Parel van de Indische Oceaan

(14 stemmen)

M. Vegter

Reisdatum: 12-09-2017 t/m 02-10-2017

We vertrekken vanaf Düsseldorf met vliegmaatschappij Etihad Airways en hebben tussendoor 1 tussenlanding in Abu Dhabi. Rond 03:30 uur lokale tijd staan we dan eindelijk op het luchthaven in Colombo en kan ons avontuur beginnen. Onze prive chauffeur James stond ons op te wachten met een naambordje en we kregen allebei een prachtige slinger om van echte orchidee bloemen !

We kwamen aan in hotel Palm Bay in Marawila waar we de eerste dag , of nou ja eigenlijk al onze 2e dag, even konden bij komen en acclimatiseren. Want ja, iedere Nederlander moet wennen aan het klimaat verschil.
Ons huisje had uitzicht op een prachtige rivier en had qua comfort niks te klagen. Die zelfde dag hadden we nog afgesproken met onze chauffeur/gids om ons reisprogramma door te lopen.
We kregen de hostess van Fox aan de telefoon en ze vroeg ons of we een goede reis hadden gehad en of de chauffeur James ons ook beviel. Erg netjes dat ze dit vragen want mocht de klik er niet zijn dan kunnen ze nog een andere chauffeur regelen.

Op de 3e dag maakten we een korte rondrit door het vissersdorpje Negombo waar we ook een bezoekje brachten aan een lokale vismarkt. Hier heb je wel een sterke maag voor nodig want de geur was niet bepaald lekker. Daarna gingen we een op safari per boot over de Ma Oya rivier waar we verschillende soorten dieren hebben gezien en genoten van een prachtig mooi uitzicht, zeker de moeite waard ! Ook hebben we het typische alcoholische drankje Arrack mogen proeven wat de lokale bevolking zelf brouwt. Je moet er van houden.

Na deze leuke excursies werd mijn partner erg ziek en moest er uiteindelijk een dokter bij komen. Ook dit was allemaal perfect geregeld door de hostess van Fox. Ook onze gids James was gelijk ter plaatste en stelde ons gerust. Even een twijfel of we de dag erna konden vertrekken naar Anuradhapura maar de hostess had geregeld dat we later konden uitchecken in dit hotel zodat mijn partner nog even de tijd had om bij te komen.
De excursie voor die dag hadden we verplaatst naar de volgende dag en we kwamen na dik 2 uur reizen aan in het Rajarata Hotel.
In dit hotel verbleven we 1 nacht en laten we maar zo zeggen dan 1 nacht hier ook wel voldoende was. Het hotel is wat primitief en de maaltijden niet al te best

Onderweg naar ons volgende hotel in Sigiriya bezoeken we nog de tempel ruïnes van Anuradhapura  en zien we de maar liefst 2000jaar oude Sri Maha Bodhi boom.
Daarna vervolgden we onze reis naar het hotel Sigiriya Village waar het echt prachtig was. Een klein, schattig huisje met een veranda er voor, midden in een prachtig natuur gebied omringt door allerlei dieren zoals schildpadden, apen, varanen etc. En vanaf het zwembad uitzicht op de Lion rock, die toen nog erg onschuldig leek van een afstandje !

We verbleven 3 nachten in dit hotel en hebben in deze 4 dagen ongelofelijk veel herinneringen gemaakt. In de vroege ochtend gingen we op weg naar de Lion rock, die we gingen beklimmen. Hier heb je zeker wel een goede conditie voor nodig want het is een hele klim naar boven. Maar eenmaal boven heb je een prachtig mooi uitzicht en was het die enorme klim zeker waard.
We bekeken de acient city of Polonnaruwa met uit rots gehakte Boeddha beelden. We maakten een jeep safari waar we ontelbaar veel olifanten hebben gezien van erg dichtbij en wat zo bijzonder is om mee te maken, we hebben een klein schooltje bezocht met 15 kinderen, wat erg armoedig is en je hier wel even bij moet slikken. En we zijn gaan thee drinken bij een mevrouw uit het dorp. Hier liet ze zien hoe ze rijst maken en van rijst weer bloem maken. Je mag haar zelfs een handje helpen! Ook hier wordt je weer met je neus op de feiten gedrukt en zie je hoe armmoedig het land kan zijn.
Echt een moment om even bij stil te staan.

