Een overzicht van antwoorden op de meest gestelde vragen

Veel gestelde vragen

  • Bagage en handbagage

    Tijdens onze rondreizen mag u per persoon 1 koffer van maximaal 20 kg. meenemen. Daarnaast kunt u 1 stuk handbagage meenemen. Houdt hiervoor rekening met 5 a 7 kg.

    Het kan zijn dat het aantal toegestane kilo's van de luchtvaartmaatschappij waar u mee vliegt hiervan afwijkt. Wij houden dit maximum gewicht aan, omdat de bus op uw bestemming vanwege de veiligheid een beperkt gewicht mag vervoeren.

    Afmeting van uw koffer
    Voor de maximale afmetingen van uw bagage verwijzen wij u naar de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. De ANVR toont deze informatie per vervoerder.

    Specifieke bagage-informatie
    Indien voor uw reis specifieke bagage-informatie van toepassing is, dan zullen wij u middels uw reisbescheiden informeren. U kunt hierbij denken aan het reizen met een reistas in plaats van een harde koffer of een wijziging in het maximale gewicht i.v.m. binnenlandse vluchten.

    Inzake de EU regels voor Handbagage & Bagage verwijzen wij u naar de website van de luchthaven Schiphol. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van eventuele gewijzigde regels voor Handbagage & Bagage.

  • Wat is een Optieboeking?

    Heeft u gekozen voor een optieboeking?
    Met een optie heeft u een bedenkperiode van maximaal 5 dagen. Binnen deze periode kunt u vrijblijvend kiezen om definitief te boeken of kosteloos te annuleren. Indien wij binnen de bedenkperiode niets van u vernemen wordt de optieboeking automatisch definitief. U kunt de optieboeking in uw FOXBOX definitief maken of annuleren.

    Voor het verlopen van uw optieboeking sturen we u nog een bericht per e-mail om u te herinneren aan het verlopen van uw optieboeking.

  • Kan ik mijn stoelen in het vliegtuig online reserveren?

    Mocht u een preferentie voor uw stoel in het vliegtuig hebben (gangpad/raamplaats/stoelen naast elkaar), dan kunt u deze aan ons doorgeven op het boekingsaanvraagformulier. Een preferentie is een voorkeur, deze kunnen wij dan ook nimmer garanderen.

    Bij een aantal luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om zelf via de website van deze maatschappij online in te checken en/of vooraf stoelnummers te reserveren. Indien dit mogelijk is dan wordt de procedure, die voor de uitvoerende luchtvaartmaatschappij van uw reis geldt, in uw reisbescheiden uitgelegd. Uw reisbescheiden ontvangt u 7 dagen voor vertrek. Eerlijkheid gebiedt ons te melden dat ook in dit geval geen garanties afgegeven kunnen worden. De luchtvaartmaatschappij behoudt te allen tijde het recht om reeds vastgelegde stoelen in te trekken en naar eigen goeddunken opnieuw in te delen. FOX heeft hier geen invloed op en kan niet verantwoordelijk worden gehouden.

    Vliegen met KLM
    Zodra uw KLM Boekingscode bij ons bekend is, dan ontvangt u van ons een e-mailbericht. Deze code wordt dan in uw FOXBOX getoond. In de e-mail wordt uitgelegd hoe u de stoelnummers kunt vastleggen.

    Doorgaans gebeurt dit 30 dagen voor de vertrekdatum. In sommige gevallen kan het zijn dat deze code op een eerder tijdstip bekend is. FOX zal deze dan zo spoedig mogelijk per email toesturen.

  • Betalingen; wanneer betaal ik wat?

    U heeft een mooie reis geboekt, gefeliciteerd!

    We realiseren ons dat u hier wellicht lang voor heeft gespaard. Onze reizen kunt u daarom eenvoudig online betalen in uw FOXBOX. Zodra de boeking van uw reis definitief is, dus uw vluchten en accommodatie zijn akkoord, dan ontvangt u van ons een boekingsbevestiging. Dit is ook uw factuur. Op deze factuur staat de reissom gespecificeerd beschreven. Ook kunt u hierop de betalingstermijn en betalingsgegevens terugvinden. De factuur wordt per e-mail naar u verstuurd.

