustig naar supermercado Artisana gelopen. Dit was een overdekte hal met toch heel veel dezelfde toeristische dingen die je kon kopen. Geweefde doeken, gebreide truien en vesten van alpacawol, pennen, sleutelhangers, alpaca knuffels, de bekende dingen. Terug toch maar met de taxi voor 90 cent! naar plaza d’Armas. Een heel mooi plein in Cusco, waar een gezellige sfeer hangt.

Later in de middag hebben we een heerlijke massage ontvangen, ongeveer 20 euro voor een heel uur. Een beroemd drankje in Peru is Pisco Sour. Onze reisleidster had gereserveerd in een restaurant waar we eerst zelf Pisco Sour gingen maken. Een soort workshop zeg maar.

Dag-15Tijdens dit etentje namen we als groep alvast afscheid van onze reisleidster aangezien 5 leden van de groep hadden er voor gekozen om een paar dagen in de Amazone door te brengen, deze groep zouden we pas terug zien in Lima op het vliegveld. Toen we weer zijn zessen terug liepen naar ons hotel, toch maar even een winkeltje binnen gelopen waar we heel spontaan werden begroet en er een heel spontaan aankleedritueel plaats met traditionele kleding. Peruaanse en Nederlandse cultuur in een. Erg grappig.

Dag 16: Cusco
Nadat we de 5 groepsleden uitgezwaaid hadden vertrok de rest voor een dag excursie georganiseerd door Martina. We bezochten het plaatsje Maras. We zijn 2x gestopt bij families die op het land aan het werk waren, hier deelden we ballonnen uit aan de kinderen.

Dag-16In het plaatsje Chinchero werd de lunch werd deze keer verzorgd door een familie. Hier werd quinoa soep met brood geserveerd in een wel heel donkere, vochtige en vieze ruimte. De soep viel tamelijk tegen. Aansluitend kregen we op het binnenplaatsje een demonstratie van een 13 jarig meisje in het Engels, over de gebruiken en rituelen en natuurlijk kregen we de gelegenheid om weer iets aan te schaffen. Het hoogtepunt van die dag was het bezoek aan de zoutbaden vlak bij het plaatsje Maras.

Dag 17:  Cusco
Wederom een vrije dag in Cusco. We besloten om met zijn tienen met 2 taxi’s naar de bezienswaardigheid Sacsayhuaman te gaan, aangezien dit Quechua woord niet uit te spreken is voor toeristen wordt deze bezienswaardigheid benoemd als the sexy woman.

Het was een tamelijk pittige klim en zo kwamen we bij de militaire Inca architectuur met de drie terrassen en de verdedigingswallen. De stenen zijn zo groot en wegen ook hier zwaar, soms wel 350 ton. De stenen passen perfect in elkaar zonder dat er cement of modder werd gebruikt. Het deed mij meteen weer aan Machu Picchu denken. Daarna weer terug naar beneden gelopen  en genoten van het uitzicht, via een trap en smalle steegjes weer terug richting Plaza d’Armas.

Dag 18:  Cusco - Lima
Vertrek naar Lima vanuit Cusco met een binnenlandse vlucht van een uur. In Lima kwamen we weer aan bij het zelfde hotel als op de heenweg, dat was al redelijk vertrouwd. Het was voor de mensen die last hadden van hoogteziekte fijn om weer in Lima terug te zijn, omdat Lima op zeespiegelniveau ligt, ging het direct al meteen een heel stuk beter met de zieken.

Dag 19:  Lima
Dag-19’s Ochtends nog een flinke wandeling gemaakt met zijn vieren door Lima, wat geshopt en daarna richting het strand gelopen waar we heerlijk hebben geluncht. Zo tegen 3 uur weer terug in het hotel, even opknappen en om 16.00 uur vertrokken we richting het vliegveld. Onze vlucht vertrok om 20.00 uur is verliep uitstekend.

Dag 20: Lima  - Amsterdam
Aankomst Schiphol om 15.15 uur, hiermee eindigde onze mooie reis door Peru, wat hebben we veel gezien en genoten van alles. Na afscheid genomen hebben van alle medereiziger togen we met auto huiswaarts.

Lieve medereizigers, bedankt voor deze mooie en gezellige reis.
Thuis wacht ons de verwerking van alle indrukken, de vele foto’s en de filmbeelden die allemaal verwerkt mogen worden in een project, zodat we nog eens kunnen terugkijken op een zeer geslaagde vakantie.

Om mijn reisverslag zo compleet mogelijk te maken heb ik er informatie in verwerkt die ik van de reisleidster heb gehoord en heb ik gebruik gemaakt van internet, waaronder de FOX site, tripadvisor en Wikipedia.

Waardeer dit reisverslag

De waardering is een leidraad en heeft geen invloed op de plaatsing van het verslag!