Parel van de Indische Oceaan

(41 stemmen)

L. Premchand

Reisdatum: 28-08-2017 t/m 11-09-2017

Dag 1 & 2
We zijn er klaar voor. Koffers gepakt, visum en paspoort in de tas. We gaan met de bus en binnen een half uur staan we in vertrekhal 3. Inchecken en door de douane. De vakantie is begonnen 😊
Natuurlijk ff een bakkie (met slagroom) bij de Starbucks en vliegtuigen kijken.
Half 10 boarden Pier G9 en daar staat ons vliegtuig een Airbus. Die is echt heel groot.
We hebben de luxe dat we samen 3 stoelen hebben 👍
Als je al vanaf 5.30 wakker bent (waarom weet niemand) dan ben je bij opstijgen om 22 uur moe. Hopelijk komt het eten snel en dan slapen. Nou dat is niet gelukt! Ik alle strandjes geprobeerd (behalve onderste boven in mijn stoel) maar om 4 uur Nederlandse tijd landen we op Dubai zonder slaap!
Dubai Airport is niet bijzonder, maar wel een overstap van 3 uur.
Alle winkeltjes wel gezien (7x) en verschilt niet veel met het aanbod op Schiphol. Inchecken en weer 3 stoelen samen. Super! Na 4 uur komen we aan op Colombo. Ik ben gesloopt! Koffers van de band en op zoek naar onze gids van Fox voor de 15-daagse groepsrondreis op Sri Lanka. Altijd spannend om de rest van de groep te ontmoeten. In de bus en naar het hotel. Inmiddels begint het te schemeren en als we bij het hotel aankomen is het donker. Geen idee hoe het eruit ziet. Koffers pakken en naar de kamer. Die is ruim en schoon. Rond 20.00 uur hebben we gezamenlijk diner en om half 11 val ik bijna om. Naar bed!

Dag 3
Heerlijk geslapen! Mooie kamer en een lekker bed. We zijn in het Club Palm Bay hotel.
Het is 8 uur, dus eruit en douchen.
Om 9 uur schuiven we aan de ontbijttafel. Prima ontbijt en eten in overvloed. Warme havermoutpat met vers fruit. Heerlijk!
We hebben de ochtend vrij en gaan het resort en de omgeving ontdekken.
Er is een mooi zwembad en zelfs een fitnessruimte en tennisbaan! Als we de poort uitlopen staan we aan de oceaan. De zee is erg ruw en er mag niet gezwommen worden.
We lopen langs het strand en maken nog een rondje over Resort.
Vanmiddag hebben we een boottocht gemaakt naar het Muthurajawela moeras. Dit is een beschermd natuurgebied waar we vogels, leguanen en makaken hebben gezien.
Daarna zijn we met de boot naar een eiland gevaren waar we een heerlijke traditionele maaltijd hebben gegeten. De srilankaanse Hoppers kunnen van de lijst. Lekkere snack. Half 10 terug op het resort. Het was een leuke dag met heel veel dieren.

Dag 4
Vandaag vertrekken we om 8 uur van het resort. Half 7 de wekker, douchen en koffers inpakken. Ontbijten en dan de bus in.
Vandaag een lange dag in de bus. Fijn dat de bus airco heeft, want het is erg benauwd.
We stoppen rond 11 uur voor een koffie break. De koffie is hier iets van een oplos-nescafe-achtige substantie, dus gewoon water voor mij. Dat is wel een dingetje hier in Sri Lanka, goede koffie is niet te vinden.
Dan nog 2 uur voor de lunch in de buurt van Dambulle. Na de lunch vertrekken we naar de gouden tempel. Dit is in een grot. Deze tempel is gebouwd in 105 voor Christus en heeft mooie plafondschilderingen.
 Jammer dat deze tempel alleen te bereiken is met een trap van 300 treden 😳 met deze hitte is dat een goede training.
Als we boven zijn moeten de schoenen uit. Dat is geen probleem, behalve dat de stenen naar de grot bijna het kookpunt hebben bereikt. Best handig om dan sokken in de bus achter te laten. 🙄
Na een kort sprintje naar de eerste ingang heb ik de blaren op mijn voeten. Er zijn ongeveer 5 tempels in deze grot. Het staat vol met Boeddha-beelden en is erg bijzonder. Hier zijn ook weer veel Makaken.
Het uitzicht op de berg is geweldig. Zeker nu het donker wordt en het begint te onweren. De trap naar beneden gaat wel makkelijker. De bus in en de regen barst los. Het is nog een klein stukje naar het hotel bij Sigiriya. Het Sigiriya Village Hotel is een resort in de jungle in het midden van Sri Lanka. We komen om 5 uur aan en het ziet er leuk uit. Mooie omgeving en schattige huisjes. Douchen en de koffers uitpakken. We blijven hier 3 nachten en maken van hieruit een aantal excursies.