Op dag 8 reisden we door naar Kandy maar gingen onderweg nog de rotstempels van Dambulla verkennen. Hier zie je een slapende Boeddha van maar liefst 14 m lang! In Kandy konden we ook de temple of Tooth bekijken maar wij hebben er voor gekozen om deze over te slaan omdat ik deze dag niet lekker was en we al vele tempels hadden bekeken. We gingen die avond naar een cultural perfomance waar je de traditionele dans kunt bekijken.
In het Thilanka hotel in Kandy heb je een prachtig uitzicht over de stad en kan er zo nu en dan wel eens een aap op je balkon zitten om je te begroeten. Dus let wel op dat je niks op je balkon laat liggen, wij zijn daar het levende bewijs van!

Op dag 9 gingen we naar de spice garden om zo de kunst van de ayurvedische geneeskunde te mogen bekijken. Ze maken hier hun eigen geneesmiddelen, beauty producten etc. op basis van kruiden. Er hangt een heerlijke geur en je krijgt zelfs tijdens de rondleiding een hoofd en nekmassage. Ook hebben we op deze dag nog de botanical gardens bekeken. Een immens grote tuin met allerlei verschillende planten, bomen en ga zo maar door. Zorg wel dat je voor dit bezoek naar een toilet bent geweest. Er is een ruim aanbod van toiletten in deze tuin maar de hygiëne is ver te zoeken en je moet boven een gat willen hangen om je behoefte te doen.

Na de stad Kandy was het tijd om door te reizen naar Bandarawela. Onderweg zijn we nog gestopt bij een thee plantage waar je vanaf het begin tot het eind het maken van thee te zien krijgt. Je kan de heerlijke thee proeven en zelfs kopen, al is dit niet heel goedkoop. De plantages liggen op een prachtig stukje gebergte en onderweg er naar toe kijk je je ogen uit. Wij liepen heel dapper in een korte broek en hemd, maar het temperatuur verschil in de bergen is echt enorm. We bereikten op den duur een punt waar het nog maar 16 graden was ! Wel verstandig dus om een vestje o.i.d. mee te nemen. En ohja, voor de mensen die last hebben van wagenziekte, neem hier even een tabletje voor, ik spreek namelijk uit ervaring!
Vervolgens worden we naar het station gebracht in Nanu Oya waar we de treinrit naar Bandarawela gaan maken. Helaas zaten wij niet bij het raam maar hebben ondanks dat toch nog wat mooie plaatjes weten te schieten. Ook hier kijk je onderweg weer je ogen uit, wat een prachtige omgeving is het toch. Onze chauffeur stond ons op te wachten bij het station in Bandarawela en we vertrokken naar ons hotel.

Het hotel was erg koloniaal en niet hyper modern, maar het was weer te doen voor 1 nachtje. Het eten in het Bandarawela hotel was daar in tegen wel weer verrukkelijk!
We konden de volgende morgen als optie de Horton Plains doen maar omdat de weersomstandigheden niet al te best waren en de entree prijs ook aan de vrij dure kant was hebben we besloten om dit niet te doen. Onze gids wist ons te vertellen dat we dan beter naar Little Adams Peak konden gaan, dit was zelfs gratis. Blij met dit advies zijn we daar heen vertrokken. Ook dit was weer een hele klim naar boven maar het uitzicht was fenomenaal.

Na deze excursie reisden we door naar Tissamaharama ook wel Tissa genoemd. Hier gingen we naar het Chandrika hotel waar we ook weer in een prachtig huisje zaten.
We konden als optie een safari maken maar we hoorden dat er niet veel te zien zou zijn dus hebben we dit maar aan ons voorbij laten gaan.
De laatste dag van onze reis voordat we aan onze strandvakantie begonnen zijn we nog naar Galle geweest waar we een city tour hadden. Erg bijzonder om te zien omdat dit de ommuurde VOC stad is en je hier een stukje van Nederland te zien krijgt. Daarna zijn we naar een olifanten weeshuis geweest waar de olifanten worden gevoerd en verzorgd indien ze gewond of verminkt zijn. Ook dit is weer een hele belevenis op zich.
Als laatste gingen we naar een schildpadden verblijf waar zeeschildpadden worden gebracht die verwondingen hebben opgelopen of nog de ongeboren zeeschildpadden. Hier verblijven de kleine schildpadden tot 6 dagen oud, daarna worden ze weer terug gezet de zee in. De gewonde schildpadden blijven altijd in het verblijf, omdat ze in de zee het niet gaan redden.

