Een overzicht van antwoorden op de meest gestelde vragen

Veel gestelde vragen

  • Bagage en handbagage

    Tijdens onze rondreizen mag je per persoon 1 koffer van maximaal 20 kg. meenemen. Daarnaast kun je 1 stuk handbagage meenemen. Houdt hiervoor rekening met 5 a 7 kg.

    Het kan zijn dat het aantal toegestane kilo's van de luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt hiervan afwijkt. Wij houden dit maximum gewicht aan, omdat de bus op jouw bestemming vanwege de veiligheid een beperkt gewicht mag vervoeren.

    Afmeting van jouw koffer
    Voor de maximale afmetingen van jouw bagage verwijzen wij je naar de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. De ANVR toont deze informatie per vervoerder.

    Specifieke bagage-informatie
    Indien voor jouw reis specifieke bagage-informatie van toepassing is, dan zullen wij je middels de reisbescheiden informeren. Je kunt hierbij denken aan het reizen met een reistas in plaats van een harde koffer of een wijziging in het maximale gewicht i.v.m. binnenlandse vluchten.

    Inzake de EU regels voor Handbagage & Bagage verwijzen wij je naar de website van de luchthaven Schiphol. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van eventuele gewijzigde regels voor Handbagage & Bagage.

  • Wat is een Optieboeking?

    Heb je gekozen voor een optieboeking?
    Met een optie heb je een bedenkperiode van maximaal 5 dagen. Binnen deze periode kun je vrijblijvend kiezen om definitief te boeken of kosteloos te annuleren. Indien wij binnen de bedenkperiode niets van jou vernemen wordt de optieboeking automatisch definitief. Je kunt de optieboeking in jouw FOXBOX definitief maken of annuleren.

    Voor het verlopen van jouw optieboeking sturen we je nog een bericht per e-mail om je te herinneren aan het verlopen van jouw optieboeking.

  • Kan ik mijn stoelen in het vliegtuig online reserveren?

    Mocht je een preferentie voor een stoel in het vliegtuig hebben (gangpad/raamplaats/stoelen naast elkaar), dan kun je deze aan ons doorgeven op het boekingsaanvraagformulier. Een preferentie is een voorkeur, deze kunnen wij dan ook nimmer garanderen.

    Bij een aantal luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om zelf via de website van deze maatschappij online in te checken en/of vooraf stoelnummers te reserveren. Indien dit mogelijk is dan wordt de procedure, die voor de uitvoerende luchtvaartmaatschappij van jouw reis geldt, in de reisbescheiden uitgelegd. De reisbescheiden ontvang je 7 dagen voor vertrek. Eerlijkheid gebiedt ons te melden dat ook in dit geval geen garanties afgegeven kunnen worden. De luchtvaartmaatschappij behoudt te allen tijde het recht om reeds vastgelegde stoelen in te trekken en naar eigen goeddunken opnieuw in te delen. FOX heeft hier geen invloed op en kan niet verantwoordelijk worden gehouden.

    Vliegen met KLM
    Zodra jouw KLM Boekingscode bij ons bekend is, ontvang je van ons een e-mailbericht. Deze code wordt dan in jouw FOXBOX getoond. In de e-mail wordt uitgelegd hoe je de stoelnummers kunt vastleggen.

    Doorgaans gebeurt dit 30 dagen voor de vertrekdatum. In sommige gevallen kan het zijn dat deze code op een eerder tijdstip bekend is. FOX zal deze dan zo spoedig mogelijk per email toesturen.

  • Betalingen; wanneer betaal ik wat?

    U heeft een mooie reis geboekt, gefeliciteerd!

    We realiseren ons dat u hier wellicht lang voor heeft gespaard. Onze reizen kunt u daarom eenvoudig online betalen in uw FOXBOX. Zodra de boeking van uw reis definitief is, dus uw vluchten en accommodatie zijn akkoord, dan ontvangt u van ons een boekingsbevestiging. Dit is ook uw factuur. Op deze factuur staat de reissom gespecificeerd beschreven. Ook kunt u hierop de betalingstermijn en betalingsgegevens terugvinden. De factuur wordt per e-mail naar u verstuurd.