Dag 5
Vanmorgen werd ik bij het ontbijt gefeliciteerd door de groep en in de bus hadden ze slingers en ballonnen opgehangen en natuurlijk werd er gezongen. Van Jos kreeg ik een bijzonder cadeau, hij gaf een Pancake met chocoladesaus. Geweldig!
We zijn met de bus naar de Koningsstad Polonnaruwa gegaan. Daar hebben we het museum bezocht dat door Nederland is geschonken aan de stad.
Verder het Koninklijk paleis bezocht en de oude buitenverblijven van Polonnaruwa. Daarna zijn er 4 stenen beheren van de Boeddha bij de Gal Vihara, ook wel de tempel van steen genoemd. Deze is gebouwd in de 7e eeuw.
We hebben geluncht op een plek met een prachtig uitzicht. Vanmiddag zijn we op safari geweest om olifanten te spotten.
Dat was zo leuk. Met een open Jeep naar de vlakte. We zaten met z'n zessen in de Jeep en hadden goed zicht op de kudde olifanten. Er waren wel 100 olifanten verspreid over de vlakte.
Wat ik niet had verwacht, is dat er ook ongeveer 80 jeeps stonden. Niks spotten, gewoon met z’n allen naar een plek rijden waar de olifanten zijn. Misschien wel wat naïef van mij.
In de kudde waren ook veel jonge olifanten, die goed beschermd werden door de oudere. We waren zelfs zo dichtbij dat een olifant de auto voor ons aanviel. Gelukkig bleef het bij wat duwen en trappen.
Ook de rit in de Jeep off-road was fantastisch!
Bij het diner nogmaals gezongen en een verjaardagstaart gekregen.
Dit was een verjaardag om nooit te vergeten.

Dag 6
Vanmorgen de wekker op half 6 gezet. Ontbijt om kwart over 6 😳
Vandaag bezoeken en beklimming van de rots van Sigiriya met het fort van de koning Kasyapa en halverwege de klim zijn de beroemde fresco's van de wolkenmeisjes te zien. Dan nog een stuk naar boven, bij elkaar zo'n 1000 treden en boven is een geweldig uitzicht.
Uitblazen en dan weer terug naar beneden. Ik begrijp nu wel waarom we zo vroeg zijn vertrokken. Halverwege ben ik al liters vocht kwijt en boven gutst het zweet van mijn lichaam. En het is nog niet zo druk, want als we weer teruggaan naar beneden, is het zo druk, dat ik het vroege opstaan er zeker voor over heb gehad.
10 uur zijn we terug op het resort. Opdrogen en de waterhuishouding weer aanvullen. Om 11 uur worden we opgehaald om in de omgeving te gaan fietsen. De fietsen zouden in Nederland niet voldoen aan de omschrijving 'stationsfiets', want de meeste hadden geen goed werkende remmen en ze hebben hier nog niet gehoord van een gelzadel. Lekker Spartaans fietsen op het heetst van de dag. Best leuk want je ziet nog iets van de omgeving. Halverwege een eenvoudige lunch en dan weer over een onverharde weg terug. Living on the Edge! ☠
De fietsen weer teruggebracht en terug naar het resort. Half 3 terug op het resort en een paar uur vrij. Heerlijk even de benen omhoog, hangend in een stoel met een boek. Hopelijk morgen niet te veel spierpijn. Straks aanschuiven voor het diner en vroeg naar bed, want morgen vertrekken we weer naar een ander hotel.