    We hebben een aantal  voorwaarden voor het betalen van de reissom:

    • Als u niet binnen 6 weken vertrekt, dan is de aanbetaling van 20% van de reissom + de gehele verzekeringspremie.
    • Het restant van de reissom dient u uiterlijk zes weken vóór vertrek over te maken.
    • Indien de reisovereenkomst binnen zes weken vóór de dag van vertrek tot stand komt, dient u de gehele reissom direct te voldoen.
    • In uw FOXBOX vindt u altijd een duidelijk overzicht van de status van uw betaling.

    Is het nog niet helemaal duidelijk? Geen probleem. we hebben alles nog wat uitgebreider op een rij gezet:

    Alles over het betalen van uw reis

  • Alles over een ESTA aanvraag

    Reist u  naar of via de Verenigde Staten?
    Passagiers uit landen die onder het Visa Waiver Program vallen, dienen een aanvullende reistoestemming (ESTA) aan te vragen voor reizen naar of via de Verenigde Staten. Deze aanvraag kan eenvoudig online worden ingediend.

    Lees alles over een ESTA aanvraag doen

  • Prijsverschillen in de reissom

    FOX werkt met wisselende prijzen. Hetgeen betekent dat prijzen kunnen variëren naargelang bezetting op de rondreis en het tijdstip van boeking, maar uiteraard ook door prijsacties met een tijdelijke boekingsduur. Het tijdstip van boeken is aldus bepalend voor uw prijs. 

    Voor al onze reizen geldt dat de actuele prijs op dat moment de beste prijs is. Actie tarieven en zeer gunstig geprijsde reizen zijn beperkt beschikbaar. Wees er dus snel bij, want op = op!

    Het kan voorkomen dat groepsgenoten verschillende reissommen hebben betaald. In geen geval zal FOX overgaan tot restitutie van verschillen in reissommen.

  • Hoe weet ik wat de status van mijn boeking is?

    U kunt de status van uw boeking volgen via uw FOXBOX.

    Nadat u een boeking heeft gemaakt, wordt er automatisch een FOXBOX voor u aangemaakt. U ontvangt een bericht met meer uitleg over de FOXBOX en over het aanmaken van een wachtwoord om veilig in te kunnen loggen.

    In de FOXBOX kunt u naast de status van uw boeking ook persoonlijke gegevens aanvullen, de reisbescheiden inzien en uitprinten. Ook bieden we een paar leuke en handige voordelen via het FOX Klantvoordeel.

    Direct naar uw FOXBOX

  • Ik heb afwijkende wensen voor mijn boeking, is mijn aanvraag/ reservering bindend?

    Wanneer u speciale wensen heeft bij uw reservering, verzoeken wij u dit op te geven in het opmerkingenveld van het online boekingsformulier. Hier kunt u al uw reiswensen aangeven. Bij afwijkende wensen in het opmerkingenveld is uw boeking niet bindend. FOX neemt dan direct contact met u op om uw wensen door te spreken.

  • Ik heb geen e-mailbevestiging ontvangen

    Het kan gebeuren dat e-mailberichten van FOX in de map "Ongewenste e-mail" of "Spambox" van uw mailbox terecht komen.

    Wij adviseren u dan ook om deze map regelmatig te controleren, met name als u reeds een reis geboekt heeft, of een boekingsaanvraag heeft lopen. Het is tevens aan te raden om FOX toe te voegen aan uw veilige contactpersonen. De e-mailberichten zullen dan in de toekomst steeds uw inbox terechtkomen.

  • Is het afsluiten van een reisverzekering verplicht?

    Het sluiten van een annuleringsverzekering is van groot belang. Wij stellen het in het bezit zijn van een adequate reisverzekering zelfs als noodzakelijke voorwaarde voor het boeken van een reis. Als u onverwachts voor vertrek moet annuleren of de reis zou moet afbreken, kunnen de kosten daarvan fors oplopen.

