Tanzania

(25 stemmen)

M. Geurtsen

Reisdatum: 14-07-2015 t/m 25-07-2015

Dag 1 Amsterdam – Nairobi – 14 juli 2015
Voorafgaand aan de reis heb ik me wel een beetje zorgen gemaakt over de veiligheid in met name Kenia. Maar ik kan nu zeggen dat ik me geen moment onveilig heb gevoeld. De reis verliep vlekkeloos en na een chaotisch tafereel op het vliegveld in Nairobi waar net een prominent persoon aankwam en er wel 100 mensen stonden met een naambordje was de contactpersoon van FOX toch redelijk snel gevonden en werden wij door hem en een chauffeur welke later ook de gids van de safari’s bleek te zijn naar het hotel gebracht (20 minuten).

We werden hartelijk ontvangen met een drankje en een warm doekje en zijn na nog een drankje in de bar vroeg naar bed gegaan.

dag2foto1Dag 2 Nairobi - Lake Nakuru – 15 juli 2015
‘s Ochtens zijn wij al vroeg met John in het busje vertrokken naar Lake Nakuru. Na anderhalf uur maakten wij onze eerste stop en daar zagen we klipdassen. Iemand vertelde ons dat zij familie waren van de olifant, hetzelfde dna. Wij dachten dat wij in de maling genomen werden, maar later bleek dit toch echt zo te zijn.

Vervolgens kregen wij de optie om een boottocht te maken op lake Naivasha. Dat hebben we gedaan en dat is echt een aanrader. We hebben ontzettend veel vogels gezien waaronder veel maribu’s, maar ook nijlpaarden, giraffes, waterbokken en zebra’s.

Vervolgens hebben we nog 2 uur gereden en kwamen wij rond lunchtijd bij de Lion Hill Lodge aan. We hebben daar heerlijk gegeten. Er was een ruim buffet aanwezig. Daarna hadden we nog even vrije tijd en die hebben wij heerlijk aan het zwembad doorgebracht.

dag2foto3Om half 4 hadden wij onze eerste gamedrive. We hebben veel dieren gezien waaronder een neushoorn. Dat was bijzonder want die hebben wij verder niet meer gezien. Helaas waren de grote groepe flamingo’s alleen in de verte te bewonderen.

Voor het diner werden we getrakteerd op Afrikaanse dans. Vlak voor het moment dat we mee konden dansen zijn wij naar het restaurant gevlucht. Na een heerlijk diner met volop keuze zijn wij naar de lodge gegaan. Daar kreeg mijn vriend nog even een hartverzakking toen hij een groot warm beest in bed aantrof, maar dat bleek een kruik te zijn. Het koelt ‘s nachts behoorlijk af.

Dag 3 Lake Nakuru - Masai Mara Wildreservaat – 16 juli 2015
Blijkbaar was ik zo teleurgesteld in de flamingo’s die we alleen in de verte hebben gezien dat ik tijdens het ontbijt de rotsblokken al voor flamingo’s aanzag. Onze chauffeur was zo vriendelijk om ‘s ochtends nog even naar het meer te rijden, waar we nu een aantal flamingo’s iets dichterbij aantroffen. Daarna volgde een lange rit van zo’n 5 uur, waarvan de laatste 2 uur op een verharde (hobbelige) zandweg.

Onderweg zagen we veel mensen lopen die lange afstanden af moesten leggen naar oa hun werk, grote groepen vee met hoeder, stalletjes met fruit, Masaidorpen, veemarkt, krotten, maar ook de nodige dieren.

We arriveerden rond de lunch bij het tentenkamp. Daar werden we wederom hartelijk verwelkomd en na een heerlijke lunch hadden we even tijd voor onszelf. Aan het eind van de middag hadden we onze tweede gamedrive. Er waren al grote groepen gnoe’s en zebra’s van de Serengeti naar de Masai Mara gekomen. Daarnaast hebben we een leeuw zijn prooi zien verorberen en van dichtbij 2 leeuwen gezien die zoals de gids het noemde hun honeymoon hadden.

dag4foto1Dag 4 Masai Mara Wildreservaat – 17 juli 2015
‘s Ochtends werden we wakker met vogelgeluiden. Na het ontbijt hebben wij een lange gamedrive gedaan. Naast de gebruikelijke dieren die je eigenlijk altijd wel ziet zoals zebra,’s buffels, olifanten, struisvogels, zwijntjes, gnoes hebben we ook de opvallende secretary bird, leeuwen en een cheetah gezien. ‘s Middags hebben we na de lunch weer even een boekje gelezen bij het zwembad en vervolgens nog een gamedrive gedaan.

Dag 5 Masai Mara Wildreservaat – Nairobi – 18 juli 2015
Na het ontbijt zijn we weer vroeg vertrokken naar Nairobi. Grappig hoe je onderweg gewoon stil kunt staan op de hoofdweg omdat er een groep bavianen midden op de weg zit. Ook weer de nodige dieren onderweg gezien waaronder een groep giraffen.

Eenmaal terug in het hotel hebben we gelunched. Over de kwaliteit van het eten waren wij voor het eerst wat minder tevreden. Daarna hebben we nog een tijd bij het zwembad doorgebracht en zijn wij op tijd gaan slapen omdat ik inmiddels erg verkouden was en last had van mijn ingewanden.