    We hebben een aantal  voorwaarden voor het betalen van de reissom:

    • Als u niet binnen 6 weken vertrekt, dan is de aanbetaling van 20% van de reissom + de gehele verzekeringspremie.
    • Het restant van de reissom dient u uiterlijk zes weken vóór vertrek over te maken.
    • Indien de reisovereenkomst binnen zes weken vóór de dag van vertrek tot stand komt, dient u de gehele reissom direct te voldoen.
    • In uw FOXBOX vindt u altijd een duidelijk overzicht van de status van uw betaling.

    Is het nog niet helemaal duidelijk? Geen probleem. we hebben alles nog wat uitgebreider op een rij gezet:

    Alles over het betalen van uw reis

  • Alles over een ESTA aanvraag

    Reis je naar of via de Verenigde Staten?
    Passagiers uit landen die onder het Visa Waiver Program vallen, dienen een aanvullende reistoestemming (ESTA) aan te vragen voor reizen naar of via de Verenigde Staten. Deze aanvraag kan eenvoudig online worden ingediend.

    Lees alles over een ESTA aanvraag doen

  • Prijsverschillen in de reissom

    FOX werkt met wisselende prijzen. Hetgeen betekent dat prijzen kunnen variëren naargelang bezetting op de rondreis en het tijdstip van boeking, maar uiteraard ook door prijsacties met een tijdelijke boekingsduur. Het tijdstip van boeken is aldus bepalend voor jouw prijs. 

    Voor al onze reizen geldt dat de actuele prijs op dat moment de beste prijs is. Actie tarieven en zeer gunstig geprijsde reizen zijn beperkt beschikbaar. Wees er dus snel bij, want op = op!

    Het kan voorkomen dat groepsgenoten verschillende reissommen hebben betaald. In geen geval zal FOX overgaan tot restitutie van verschillen in reissommen.

  • Hoe weet ik wat de status van mijn boeking is?

    Je kunt de status van jouw boeking volgen via jouw FOXBOX.

    Nadat je een boeking hebt gemaakt, wordt er automatisch een FOXBOX voor je aangemaakt. Je ontvangt een bericht met meer uitleg over de FOXBOX en over het aanmaken van een wachtwoord om veilig in te kunnen loggen.

    In de FOXBOX kun je naast de status van jouw boeking ook persoonlijke gegevens aanvullen, de reisbescheiden inzien en uitprinten. Ook bieden we een paar leuke en handige voordelen via het FOX Klantvoordeel.

    Direct naar jouw FOXBOX

  • Ik heb afwijkende wensen voor mijn boeking, is mijn aanvraag/ reservering bindend?

    Wanneer je speciale wensen hebt bij jouw reservering, verzoeken wij je dit op te geven in het opmerkingenveld van het online boekingsformulier. Hier kun je al jouw reiswensen aangeven. Bij afwijkende wensen in het opmerkingenveld is de boeking niet bindend. FOX neemt dan direct contact met je op om jouw wensen door te spreken.

  • Ik heb geen e-mailbevestiging ontvangen

    Het kan gebeuren dat e-mailberichten van FOX in de map "Ongewenste e-mail" of "Spambox" van jouw mailbox terecht komen.

    Wij adviseren je dan ook om deze map regelmatig te controleren, met name als je reeds een reis geboekt hebt, of een boekingsaanvraag hebt lopen. Het is tevens aan te raden om FOX toe te voegen aan jouw veilige contactpersonen. De e-mailberichten zullen dan in de toekomst steeds jouw inbox terechtkomen.

  • Is het afsluiten van een reisverzekering verplicht?

    Het sluiten van een annuleringsverzekering is van groot belang. Wij stellen het in het bezit zijn van een adequate reisverzekering zelfs als noodzakelijke voorwaarde voor het boeken van een reis. Als je onverwachts voor vertrek moet annuleren of de reis zou moet afbreken, kunnen de kosten daarvan fors oplopen.

