Ga goed voorbereid op reis

Vaccinaties & Gezondheid

Belangrijke gezondheidstips

Zon en hitte

  • Vermijd direct zonlicht tussen 11.00 en 14.00 uur 's middags.
  • Gebruik regelmatig zonnecrème met een hoge beschermingsfactor (15 of hoger).
  • Draag een zonnebril en beschermende kleding.
  • Drink voldoende. Wees matig met alcohol of caffeïnehoudende dranken.
  • Neem bij maaltijden wat meer zout dan gebruikelijk.
  • Gebruik, zeker bij extreme hitte, ORISEL (O.R.S.) Dit is een poeder, wat u oplost in warm water, dat uw lichaam weer voorziet van de broodnodige zouten en mineralen. Het beste te gebruiken voor het slapen gaan, zodat uw lichaam dat rustig kan opnemen.
  • Vermijd overmatige inspanning.

 

Insecten (met name bescherming tegen malariamuggen)

  • Beperk activiteiten buiten na zonsondergang.
  • Draag bedekkende kleding (lange mouwen, lange broek, sokken en schoenen).
  • Gebruik goede muggenwerende (van DEET voorziene) crème op onbedekte lichaamsdelen.
  • Gebruik een muskietennet en gebruik airconditioning of ventilator indien aanwezig.

 

Eten en drinken

  • Drink alleen gebotteld water.
  • Kook leidingwater gedurende 10 minuten.
  • Drink geen ongepasteuriseerde melk.
  • Gebruik geen ijsblokjes.
  • Gebruik voor tandenpoetsen ook gebotteld water.
  • Controleer bij het flessenwater of de dop nog wel beveiligd is.
  • Let op dat voedsel goed gekookt of goed doorbakken is (met name vlees en vis).
  • Eet nooit rauwe schaal-/schelpdieren.
  • Eet geen restjes en koop zeker niet zomaar voedsel op straat.
  • Eet alleen fruit en groente als het zelf gewassen en geschild is.
  • Eet geen onverpakt ijs.

 

En verder...

  • Vliegen en alcohol is geen goede combinatie. Door de ijle en droge atmosfeer komt een drankje in een vliegtuig drie keer zo hard aan, waardoor u sneller dronken wordt en uitdroogt. Om uitdroging te voorkomen, kunt u het nuttigen van alcohol (en koffie) het best beperken en veel water drinken.
  • Loop nooit op blote voeten, zelfs niet op het strand.
  • Zorg voor de noodzakelijke inentingen.
  • Loop niet in lang gras.
  • Zwem niet in stilstaand of langzaam stromend (zoet) water.
  • Neem medicijnen altijd mee in de handbagage.
  • Denk aan een goed gevulde EHBO-kit.
  • Zorg ervoor voldoende verzekerd te zijn en check de ziektenkosteverzekering.
  • Handen wassen in een tropisch land voorkomt veel nare buikklachten. Een flacon met een ontsmettingsmiddel kan voor uitkomst zorgen als er geen water in de buurt is.
  • Begin tenminste 4-6 weken voor vertrek met de voorbereiding.

Terug naar boven