Dag 6 Nairobi - Ngorongoro Wildreservaat – 19 juli 2015
Vandaag hebben we de hele dag in de auto gezeten. Dat was na de reisdag van gisteren best pittig. Bij de grens met Tanzania werd je gescand en werd je gele boekje gecontroleerd op inentingen.

Aan het eind van de middag kwamen wij bij het Farmhouse aan. Een plek waar ze groenten en fruit zelf verbouwen en waar oa ook een koffieplantage aanwezig is. Wij hebben na aankomst een rondje gelopen over het grote terrein en hebben daarna op het terras een drankje gedaan. Een half uur voor het diner kregen we een cocktail en hapjes aangeboden. Het avondeten zelf was erg goed en de kamer was mooi en ruim

dag7foto1Dag 7 Ngorongoro Wildreservaat – 20 juli 2015
Na het ontbijt konden wij zelf ons lunchpakket samenstellen en zijn we vertrokken naar de krater. De bewolking hing heel laag waardoor het erg mistig was, maar éénmaal in de krater was daar gelukkig niets meer van te merken. Een aantal diersoorten komt in de krater niet voor, maar we hebben enorm veel dieren gezien. Bijzonder was het grote aantal nijlpaarden.

We hebben geluncht bij een watertje waar de nijlpaarden gewoon in het water lagen. Ook moest je goed op je eten letten, want er vlogen bruine arenden die het eten zo uit je handen gristen. Na de gamedrive hebben we de auto nog even laten checken bij een lodge waar we een mooi uitzicht op de krater hadden.

dag8foto1Dag 8 Ngorongoro Wildreservaat – Serengeti 21 juli 2015
Vandaag stond er weer een lange rit op de planning. Maar aangezien deze rit grotendeels door de parken ging vormden de dieren die je onderweg zag een fijne afwisseling. Daarnaast hebben we ervoor gekozen om in plaats van een bezoek aan het museum, een Masai dorp aan te doen. We werden ontvangen met een rituele dans en zang. Het viel me op dat de mensen geen contact zochten en je nauwelijks aankeken. Daarna mochten wij in een hutje kijken. Vervolgens werden de spullen getoond die zij gemaakt hadden en je (voor veel geld) kon kopen. Daarna hebben we nog een kijkje genomen in een hut waar de kinderen les kregen.

Bij de ingang van Serengeti hebben we een uur moeten wachten voordat de papieren geregeld en gecheckt waren. Heb toen een mooie hagedis gefotografeerd.

Rond 13.30 uur arriveerden wij bij de lodge. Onze kamer had een prachtig uitzicht over de Serengeti. We moesten de ramen dichthouden omdat anders de kans bestond dat we apen op onze kamer zouden krijgen. Aangezien wij allebei erg moe waren zijn wij na de lunch even op onze kamer gaan rusten. Aan het einde van de middag hebben onze eerste gamedrive gedaan in Serengeti National Park. We hebben onder andere cheetahs gezien en een grote kudde olifanten. Het was grappig om te zien hoe een kleine olifant alles in het werk stelde om ons weg te jagen.

‘s Avonds hebben we lekker gegeten en werden we verrast door een erg goed optreden van het personeel.

Dag 9 Serengeti National Park 22 juli 2015
Vandaag hebben een lange gamedrive gedaan in de Serengeti. Naast de dieren die we regelmatig gezien hebben we dit keer oa ook een krokodil en een varaan gezien. We zijn lang op zoek geweest naar het luipaard, heb nog nooit zoveel bomen bestudeerd, maar dat is helaas niet gelukt.

dag10foto1Dag 10 Serengeti National Park – Tarangire 23 juli 2015
Vandaag hadden we wederom een lange reisdag. We hebben nog een uur door de Serengeti gereden en zijn toen via het park Norongoro naar een lodge bij het meer Manjara gereden. Vanaf daar kon je in de verte weer een grote groep flamingo’s op het water zien.

Onderweg hebben we veel baobab bomen gezien. Aan het einde van de middag kwamen wij aan bij het kamp. Nadat we op een komsiche manier ontvangen werden hebben we even de spullen in de kamer gezet en zijn toen meegegaan met de gratis wandeling naar het meer onder begeleiding van een gids. Daar zat een grote groep pelikanen en 2 nijlpaarden. We waren erg verrast dat er aan de waterkant ook nog een drankje voor ons geregeld werd.

dag11foto1Dag 11 Tarangire - Kilimanjaro – Amsterdam – 24 juli 2015
Na het ontbijt hadden wij onze laatste gamedrive. Dit park is relatief nieuw (zo’n 50 jaar oud) en er waren veel dieren te zien. De leeuwen zorgden zoals wel vaker letterlijk en figuurlijk voor het hoogtepunt van de dag. Vervolgens zijn we doorgereden naar Arusha waar we een lunch hebben genuttigd. Hier hebben we afscheid genomen van onze gids en werden we door een andere chauffeur naar het vliegveld gereden.Helaas was door de bewolking de Kilimanjaro niet te zien.

Dag 12 Aankomst Amsterdam – 25 juli 2015
Om 7.30 uur zijn we geland op Schiphol en kwam er een einde aan deze onvergetelijke reis. Wij zijn een bijzondere ervaring rijker.

Waardeer dit reisverslag

De waardering is een leidraad en heeft geen invloed op de plaatsing van het verslag!