    FOX kan een kortlopende reisverzekering aanbieden aan FOX reizigers met een Nederlandse, Belgische, Duitse en Luxemburgse nationaliteit, mits je woonachtig bent in dat land en ook ingeschreven staat. Wanneer je geen Nederlandse Zorgverzekering hebt, ben je bij de reisverzekering niet gedekt voor de Medische Kosten.

    Je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk om te controleren of je aan alle voorwaarden voldoet voordat je een reis- en of annuleringsverzekering boekt.

    Indien je geen reisverzekering via ons hebt afgesloten, kunnen we je na het maken van een boeking vragen om een kopie van jouw reisverzekeringspolis te overleggen. De verzekeringsgegevens (polisnummer en naam verzekeringsmaatschappij) dienen aan jouw boeking te worden toegevoegd. Dit kun je zelf via jouw FOXBOX doen.

    Lees meer over verzekeringen

  • Mijn reis verschijnt niet in de FOXBOX

    Als jouw reis niet in jouw FOXBOX verschijnt, komt dit meestal omdat je de reis via een FOX Verkooppunt, meestal een reisbureau hebt geboekt.

    In dat geval loopt alle communicatie over de reis via dit reisbureau. Zij houden je op de hoogte van al het nieuws en de ontwikkelingen omtrent jouw boeking. Je kunt dan ook bij hen terecht voor al jouw vragen en opmerkingen.

    VakantieXperts heeft een eigen inlogcode voor reizigers, zodat je de reis op de website van VakantieXperts kunt inzien. We adviseren je om dit bij jouw reisbureau na te vragen.

  • Alles over het visum

    Een visum is een officiële toestemming om een land binnen te reizen en in dat land voor bepaalde tijd te verblijven. Als je de Nederlandse nationaliteit hebt, heb je voor een aantal FOX bestemmingen een visum nodig. Er zijn bij onze reizen meestal 2 opties; wij verzorgen het visum voor je, of je regelt het visum zelf. Tijdens het boekingsproces zie je welke opties er voor jouw bestemming zijn.

    Lees alles over de Visum procedure

  • Waarom heeft FOX mijn paspoort nodig?

    Wij hebben jouw paspoort nodig, als je het visum door FOX laat verzorgen.

    Het paspoort hebben wij nodig om de noodzakelijke handelingen te kunnen voeren om jouw visum aan te vragen. Hierdoor zul je bij aankomst in het land van jouw bestemming geen problemen bij de douane ondervinden.

    Wij sturen je ruim van te voren een uitgebreide brief met daarin de voor jou geldende procedure. 

  • Wanneer krijg ik mijn reisbescheiden?

    De digitale reisbescheiden staan 7 dagen voor vertrek klaar in jouw FOXBOX. Ook indien je de reisbescheiden per post wenst te ontvangen, ontvang je deze 7 dagen voor vertrek. Om de reisbescheiden per post te ontvangen, dien je dit bij het boeken aan te geven. De kosten hiervoor bedragen € 10,- per boeking.

    In jouw FOXBOX vind je de e-tickets, een deelnemerslijst (bij groepsreizen), een vluchtschema, informatie over algemene zaken en een hotellijst voorzien van adressen en telefoonnummers.

    Daarnaast ontvang je een overzicht van eventueel extra te maken optionele excursies, die je desgewenst bij de reisleiding ter plaatse kunt boeken. Je bent geheel vrij om hieraan deel te nemen (geen enkele optionele excursie is verplicht).

  • Alles over een reservering "Op aanvraag"

    Een vertrekdatum van een reis kan de status "Op aanvraag" hebben. Dit betekent in het kort dat de door jou geboekte reis, of enkele onderdelen van de reis, niet direct vanuit onze voorraad beschikbaar zijn. Maar wat houdt dit voor de reis en het vervolg in?

    Je leest er alles over op onze speciale uitlegpagina

  • Wat houdt een vlucht- en/of accommodatietoeslag in?

    Luchtvaartmaatschappijen stellen een bepaald aantal stoelen beschikbaar tegen een basistarief. Het kan voorkomen dat deze voorraad op is en de stoelen niet meer in het basistarief vallen. Vanaf dat moment kunnen wij de stoelen alleen nog met een vluchttoeslag kopen. Desondanks blijf je in de Economy Class reizen.