Dag 7
Vandaag gewoon om 8 uur vertrokken van ons junglehotel in Sigiriya.
Na ongeveer 2 uur rijden zijn we in Matale. Beetje jammer dat het regende, maar gelukkig waren er genoeg paraplus.
In het vruchtbare gebied rondom Matale worden vele exotische specerijen verbouwd. We maken een wandeling door een kruidentuin en krijgen uitleg over kruidenthee, medicinale crèmes en specerijen die veel in de Sri Lankaanse keuken gebruikt worden.
Het lijkt erop dat ze hier voor iedere kwaal of aandoening een kruid of specerij hebben. Het kan niet anders of deze mensen worden allemaal ruim 100 jaar.
Vervolgens kregen we nog een college over allerlei zalfjes en crèmes. In de schoolbanken om te leren dat met kruidnagel je cholesterol onder controle houdt.
Daarna werd ons gezicht ingesmeerd met een crème en zou je een 'significant' verschil moeten zien. Ik zag er nog steeds uit alles 49 🙄
Gelukkig konden we in de winkel deze crèmes en specerijen kopen. Een crème tegen rimpels was nog duurder dan oil of olaz! Bizar 😕
Wel heerlijk geluncht bij die kruidentuin. Weer in de bus en naar de oude koningsstad Kandy, de tweede stad van Sri Lanka en gelegen in een prachtige vallei. Voordat we naar het hotel gaan, is er eerst nog een bezoek aan een houtsnijwinkel/atelier. Best mooie houten spullen, maar giga-duur.
Rond 4 uur zijn we naar een muziek & dansvoorstelling gegaan van de Kandy vuurdansers. Ik word daar niet opgewonden van, maar het zit in het programma. Dat is wel lastig, een aantal excursies zijn optioneel, maar liggen op de route, dus je kan alleen een paar uur in de bus wachten als je perse deze excursies niet wil doen.
Na deze ‘fantastische’ show naar het Suisse hotel. Het is een oud koloniaal hotel met prachtige hoge plafonds en authentieke details. Het avondeten is in een grote zaal en de tafels zijn luxe gedekt. Buiten een gevarieerd aanbod van groenten, vlees, vis en curry is er een groot dessertbuffet 😋
Zeker weer veel sporten als ik thuis ben.

Dag 8
Vanmorgen mochten we uitslapen! Uitgebreid ontbijt met Aziatische gerechten, maar ook Europese broodjes en kaas.
Om half 9 verzamelen in de lobby voor een stadstour door Kandy, een gemoedelijk stadje dat nog altijd als cultureel centrum van Sri Lanka wordt gezien. We gaan eerst naar de Tempel van de Tand. Volgens de overlevering wordt hier een hoektand van Boeddha bewaard en het is één van de meest belangrijke religieuze plekken in Sri Lanka.
De meeste mensen hebben hier een lang weekend vrij, omdat het dinsdag volle maan is en dat is hier een nationale feestdag. Interessant 🤔 vind ik een goed idee om ook in Nederland in te voeren. Maar dat geheel ter zijde. Het was daarom erg druk in de tempel met veel geluid van trommels en toeters, veel mensen en veel (vieze) geuren.
Na de drukte in de tempel bezoeken we de prachtig aangelegde botanische tuinen van Peradeniya.
Dat is een groot park met heel veel verschillende bomen, struiken, bloemen en planten. Mooi aangelegd en heel goed onderhouden. Wij, toeristen, betalen 1500 roepies (1000 roepies is € 6) en de lokale bevolking kan voor 15 roepies naar binnen. Hier in Sri Lanka is bijna geen uitgaansleven en mensen gaan hier dus naar het park om te ontspannen. Rond half 4 terug in het hotel en met 4 vrouwen naar het winkelcentrum gegaan. Niets gekocht 😳 weinig leuke winkels en de mode is hier wat truttig en van ongeveer 20 jaar geleden. Wel leuk om rond het lopen en alles te bekijken. Langs het meer terug gelopen en het begon weer te spetteren. We hebben geluk dat het overdag droog is. Pas 1x een beetje regen gehad.
Op de kamer opfrissen, want half 8 begint het diner.