We vervolgden onze reis naar het laatste hotel, the Palms. Nu moesten we afscheid nemen van onze gids, die ons geweldig goed heeft vervoerd en waar we heel veel lol mee hadden gehad. Dit was best een moeilijk moment omdat je elkaar waarschijnlijk nooit weer gaat zien.
The Palms was het laatste hotel waar we lekker konden relaxen en genieten van het strand. Onze gids had ons nog verteld dat het wel regenseizoen was dus wij waren al bang dat de laatste dagen letterlijk in het water zouden lopen.

Gelukkig viel dit erg mee, de 1e 2 dagen hebben we veel bewolking en regen gehad, daarna werd het schitterend weer met heel af en toe een bui. In deze dagen kan men nog kiezen voor optionele excursies, bijv. een fietstocht of een wandeling door de jungle. Wij hebben besloten dit niet meer te gaan doen. Je doet in die 14 dagen best veel op een dag en je moet natuurlijk ook een beetje uitgerust weer naar huis gaan. Maar dit is ieder zijn eigen natuurlijk. Het hotel is prima te doen voor 6 dagen, je kan er heerlijk zwemmen en lekker uitrusten op het strand. Er zijn verder niet veel faciliteiten bij het hotel dus je moet jezelf kunnen vermaken.

Op het strand kun je genieten van de ondergaande zon, dan moet je wel geluk hebben dat het helder is in de lucht. Helaas lopen er wel wat beach boys op het strand die je overal mee naar toe willen lokken voor excursies. Op den duur moet je gewoon duidelijk zijn dat je het niet wilt, dan komen ze ook niet meer naar je toe.
Voor de mannen die hun vriendin nog ten huwelijk willen vragen is dit een prachtige plek. De mijne is erg romantisch op het strand op zijn knie gegaan en heeft onze vakantie nog bijzonderder gemaakt!

De laatste dag werden we opgehaald door een chauffeur van Fox die ons naar het vliegveld in Colombo bracht. Ook deze reis van 2 uur was weer erg prettig en hebben een goed gesprek gehad met de chauffeur.

Op het vliegveld in Colombo stonden 2 mannen van fox ons op te wachten die ons naar de gate zouden begeleiden. Super netjes ! Aangezien het moeilijk te vinden is voor ons kregen we hierbij begeleiding. Als je nog roepies over hebt kun je dit inwisselen op het vliegveld, wij hadden van te voren alles opgemaakt in het hotel. Omdat wij nog lang moesten wachten op het vliegveld en we ook een nachtvlucht hadden besloten we wat te eten bij de Burger King. Dit is overigens de enige eettent op het vliegveld en je schrikt enorm van de prijs! Ongeveer 30euro voor 2 hamburgers en 2x patat. Nou dat mag dan wel heel lekker smaken hoor ik je denken maar dat viel helaas ook nog mee. Mijn partner moest bij de douane zijn koffer nog open maken voor een busje haarspray, ja voor een busje haarspray. Dus mocht je dit bij je hebben, is ons advies dit weg te gooien voordat je weer naar huis gaat.
We vlogen weer met Etihad richting Düsseldorf en maakten weer een tussenlanding in Abu Dhabi.

Dit was ons reisverslag van 21 dagen rondreizen in Sri Lanka. Wij willen het iedereen aanraden die ook nog maar enige twijfel heeft. Sri Lanka is prachtig om te zien en met zo veel verschillende omgevingen in zo’n klein land heb je het idee dat je in allerlei verschillende landen bent geweest.
Alles wordt in de puntjes voor je verzorgd en de gids behoed je voor dingen of raad dingen af wat ook heel erg prettig is. Wij willen iedereen die nog naar dit land gaat heel veel plezier wensen en zorg dat je er vooral enorm van geniet!

Waardeer dit reisverslag

De waardering is een leidraad en heeft geen invloed op de plaatsing van het verslag!