    Wanneer deze situatie van toepassing is, staat deze vertrekdatum "op aanvraag". Van een vluchttoeslag kan eveneens sprake zijn, wanneer er van de standaard reisduur afgeweken wordt, bijvoorbeeld door het aanvragen van een verlenging.

    Wanneer een vluchttoeslag op jouw boekingsaanvraag van toepassing is, wordt er te allen tijde eerst contact met je opgenomen om dit met jou te bespreken.

    Er kan ook sprake zijn van een accommodatietoeslag, indien de standaardkamer zoals aangeboden in het reisaanbod niet meer beschikbaar is of niet meer beschikbaar is tegen het basistarief.

    Wanneer dit van toepassing is op jouw boekingsaanvraag, worden de mogelijkheden altijd eerst met jou besproken.

  • Welke hotels zijn opgenomen in mijn rondreis?

    Bij de reis die je wilt maken vind je een selectie van hotels waar we in de bestemming gebruik van maken. Dit zijn de meest gebruikte hotels voor deze reis. We kunnen de hotels niet altijd garanderen, omdat een hotel bijvoorbeeld geen beschikbaarheid heeft. We overnachten dan in een gelijkwaardig alternatief.

    Je ontvangt een definitief overzicht van de hotels, de hotellijst, bij jouw reisbescheiden. Deze vind je ongeveer 7 dagen voor vertrek in jouw FOXBOX.

  • Als ik online een reis boek, kan ik dan gebruik maken van het Herroepingsrecht?

    Nee, je kunt hier bij FOX, verre reizen van ANWB geen gebruik van maken. Bij het online boeken van jouw reis ga je bij FOX een definitieve overeenkomst aan. Na bevestiging van jouw boeking is er geen Herroepingsrecht.

  • Fooien

    Fooienpot
    Buiten Europa is het geven van een fooi zeer gebruikelijk. Daarom vragen wij alle deelnemers bij aanvang van een (single) groepsrondreis een bijdrage te doen aan de gezamenlijke ‘fooienpot’. Hier worden bijvoorbeeld fooien voor hotel- en restaurantpersoneel, chauffeurs, lokale reisleiding en portiers en kruiers uit betaald. De hoogte van de fooienpot vind je bij de desbetreffende reis onderaan het ‘Prijzen & Inbegrepen’ tabblad onder het kopje ‘Niet inbegrepen’. De fooi voor de reisleider is hierin niet meegenomen. Op alle bestemmingen wordt met een fooienpot gewerkt met uitzondering van de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland.  

    Fooien voor reisleiding
    Als richtlijn kun je circa € 1,- à € 2,- per persoon per dag aanhouden, al naar tevredenheid. Uitzonderingen hierop zijn de bestemmingen Japan, de Verenigde Staten en Israël. Houd voor Japan en de Verenigde Staten circa € 4,-  aan en voor Israël circa € 3,- fooigeld per persoon per dag.

    Verdere uitzonderingen
    Op de bestemmingen Indonesië, Nieuw-Zeeland, Australië, de Verenigde Staten en Israël is de fooi voor de buschauffeur niet inbegrepen in de fooienpot. Houd voor Indonesië, Nieuw-Zeeland, Australië een bedrag van € 1,- à € 2,- tipgeld per persoon per dag aan. Voor de Verenigde Staten en Israël is het richtbedrag respectievelijk € 3,- en € 2,- per persoon per dag. 

    Fooien overig (indicatie)
    - Taxichauffeur: circa 10-15%
    - Bedienend personeel: circa 10-15% (tenzij er al ‘service charge’ op de rekening staat)
    - Kamermeisje: circa € 0,50 per persoon per dag

Nieuws

Nieuws & Actuele Zaken

Bekijk alle actuele zaken die betrekking kunnen hebben tot het uitvoeren van onze reizen of de voorbereidingen op een reis. Ook vind je hier het laatste reisnieuws en interessante nieuwsfeiten.

Naar het laatste nieuws