Dag 9
Vandaag rijden we door de theeplantages richting het koloniale plaatsje Nuwara Eliya. Onderweg brengen we een bezoek aan een theefabriekje.
Voor de lunch rijden we naar een restaurant in Ramboda waar het uitzicht geweldig was.
Na deze stop gaan we richting de trein. De bus rijdt door de bergen en dat gaat gepaard met heel veel bochten. De pilletjes tegen wagenziekte doen hun werk.🤢
We gaan een treinreis maken via een prachtige route naar Bandarawela/Haputale. Het is vandaag een feestdag dus het is erg druk in de trein. Geen zitplaatsen voor ons. Gewoon 2 uur staan in de trein. Ik zal nooit meer zeuren over een kwartier staan van Haarlem naar Amsterdam. 😇
Helaas is het weer vanmiddag niet fantastisch. Het regent en daarom zien we niet zo veel als verwacht. De ramen moeten dicht want het regent binnen. Rond 6 uur komen we aan bij het Orient Hotel in Bandarawela, echt een doorreis-hotel. Klein, benauwd en niet zo schoon. Dit is het eerste hotel onder de Fox-norm.
Dit is onze laatste avond als groep. Morgen gaan we naar verschillende hotels. Gezamenlijk eten en dan in de bar afscheid nemen van de gidsen en de bus-boys.

Dag 10
Laatste keer met de groep op pad. 7 uur in de bus, want we rijden vandaag de bergen uit naar beneden.
De eerste stop is bij de Rawana watervallen. Wat een mooi gebied. De afwisseling en verscheidenheid in de natuur is prachtig. Even een Kodak-momentje en weer door. 📸
Vandaag een sanitaire stop bij een supermarkt en wat snacks inslaan want vandaag lunchen we wat later. Inmiddels eten we allemaal de heerlijke Hawaian cookies. Heerlijk! Tip voor AH.😋
Het is zoals in de meeste grote steden in Azië erg druk op straat. Een wirwar van mensen en voertuigen. Weer de bus in en we zijn onderweg naar Galle, de historische VOC-stad met het prachtige Nederlandse fort. Deze plaats ligt aan zee en er zijn mooie foto's te maken. In de kerk zie de grafstenen van Nederlanders die lang geleden hier zijn begraven. Ook de straatnamen verwijzen naar de Nederlandse geschiedenis hier in Galle.
We lunchen in een restaurant met uitzicht op de zee en we maken tot slot nog een wandeling door de stad.
We rijden naar de zuidwestkust waar de mooiste stranden liggen.
Rond 5 uur komen we bij het eerste hotel aan. Vandaag hier wordt de groep verspreid over 3 hotels. Je kon kiezen uit verschillende hotels.
Wij hebben voor het Resort Eden verkozen. Een mooi hotel aan het strand. Na het inchecken snel even een rondje maken voordat het donker wordt. De hotels waar we de afgelopen dagen zijn geweest waren mooi, maar dit is prachtig. Het eten in het restaurant is uitgebreid en de desserts zijn gruwelijk. Nu 4 nachten relaxen aan het strand.

Dag 10 t/m 13
We blijven 4 nachten in dit geweldige Strandhotel Eden. Het is een 5 sterren hotel en zo ziet het er ook uit. De keus aan eten is gevarieerd en iedere dag weer lastig om een keuze te maken. De desserts zijn ongelofelijk lekker. 😋
Onze dagen zien er ook anders uit. We zetten geen wekker👍 Beetje internetten, douchen, ontbijten tot een uur of 10.
Dan gaan we naar buiten. Een strandwandeling of we lopen naar het dorp. Het weer is heerlijk. Bewolkt en het waait altijd een beetje. Geweldig. Regen valt buiten kantoortijden. Perfect dus. De meeste toeristen komen hier voor de zon en hebben een andere mening over wat mooi weer is.