    FOX kan een kortlopende reisverzekering aanbieden aan FOX reizigers met een Nederlandse, Belgische, Duitse en Luxemburgse nationaliteit, mits u woonachtig bent in dat land en ook ingeschreven staat. Wanneer u geen Nederlandse Zorgverzekering heeft, bent u bij de reisverzekering niet gedekt voor de Medische Kosten.

    U bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk om te controleren of u aan alle voorwaarden voldoet voordat u een reis- en of annuleringsverzekering boekt.

    Indien u geen reisverzekering via ons heeft afgesloten, kunnen we u na het maken van een boeking vragen om een kopie van uw reisverzekeringspolis te overleggen. De verzekeringsgegevens (polisnummer en naam verzekeringsmaatschappij) dienen aan uw boeking te worden toegevoegd. Dit kunt u zelf via uw FOXBOX doen.

    Lees meer over verzekeringen

  • Mijn reis verschijnt niet in de FOXBOX

    Als uw reis niet in uw FOXBOX verschijnt, komt dit meestal omdat u de reis via een FOX Verkooppunt, meestal een reisbureau heeft geboekt.

    In dat geval loopt alle communicatie over uw reis via dit reisbureau. Zij houden u op de hoogte van al het nieuws en de ontwikkelingen omtrent uw boeking. U kunt dan ook bij hen terecht voor al uw vragen en opmerkingen.

    VakantieXperts heeft een eigen inlogcode voor reizigers, zodat u de reis op de website van VakantieXperts kunt inzien. We adviseren u om dit bij uw reisbureau na te vragen.

  • Alles over het visum

    Een visum is een officiële toestemming om een land binnen te reizen en in dat land voor bepaalde tijd te verblijven. Als u de Nederlandse nationaliteit heeft u voor een aantal FOX bestemmingen een visum nodig.Er zijn bij onze reizen meestal 2 opties; wij verzorgen het visum voor u, of u regelt het visum zelf. Tijdens het boekingsproces ziet u welke opties er voor uw bestemming zijn.

    Lees alles over de Visum procedure

  • Waarom heeft FOX mijn paspoort nodig?

    Wij hebben uw paspoort nodig, als u het visum door FOX laat verzorgen.

    Het paspoort hebben wij nodig om de noodzakelijke handelingen te kunnen voeren om uw visum aan te vragen. Hierdoor zult u bij aankomst in het land van uw bestemming geen problemen bij de douane ondervinden.

    Wij sturen u ruim van te voren een uitgebreide brief met daarin de voor u geldende procedure. 

  • Wanneer krijg ik mijn reisbescheiden?

    Uw digitale reisbescheiden staan 7 dagen voor vertrek klaar in uw FOXBOX. Ook indien u de reisbescheiden per post wenst te ontvangen, ontvangt u deze 7 dagen voor vertrek. Om de reisbescheiden per post te ontvangen, dient u dit bij het boeken aan te geven. De kosten hiervoor bedragen € 10,- per boeking.

    In uw FOXBOX vindt u de e-tickets, een deelnemerslijst (bij groepsreizen), een vluchtschema, informatie over algemene zaken en een hotellijst voorzien van adressen en telefoonnummers.

    Daarnaast ontvangt u een overzicht van eventueel extra te maken optionele excursies, die u desgewenst bij de reisleiding ter plaatse kunt boeken. U bent geheel vrij om hieraan deel te nemen (geen enkele optionele excursie is verplicht).

  • Alles over een reservering "Op aanvraag"

    Een vertrekdatum van een reis kan de status Op aanvraag hebben. Dit betekent in het kort dat de door u geboekte reis, of enkele onderdelen van de reis, niet direct vanuit onze voorraad beschikbaar zijn. Maar wat houdt dit voor uw reis en het vervolg in?

    U leest alles op onze speciale uitlegpagina

  • Wat houdt een vlucht- en/of accommodatietoeslag in?

    Luchtvaartmaatschappijen stellen een bepaald aantal stoelen beschikbaar tegen een basistarief. Het kan voorkomen dat deze voorraad op is en de stoelen niet meer in het basistarief vallen. Vanaf dat moment kunnen wij de stoelen alleen nog met een vluchttoeslag kopen. Desondanks blijft u in de Economy Class reizen.

    Wanneer deze situatie van toepassing is, staat deze vertrekdatum "op aanvraag". Van een vluchttoeslag kan eveneens sprake zijn, wanneer er van de standaardreisduur afgeweken wordt, bijvoorbeeld door het aanvragen van een verlenging.

    Wanneer een vluchttoeslag op uw boekingsaanvraag van toepassing is, wordt er te allen tijde eerst contact met u opgenomen om dit met u te bespreken.

    Er kan ook sprake zijn van een accomodatietoeslag, indien de standaardkamer zoals aangeboden in het reisaanbod niet meer beschikbaar is of niet meer beschikbaar is tegen het basistarief.

    Wanneer dit van toepassing is op uw boekingsaanvraag, worden de mogelijkheden altijd eerst met u besproken.

  • Welke hotels zijn opgenomen in mijn rondreis?

    Bij de reis die u wilt maken vindt u een selectie van hotels waar we in de bestemming gebruik van maken. Dit zijn de meest gebruikte hotels voor deze reis. We kunnen de hotels niet altijd garanderen, omdat een hotel bijvoorbeeld geen beschikbaarheid heeft. We overnachten dan in een gelijkwaardig alternatief.

    U ontvangt een definitief overzicht van de hotels, de hotellijst, bij uw reisbescheiden. Deze vindt u ongeveer 7 dagen voor vertrek in uw FOXBOX.

  • Als ik online een reis boek, kan ik dan gebruik maken van het Herroepingsrecht?

    Nee, u kunt hier bij FOX, verre reizen van ANWB geen gebruik van maken. Bij het online boeken van uw reis gaat u bij FOX een definitieve overeenkomst aan. Na bevestiging van uw boeking is er geen Herroepingsrecht.

  • Fooien

    Fooienpot
    Buiten Europa is het geven van een fooi zeer gebruikelijk. Daarom vragen wij alle deelnemers bij aanvang van een (single) groepsrondreis een bijdrage te doen aan de gezamenlijke ‘fooienpot’. Hier worden bijvoorbeeld fooien voor hotel- en restaurantpersoneel, chauffeurs, lokale reisleiding en portiers en kruiers uit betaald. De hoogte van de fooienpot vindt u bij de desbetreffende reis onderaan het ‘Prijzen & Inbegrepen’ tabblad onder het kopje ‘Niet inbegrepen’. De fooi voor de reisleider is hierin niet meegenomen. Op alle bestemmingen wordt met een fooienpot gewerkt met uitzondering van de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland.  

    Fooien voor reisleiding
    Als richtlijn kunt u circa € 1,- à € 2,- per persoon per dag aanhouden, al naar tevredenheid. Uitzonderingen hierop zijn de bestemmingen Japan en de Verenigde Staten, houd hier circa € 4,- fooigeld per persoon per dag aan.

    Verdere uitzonderingen
    Op de bestemmingen Indonesië, Nieuw-Zeeland, Australië en de Verenigde Staten is de fooi voor de buschauffeur niet inbegrepen in de fooienpot. Houd hier – net als voor de reisleider –  een bedrag van € 1,- à € 2,- tipgeld per persoon per dag aan en in de Verenigde Staten € 3,- per persoon per dag. 

    Fooien overig (indicatie)
    - Taxichauffeur: circa 10-15%
    - Bedienend personeel: circa 10-15% (tenzij er al ‘service charge’ op de rekening staat)
    - Kamermeisje: circa € 0,50 per persoon per dag

Nieuws

Nieuws & Actuele Zaken

Bekijk alle actuele zaken die betrekking kunnen hebben tot het uitvoeren van onze reizen of de voorbereidingen op een reis. Ook vindt u hier het laatste reisnieuws en interessante nieuwsfeiten.

Naar het laatste nieuws