De lokale bevolking vindt het vreemd dat wij gaan lopen. Waarom willen we geen Tuktuk? Wij zijn Nederlanders, wij houden van lopen!
We hebben een koffietentje gevonden waar ze eindelijk goede cappuccino hebben😅
Uitzicht op de rivier, uit de zon en in de wind. Ik zeg, niets meer aan doen! Als we terugkomen in de middag boeken we een massage of gaan onderuit met een boek. Het lijkt wel vakantie. Rond een uur of half 7 douchen en dan naar de eetzaal. We zijn hier met nog 2 stellen van Fox en eten 's avonds samen. Daarna wat drinken op het terras.
Gisteren liepen we terug naar het hotel. Stoepen kennen ze niet, dus ik loop netjes achter Roy aan. Opeens maakt hij een move naar rechts, ik merk het te laat op en loop met mijn sexy sandalen door zacht beton 😳
In ieder geval heb ik een indruk achtergelaten op Sri Lanka.
Mijn dure Teva sandalen zien er nu uit als stenen klompen 😩
Vandaag gaan we de bus in naar het laatste hotel.

Dag 14 & 15
We vertrekken vandaag richting Colombo. Koffers om 8.15 uur buiten de kamer.
We checken uit en gaan naar het laatste ontbijt in dit geweldige hotel.
Onze ‘Foxtafel’ was voor ons gereserveerd en versierd met bloemen. Leuk!😊
We stappen om 9 uur in de bus om de anders foxgasten op te halen in de verschillende hotels. We nemen afscheid van Wal & Truus, want die hebben verlengd.
Rond een uur of 11 zijn we aangekomen in Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka, we maken een stadstour en stappen soms even uit voor een kodak-momentje. 📸 Het is een mooie stad met koloniale gebouwen. Er staat ook een prachtige rode moskee.
We lunchen in het oude ‘Dutch Hospital’ dat nu een klein winkelcentrum is.
Dan rijden we richting Hendala, waar we de laatste nacht in het Pegasus Reef Hotel slapen. Dit is dichtbij de luchthaven. Nog even door de tuin van het hotel lopen, de laatste keer chillen op een resort. Het buffet is natuurlijk wel even wennen na de luxe van ons 5 sterren resort, ook de desserts zijn onder ons niveau. Wel leuk voor Roy & Nikol dat ze weer de punten voor de toetjes kunnen bespreken. 🍰

Dag 15
De wekker staat op 5 uur! 😳Koffers om half 6 buiten de kamer zetten en dan ontbijten! Het is erg stil aan de ontbijttafel, ik ben sowieso nog niet wakker. 😶We gaan naar huis.
Kwart over 6 in de bus richting de luchthaven in Colombo. Het is ongeveer een half uur rijden. Op de luchthaven is het al vroeg druk en we voegen in bij de andere (ook veel Nederlandse en Duitse toeristen) passagiers. Een rondje maken op de luchthaven. We zien een soort van Starbucks en hebben zin in goede koffie. We hebben nog 1500 roepies (ongeveer € 9) en bestellen een kleine cappuccino en een dubbele espresso macchiato. Helaas hebben we te weinig roepies, dus dan maar de creditcard. Het is wel erg duur $ 11 voor 2 koffie in Sri Lanka. Bizar!😱
We stappen om 10 uur in het vliegtuig vliegen in 4 uur naar Dubai. Op Dubai hebben we ongeveer een uur om over te stappen. Dan gaat de airbus om 14.45 uur de lucht in naar ✈Amsterdam. Weer heerlijk 3 stoelen voor z’n tweetjes. Het is een dagvlucht en ik kan niet slapen. Dan maar lezen, een film kijken en spelletjes doen. Zodra we in de buurt van Schiphol komen merken we dat het slecht weer is. Veel bliksem en regen. ⛈We landen om 19.45 uur in de stromende regen en we voelen ons weer thuis.
We moeten met de bus naar huis, zonder jas of paraplu. We zijn rond half 10 thuis en al bijna 20 uur wakker. Douchen en slapen!😴
We hebben een prachtige vakantie gehad met mooie natuur en cultuur. Heerlijk gegeten en veel gelachen. Mooie herinneringen gemaakt.

Waardeer dit reisverslag

De waardering is een leidraad en heeft geen invloed op de plaatsing van het verslag!